Nazwa przedmiotu:
Architektura procesów w zarządzaniu jakością
Koordynator przedmiotu:
mgr inż. Iwona Głażewska
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
Z5 - Kwalitologia i inżynieria jakości
Kod przedmiotu:
3P1Z5
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
75h 20h (ćwiczenia) +6x3h (przygotowanie do ćwiczeń) + 25h (opracowa-nie projektu) + 2h (konsultacje) + 10 h (przygotowanie do kolokwium końcowego)
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,9 ECTS 20h (ćwiczenia) + 2h (konsultacje) = 22h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,8 ECTS 6x3h (przygotowanie do ćwiczeń) + 25h (opracowanie projektu) + 2h (konsultacje) = 45h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia300h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiedza podstawowa zakresu zarządzania przedsiębiorstwem oraz doty-cząca podejścia procesowego w organizacjach.
Limit liczby studentów:
od 15 do 30 (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student: - posiadał podstawową wiedzę podstawową wiedzę z zakresu podejścia procesowego w organizacji oraz mapowania procesów, posiadał upo-rządkowaną wiedzę z zakresu analizy procesowej organizacji ukierun-kowanej na wymagania klienta - potrafił zdobywać wiedzę korzystając z różnych źródeł, integrować ją, dokonywać interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie z zakresu podejścia procesowego w systemach zarządzania jakością, po-trafił zaprojektować prosty proces, oraz mapę procesów, używając wła-ściwych metod, technik i narzędzi - potrafił pracować w zespole, rozumiał, że w zarządzaniu wiedza doty-cząca metod badań i oceny jakości wymaga ciągłej aktualizacji, znał przykłady i rozumiał przyczyny wadliwie działających systemów zarzą-dzania jakością
Treści kształcenia:
1) Podejście procesowe do zarządzania organizacją: definicja procesu, rodzaje procesów, cykl życia procesu. 2) Procesowe podejście do pro-jektowania działań w organizacji – organizacje produkcyjne i usługowe. 4) Procesowe konwencje zarządzania. 5) Projektowanie procesów w or-ganizacji: identyfikacja procesów, modelowanie procesów, mapowanie procesów. Metoda SIPOC. 6) Doskonalenie procesów: pomiar wyników procesów. 7) Zrównoważona karta wyników w modelowaniu i zarzą-dzaniu procesami.
Metody oceny:
Ocena formatywna: ocena poprawności ćwiczeń wykonanych przez stu-dentów podczas kolejnych zajęć w ramach pracy grupowej; Ocena sumatywna : przeprowadzenie jednego kolokwium, zwierających test, opracowanie zadania projektowego; ocena z kolokwium w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3. Końcowa ocena z przedmiotu: Przedmiot uznaje się za zaliczony jeśli zarówno ocena z testu końcowego, projektu jak i ćwiczeń >=3; ocena z przedmiotu jest obliczana zgodnie z formułą: 0,4 * ocena z ćwiczeń + 0,3* ocena z projektu + 0,3* ocena z testu
Egzamin:
nie
Literatura:
[1] Grajewski P.: procesowe zarządzanie organizacją. PWE Warszawa 2012; [2] Szczepańska K.: Kompleksowe zarządzanie jakością. Prze-szłość i teraźniejszość. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszaw-skiej, Warszawa 2010. [3] Hamrol A.: Zarządzanie jakością z przykła-dami. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005; [4] Podejście procesowe w organizacjach. Praca zbiorowa pod red. S. Nowosielskiego. WUE Wrocław 2009.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt 3P1Z5_W02
ma uporządkowaną wiedzę z zakresu analizy procesowej organizacji ukierunkowanej na wymagania klienta
Weryfikacja: wykonanie projektu realizowanego w ramach przedmiotu
Powiązane efekty kierunkowe: W_1Z5
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W04, S1A_W05, S1A_W07
Efekt 3P1Z5_W01
ma podstawową wiedzę z zakresu mapowania procesów
Weryfikacja: wykonanie ćwiczeń w ramach zajęć oraz zaliczenie testu
Powiązane efekty kierunkowe: W_1Z5
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W04, S1A_W05, S1A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt 3P1Z5_U01
potrafi zdobywać wiedzę korzystając z różnych źródeł, in-tegrować ją, dokonywać interpretacji oraz wyciągać wnio-ski i formułować opinie z zakresu podejścia procesowego w systemach zarządzania jakością,
Weryfikacja: weryfikacja ćwiczeń wykonywanych w ramach przedmiotu oraz ocena testu
Powiązane efekty kierunkowe: U_1Z5
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U07
Efekt 3P1Z5_U02
potrafi zaprojektować prosty proces, oraz mapę procesów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Weryfikacja: weryfikacja wykonywanego w ramach grupy projektu
Powiązane efekty kierunkowe: U_1Z5
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U07

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt 3P1Z5_K01
rozumie, że w zarządzaniu wiedza dotycząca metod badań i oceny jakości wymaga ciągłej aktualizacji
Weryfikacja: ocena aktualności informacji zawartych w projekcie
Powiązane efekty kierunkowe: K_1Z5
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K05, S1A_K06
Efekt 3P1Z5_K02
ma doświadczenia z pracą zespołową przy realizacji projek-tu
Weryfikacja: ocena współpracy na zajęciach i sposobu realizacji projektu zespołowego
Powiązane efekty kierunkowe: K_1Z5
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K05, S1A_K06
Efekt 3P1Z5_K03
zna przykłady i rozumie przyczyny wadliwie działających systemów zarządzania jakością.
Weryfikacja: ocena ćwiczeń wykonywanych w trakcie zajęć
Powiązane efekty kierunkowe: K_1Z5
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K05, S1A_K06