- Nazwa przedmiotu:
- Zarządzanie projektami i inowacjami
- Koordynator przedmiotu:
- prof. nzw. dr hab. inż. Ryszard Żuber
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- ZARPI
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 125h (5 ECTS):
28h (wykład) + 14h (ćwiczenia) + 2h (kons. grupowe) + 1h (kons. indywidualne) + 8h (przygotowanie do kolokwiów) + 6x5h (opracowanie 6 ćwiczeń) + 22h (analiza i wykorzystanie w ramach pracy własnej studenta technologii informatycznych do ćwiczeń) + 4h (opracowanie raportu końcowego) + 6h (przygotowanie do obrony projektu) + 10h (przygotowanie do zaliczenia wykładu)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,8 ECTS:
28h (wykład) +14h ( ćwiczenia) + 2h (kons. grupowe) + 1h (kons. indywidualne) = 45h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 3 ECTS:
14h ( ćwiczenia) + 6x5h (opracowanie 6 ćwiczeń) +22h (analiza i wykorzystanie w ramach pracy własnej studenta technologii informatycznych do ćwiczeń) + 4h (opracowanie raportu końcowego) + 6h (przygotowanie do obrony projektu) = 76h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład420h
- Ćwiczenia210h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza w zakresie nauki o organizacji, ochrony własności intelektualnej, umiejętność obsługi komputera, edytora tekstu, wykorzystania internetu oraz programów standardowych (typu project).
- Limit liczby studentów:
- od 15 osób do limitu miejsc w sali (wykład); od 15 do 30 (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student:
- posiadał uporządkowaną wiedzę w zakresie organizacji projektów
i metod zarządzania nimi,
- znał metody projektowania innowacyjnych produktów i procesów,
- potrafił: organizować procesy projektowania innowacji i wdrażać prace projektowe oraz nimi zarządzać, dokonać techniczno-ekonomicznej oceny przedsięwzięć innowacyjnych, wykorzystać informatyczne systemy wspomagające zarządzania projektami i systemy zarządzania innowacjami,
- potrafił wykazać się skutecznością w realizacji projektów,
- rozumiał potrzebę uczenia się przez całe życie,
- miał doświadczenia z pracą zespołową.
- Treści kształcenia:
- Tematyka wykładów i ćwiczeń:1) Rodzaje projektów (przedsięwzięć), podstawowe parametry projektów. 2) Struktury organizacyjne przy organizacji projektów, dobór zespołu projektowego i podział pracy. 3) Metody zarządzania projektami, techniki sieciowe, harmonogramy projektów, wykresy Gantta, teoria ograniczeń w zarządzaniu zasobami projektów. 4) Planowanie kosztów i zarządzanie kosztami. 5) Ryzyko w projekcie, przyczyny, sposoby unikania i zapobiegania występowaniu ryzyka. 6) Wdrażanie prac projektowych i zarządzanie postępem prac. 7) Informatyczne systemy zarządzania projektami. 8) Organizacja pro-cesów projektowania innowacji, czynniki stymulujące kreatywność i innowacyjność, gromadzenie pomysłów i generowanie rozwiązań. 9) Analiza wartości, techniki twórczego myślenia, wartościowanie – zastosowanie w wyborze optymalnych rozwiązań. 10) Polityka naukowo-techniczna wspierania działalności innowacyjnej. 11) Systemy zarządzania innowacjami. 12) Metody projektowania innowacyjnych produktów i procesów. 13) Techniczno-ekonomiczne oceny przedsięwzięć innowacyjnych.
- Metody oceny:
- Wykład: Ocena sumatywna - przeprowadzenie egzaminu pisemnego, do zaliczenia wykładu wymagane jest uzyskanie oceny >=3.
Ćwiczenia: Ocena formatywna - na zajęciach weryfikowane jest wykonanie ćwiczeń - elementów projektu składających się na projekt. Elementy projektu są dyskutowane i weryfikowane na każdym etapie jego wykonania. Ocena sumatywna - oceniana jest wartość merytoryczna projektów i ich możliwości implementacyjne, terminowość wykonania prac, redakcja całości raportu projektowego oraz wynik rozmowy zaliczeniowej indywidualnej członków zespołu z prowadzącym; ocena z ćwiczeń projektowych w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3.
Końcowa ocena z przedmiotu: Przedmiot uznaje się za zaliczony jeżeli ocena zarówno z wykładu jak i ćwiczeń jest >=3.Ocena z przedmiotu jest obliczana zgodnie z formułą: 0,5 *ocena z wykładu + 0,5 *ocena z ćwiczeń.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- [1] Aktualne przepisy prawne oraz dokumentacja dostępna na stro-nach www ministerstw, banków oraz instytucji UE. [2] Bradlej K.: Podstawy metodyki Prince 2. Wyd. CRM, Warszawa 1999. [3] Branderburg H.: Zarządzanie projektami. Wyd. Politechnika Śląska, Gliwice 1999. [4] Dworczyk M., Szlasa R.: Zarządzanie innowacjami. Of. Wyd. Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2001. [5] Janasz Wł. (red.): Innowacje w modelach działalności przedsiębiorstw. Wyd. Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2003. [6] Project Management. Efektywne zarządzanie przedsięwzięciami w przedsiębiorstwach. Praca zbiorowa: Wyd. WEKA, Warszawa 2001. [7] Żuber R.: Zarządzanie przedsięwzię-ciami. Of. Wyd. Politechniki Warszawskiej, Warszawa 1999. [8] Żuber R.: Zarządzanie rozwojem przedsiębiorstwa. Wyd. Difin, Warszawa 2008. [9] Żuber R. i inni: Innovation and Knowledge Management. Difin, Warszawa 2012.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt ZARPI_W01
- posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie zarządzania projektami i innowacjami
Weryfikacja: ocena kolokwiów, ocena wartości merytorycznej projektów i ich możliwości implementacyjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W06, S1A_W11
- Efekt ZARPI_W02
- zna metody projektowania innowacyjnych produktów i procesów
Weryfikacja: ocena kolokwiów, ocena wartości merytorycznej projektów i ich możliwości implementacyjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W06, S1A_W11
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt ZARPI_U01
- potrafi organizować procesy projektowania innowacji i wdrażać prace projektowe oraz nimi zarządzać
Weryfikacja: ocena egzaminu, ocena wartości merytorycznej projektów i ich możliwości implementacyjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
k_U10
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U07
- Efekt ZARPI_U02
- potrafi dokonać techniczno-ekonomicznej oceny przedsięwzięć innowacyjnych
Weryfikacja: ocena egzaminu , ocena wartości merytorycznej pro-jektów i ich możliwości implementacyjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
k_U20
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U03
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt ZARPI_K01
- potrafi wykazać się skutecznością w realizacji projektów uwzględniających elementy innowacyjności
Weryfikacja: wynik rozmowy zaliczeniowej członków zespołu z prowadzącym, ocena uczestnictwa w zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K07
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K05, S1A_K06
- Efekt ZARPI_K02
- ma doświadczenia z pracą zespołową
Weryfikacja: ocena współpracy na zajęciach, wynik rozmowy zaliczeniowej członków zespołu z prowadzącym
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K06
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K02