- Nazwa przedmiotu:
- Grafika komputerowa 2
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Joanna Porter-Sobieraj
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Informatyka
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. godziny kontaktowe – 60 h; w tym
a. obecność na wykładach – 30 h
b. obecność na laboratoriach – 30 h
2. przygotowanie do zajęć laboratoryjnych – 50 h
3. zapoznanie się z literaturą – 10 h
4. konsultacje – 5 h
5. przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie – 15 h
Razem nakład pracy studenta 140 h = 5 pkt. ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1. obecność na wykładach – 30 h
2. obecność na laboratoriach – 30 h
3. konsultacje – 5 h
Razem: 65 h, co odpowiada 3 pkt. ECTS.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1. obecność na laboratoriach – 30 h
2. przygotowanie do zajęć laboratoryjnych – 50 h
Razem: 80 h, co odpowiada 3 pkt. ECTS.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium30h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Grafika komputerowa I, Modelowanie geometryczne.
- Limit liczby studentów:
- Bez limitu
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z technikami grafiki komputerowej, w szczególności z zaawansowanymi zagadnieniami przetwarzania i wizualizacji trójwymiarowych scen na potrzeby rzeczywistości wirtualnej (m.in. gier, symulacji komputerowych, systemów CAD/CAM). W ramach przedmiotu studenci poznają algorytmy renderowania obiektów, dobierają metody wizualizacji do specyfiki problemu oraz implementują je z wykorzystaniem API bibliotek graficznych i możliwości najnowszych kart graficznych.
- Treści kształcenia:
- 1. Modele oświetlenia.
2. Cieniowanie modeli wielościanowych.
3. Teksturowanie powierzchni.
4. Eliminacja krawędzi i ścian niewidocznych.
5. Generowanie cieni.
6. Wyświetlanie obiektów półprzezroczystych.
7. Odbicia w powierzchniach zwierciadlanych.
8. Antyaliasing.
9. Triangulacja obciętych powierzchni krzywoliniowych. Triangulacja zbioru punktów.
10. Animacja.
11. Metody optymalnego wyświetlania terenu i scen zamkniętych.
12. Metoda śledzenia promieni. Lokalizacja obliczeń.
13. Metody oświetlenia globalnego.
14. Sprzętowe wspomaganie wyświetlania. Jednostki cieniowania wierzchołków i pikseli.
- Metody oceny:
- Student może maksymalnie otrzymać 110 punktów (80 pkt. za zadania laboratoryjne i 30 pkt. za egzamin). Zajęcia laboratoryjne składają się z zadań rozwiązywanych indywidualnie lub w grupach dwuosobowych. Egzamin obejmuje materiał przedstawiamy na wykładzie. Ocena końcowa zależy od sumy zdobytych punktów i wystawiana jest zgodnie z następującymi zasadami: 0–50 punktów – brak zaliczenia, 51–60 – 3,0, 61–70 – 3,5, 71–80 – 4,0, 81–90 – 4,5, 91–110 – 5,0.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Treglia (Editors) “Game Programming Gems Series”, Charles River Media, 2000-2002.
Fernando (Editors) “GPU Gems Series”, Pearson Education, 2004-2007.
Sweet “OpenGL Superbible”, Waite Group Press, 1999.
Luna “Introduction to 3D Game Programming with DirectX 9.0”, Wordware Publishing, Inc., 2003.
Hughes “Computer Graphics: Principles and Practice”, Addison-Wesley, 1990.
Zabrodzki (red): Grafika komputerowa, metody i narzędzia, WNT, 1994.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W2_01
- Zna zaawansowane algorytmy i struktury danych do realistycznego i efektywnego przetwarzania i wyświetlania trójwymiarowych scen
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
CC_W03, CC_W05, CC_W11, CC_W13
Powiązane efekty obszarowe:
, , ,
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U2_01
- Potrafi przeanalizować wymagania w przedsięwzięciach związanych z wizualizacją komputerową
Weryfikacja: Egzamin, ocena wykonanych projektów lab.
Powiązane efekty kierunkowe:
CC_U20
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt U2_02
- Posiada umiejętność selekcji i krytycznej interpretacji informacji technicznej oraz potrafi ją wykorzystać do rozwiązania problemów związanych z wydajnym przetwarzaniem i wizualizacją scen 3D
Weryfikacja: Egzamin, ocena wykonanych projektów lab.
Powiązane efekty kierunkowe:
CC_U01, CC_U04, CC_U05, CC_U06
Powiązane efekty obszarowe:
, , ,
- Efekt U2_03
- Potrafi zaprojektować i zaimplementować efektywne algorytmy wyświetlenia przy użyciu bibliotek graficznych i możliwości najnowszych kart graficznych
Weryfikacja: Ocena wykonanych projektów lab.
Powiązane efekty kierunkowe:
CC_U07, CC_U09, CC_U11, CC_U12, CC_U16, CC_U17
Powiązane efekty obszarowe:
, , , , ,
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K2_01
- Posiada zdolność do kontynuacji kształcenia oraz świadomość potrzeby samokształcenia w ramach procesu kształcenia ustawicznego
Weryfikacja: Ocena wykonanych projektów lab.
Powiązane efekty kierunkowe:
CC_K01
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt K2_02
- Potrafi posługiwać się językiem angielskim w stopniu umożliwiającym bezproblemową komunikację w zakresie grafiki komputerowej
Weryfikacja: Egzamin, ocena wykonanych projektów lab.
Powiązane efekty kierunkowe:
CC_K08
Powiązane efekty obszarowe: