- Nazwa przedmiotu:
- Optymalizacja liniowa
- Koordynator przedmiotu:
- dr Irena Musiał-Walczak
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Matematyka
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- M1OPL
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 30h wykład , 15+15h ćwiczenia i laboratorium,
oraz 60h pracy własnej ( przygotowywanie się do zajęć oraz przygotowanie do sprawdzianów)= razem 4 pkt ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- .30h wykładu + 15h ćwiczeń audytoryjnych+ 15 h ćwiczeń laboratoryjnych = razem 2 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 30h ćwiczeń = 1pkt ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Algebra Liniowa
- Limit liczby studentów:
- Bez limitu
- Cel przedmiotu:
- Zaznajomienie studentów z rozwiązywaniem zagadnień optymalizacyjnych w których można wykorzystać programowanie liniowe.
- Treści kształcenia:
- 1.Programowanie liniowe: Metoda simpleks, sztuczna baza, zagadnienia dualne,
2. elementy teorii gier,
3. zagadnienie transportowe,
4. zagadnienia sprowadzalne do zagadnień liniowych,
5. elementy programowania całkowitoliczbowego
- Metody oceny:
- Warunkiem zaliczenia jest:
a) uczestnictwo w laboratoriach i zaliczenie co najmniej 5 z nich ( zaliczenie laboratorium polega na rozwiązaniu zadań przeznaczonych do rozwiązania na nim)
b) uczestnictwo w ćwiczeniach
c) zaliczenie pisemne bez materiałów pomocniczych, maksymalnie można uzyskać 100 punktów. Ocena zależy od ilości uzyskanych punktów : 51-60 punktów - 3.0, 61-70 - 3.5, 71-80 - 4.0, 81-90 - 4.5, powyżej 90 - 5.0.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Bazaraa, M.S., Jarvis J., Sherali H., Linear programming and network flows, Wiley ,1990.
2. Gass, S., Programowanie liniowe, PWN, 1973
Musiał-Walczak I., Muszyński J., i inni , Zbiór zadań z Matematyki T.III, Oficyna
Wydawnicza. P.W.
Brdyś, M., Ruszczyński A., Metody optymalizcji w zadaniach ,PWN,1985
Stachurski A., Wierzbicki A., Podstawy optymalizacji, Oficyna Wydawnicza PW , 2001
1. Zbiór zadań z programowania matematycznego, Cz I, praca zbiorowa, PWN, 1986
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt OL_W01
- Student zna zagadnienia programowania liniowego; zagadnienie pierwotne i dualne.
Weryfikacja: Sprawdzian i egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt OL_W02
- Zna metodę simpleks dla zagadnień programowania liniowego oraz metodę graficzną (dla zagadnień dwuwymiarowych)
Weryfikacja: Sprawdzian i egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt OL_W03
- Zna zagadnienie transportowe, zastosowanie programowania liniowego do teorii gier dwuosobowych o sumie zero oraz do niektórych zagadnień sprowadzalnych do zagadnień liniowych
Weryfikacja: Sprawdzian i egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt OL_U01
- Student potrafi zastosować metodę graficzną do zagadnień dwuwymiarowych
Weryfikacja: sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt OL_U02
- Potrafi sformułować i rozwiązywać zagadnienia programowania liniowego za pomocą metody simpleks ( korzystając z Excela)
Weryfikacja: Sprawdzian i egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt OL_U03
- Potrafi sformułować i rozwiązać zagadnienia transportowe
Weryfikacja: Sprawdzian i egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt OL_KS01
- Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
Weryfikacja: Wpisz opis
Powiązane efekty kierunkowe:
M1_K01
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt OL_KS02
- Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Weryfikacja: Wpisz opis
Powiązane efekty kierunkowe:
M1_K02
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt OL_KS03
- Rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
Weryfikacja: Wpisz opis
Powiązane efekty kierunkowe:
M1_K05
Powiązane efekty obszarowe: