- Nazwa przedmiotu:
  - Aparatura automatyki
 
    - Koordynator przedmiotu:
  - Tomasz Winiarski, Tomasz Kornuta
 
    - Status przedmiotu:
  - Obowiązkowy
 
    - Poziom kształcenia:
  - Studia II stopnia
 
    - Program:
  - Automatyka i Robotyka
 
    - Grupa przedmiotów:
  - Przedmioty techniczne - podstawowe
 
    - Kod przedmiotu:
  - APA
 
    - Semestr nominalny:
  - 1 / rok ak. 2013/2014
 
    - Liczba punktów ECTS:
  - 4
 
    - Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
  - Udział w wykładach: 15 x 2 godz. = 30 godz.
Udział w laboratoriach: 15 x 1 godz. = 15 godz.
Praca własna: 45 godz.
Udział w konsultacjach: 5 godz.
Łączny nakład pracy studenta: 95 godz., co odpowiada 4 ECTS
 
    - Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
  - 3
 
    - Język prowadzenia zajęć:
  - polski
 
    - Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
  - 1
 
    - Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
 
        - 
            
                - Wykład30h
 
                - Ćwiczenia0h
 
                - Laboratorium15h
 
                - Projekt0h
 
                - Lekcje komputerowe0h
 
            
         
    - Wymagania wstępne:
  - brak
 
    - Limit liczby studentów:
  - 30
 
    - Cel przedmiotu:
  - Celem przedmiotu jest zaprezentowanie aparatury stosowanej w układach automatyki. Wykład kładzie nacisk na praktyczne zastosowania prezentowanych urządzeń oraz uczy sposobów projektowania układów automatyki. Wykład podzielony jest na trzy główne działy, związane z trzema głównymi elementami układu automatyki - urządzania wykonawcze, urządzenia pomiarowe oraz urządzenia sterujące. Po przypomnieniu podstawowych pojęć z zakresu automatyki uwaga skupiona jest na omówieniu urządzeń wykonawczych: silników różnej budowy i przeznaczenia, przekładni, siłowników hydraulicznych i pneumatycznych, a także zaworów. W ramach urządzeń sterujących przedstawiane są serwowzmacniacze i serwofalowniki. W ramach urządzeń sterujących przedstawiane są mikrokontrolery i inne elementy układu sterującego, w szczególności w zastosowaniu w serwowzmacniaczach i serwofalownikach. W przypadku urządzeń pomiarowych w ramach wykładu szczegółowo omawiane są typy oraz zasady działania różnego rodzaju czujników wykorzystywanych w automatyce przemysłowej (pomiary temperatury, ciśnienia, parametrów przepływu oraz poziomu). Dla stworzenia pełniejszego obrazu dokonany jest również przegląd czujników wykorzystywanych w robotyce. W ramach wykładu omawiane są również kwestie bezpieczeństwa, w szczególności normy, z którymi każdy inżynier automatyk powinien być zaznajomiony.
 
    - Treści kształcenia:
  - 1. Wprowadzenie: automatyka - pojęcia podstawowe i definicje; sterowanie w układzie zamkniętym i otwartym, przykłady takich układów. Układy regulacji automatycznej - pojęcia podstawowe i definicje. Punkt PA (pomiarowy i/lub układ sterowania automatycznego).
2. Urządzenia wykonawcze: rola i miejsce elementów wykonawczych w systemie pomiarów i automatyki, Silnik mechaniczny, Elektromagnesy, Elektryczny silnik liniowy, Elektryczny silnik obrotowy, Silnik prądu stałego.
3. Silniki prądu przemiennego: porównanie cech użytkowych silników prądu przemiennego i ich zastosowania, Silniki indukcyjne (asynchroniczne), Porównanie cech użytkowych silników skokowych (krokowych) i ich zastosowania.
4. Przekładnie, Siłowniki pneumatyczne i hydrauliczne, nastawniki - zawory: przekładnie mechaniczne, zębate, śrubowa-toczna, wielostopniowa, planetarna, ślimakowa, falowa, siłowniki pneumatyczne i hydrauliczne, Zawory przelotowe, Charakterystyki otwarcia zaworów, Kształty grzybków zaworów.
5. Serwowzmacniacze i serwofalowniki (falowniki): funkcja serwowzmacniacza w systemie sterowania silnikiem, Pomocnicze urządzenia elektroniczne stosowane w serwonapędach: enkodery, czujniki hallotronowe, prądnice tachometryczne. Schemat blokowy i konfiguracja falownika.
6. Bezpieczeństwo, standardy, urządzenia pomocnicze: wprowadzenie, cele związane z bezpieczeństwem urządzeń elektrycznych (UEL) i drogi prowadzące do tych celów, środki minimalizujące zagrożenie; Normy dotyczące bezpieczeństwa UEL, przekaźnik, stycznik, podstawowe charakterystyki, właściwości czasowe, zasady stosowania.
7. Urządzenia pomiarowe - wprowadzenie: rola zmysłów u zwierząt, zadania czujników i przetworników pomiarowych w układach regulacji automatycznej, klasyfikacja urządzeń pomiarowych, wyjaśnienie podstawowych pojęć, klasyfikacja pomiarów i metod pomiarowych.
8. Urządzenia pomiarowe - pomiary temperatury: definicja, jednostki i skale temperatury, klasyfikacja i omówienie termometrów, ich budowy i cech, przykłady urządzeń obecnych na rynku.
9. Urządzenia pomiarowe - pomiary ciśnienia: definicja i jednostki ciśnienia, działanie ciśnieniomierzy ze względu na rodzaj wykorzystywanych zjawisk, omówienie urządzeń obecnych na rynku.
10. Urządzenia pomiarowe - pomiary parametrów przepływu: metrologia przepływów, klasyfikacja przepływomierzy, charakterystyczne wartości przepływomierzy, cechy, zasady działania, przykłady.
11. Urządzenia pomiarowe - pomiary poziomu: omówienie cech oraz zasad działania poziomomierzy zastosowanie, przykłady.
12. Urządzenia pomiarowe - pomiar lepkości, gęstości, wilgotności, przewodności cieczy, pH i zawartości tlenu w cieczy. 
 
    - Metody oceny:
  - zaliczenie projektu (40 punktów max, wymagane 21)
egzamin (60 punktów max, wymagane 31)
 
    - Egzamin:
  - nie
 
    - Literatura:
  - 1. B. Chorowski, M. Werszko. Mechaniczne urządzenia automatyki. Wydawnictwo Naukowo-Techniczne WNT, Warszawa, 1996.
2. Jerzy Honczarenko. Roboty Przemysłowe: Budowa i zastosowanie. WNT, 2004.
3. Zygmunt Komor. Aparatura Automatyki. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 1995.
4. Stanisław Kuta. Elementy, urządzenia i układy automatyki. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, wydanie 6, 2003.
5. J. Kwaśniewski. Przetworniki pomiarowe. Uczelniane Wydawnictwa Naukowo-Dydaktyczne AGH, 1994.
6. W. Nawrocki. Rozproszone systemy pomiarowe. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2006.
7. Harry N. Norton. Handbook of Transducers for Electric Measuring Systems. Prentice-Hall, 1969.
8. Janusz Piotrowski, Dariusz Buchczik, Witold Illewicz. Pomiary: Czujniki i metody pomiarowe wybranych wielkości fizycznych i składu chemicznego. WNT, 2009.
9. Leszek Trybus. Regulatory wielofunkcyjne. Wydawnictwo Naukowo-Techniczne WNT, Warszawa, 1992.
10. M. Turkowski. Przemysłowe sensory i przetworniki pomiarowe. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warsaw, 2000.
11. Andrzej Urbaniak. Podstawy automatyki. Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, wydanie 3, 2007.
12. W. Tłaczała. Środowisko LabVIEW w eksperymencie wspomaganym komputerowo. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 2002. 
 
    - Witryna www przedmiotu:
  - -
 
    - Uwagi:
  - -
 
    Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt APA_W01
 
                    - Zna urządzenia wykonawcze, pomiarowe i sterujące stosowane w układach automatyki i robotach, zna kwestie bezpieczeństwa i odpowiednie normy.
                        Weryfikacja: kolokwia, laboratorium
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W04, K_W05, K_W10
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_W01, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07                     
                                    - Efekt APA_W02
 
                    - Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu automatyki i robotyki, elektroniki oraz informatyki.
                        Weryfikacja: kolokwia, laboratorium
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W04, K_W05, K_W10
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_W01, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07                     
                                    - Efekt APA_W03
 
                    - Ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych.
                        Weryfikacja: kolokwia, laboratorium
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W04, K_W05, K_W10
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_W01, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07                     
                                    - Efekt APA_W04
 
                    - Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu automatyki i robotyki oraz programy komputerowe wspomagające projektowanie.
                        Weryfikacja: kolokwia, laboratorium
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                                             
                
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt APA_U01
 
                    - Potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich  –
dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne.
                        Weryfikacja: kolokwia, laboratorium
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U10
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_U10                     
                                    - Efekt APA_U02
 
                    - Potrafi dokonać wstępnej oceny ekonomicznej podejmowanych działań
Inżynierskich.
                        Weryfikacja: kolokwia, laboratorium
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U10
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_U10                     
                                    - Efekt APA_U03
 
                    - Potrafi dobrać odpowiedni sprzęt automatyki i robotyki do realizacji rozwiązywanego zadania.
                        Weryfikacja: kolokwia, laboratorium
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U10, K_U12, K_U13
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_U10, T2A_U12, T2A_U13                     
                                    - Efekt APA_U04
 
                    - Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do
rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym,
charakterystycznego dla automatyki i robotyki oraz wybrać i zastosować
właściwą metodę i narzędzia.
                        Weryfikacja: kolokwia, laboratorium
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U10, K_U12, K_U13
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_U10, T2A_U12, T2A_U13                     
                
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Efekt APA_K01
 
                    - Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
                        Weryfikacja: laboratorium
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_K01
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_K06