- Nazwa przedmiotu:
- Sztuka myślenia i uczenia się
- Koordynator przedmiotu:
- dr Sebastian Bakuła
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Automatyka i Robotyka
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty ekonomiczno-społeczne
- Kod przedmiotu:
- SZMU
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- aktywny udział w ćwiczeniach - 30 godz. (15 spotkań x 1,5 godz.) praca własna (przygotowywanie się do zajęć, czytanie wskazanej literatury, analiza otrzymywanych materiałów w trakcie zajęć) - 20 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- udział w ćwiczeniach, dyskusja problemowa - 30 godz. co odpowiada ok 1,2 pkt. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- aktywny udział w ćwiczeniach ( elementach warsztatowych, pracach w podgrupach, dyskusjach, wspólne rozwiązywanie testów IQ) oraz praca własna (przygotowywanie się do zajęć, czytanie wskazanej literatury, analiza otrzymywanych materiałów w trakcie zajęć) - 2 pkt. ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Przedmiot nie wymaga wstępnego wprowadzenia.
- Limit liczby studentów:
- 30
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest dostarczenie wiedzy dotyczącej problematyki racjonalnego i twórczego myślenia. Program prezentuje praktyczne zasady, metody, techniki usprawniania różnych form inteligencji człowieka. Zwraca także uwagę na przeszkody i błędy myślenia. Zajęcia prezentują również założenia dotyczące sposobów efektywnego uczenia się, notowania, selekcjonowania i interpretowania informacji.
- Treści kształcenia:
- 1. Problemy percepcji.
2. Czym jest ludzka inteligencja 1.
3 Czym jest ludzka inteligencja 2.
4. Czy myślenie jest procesem algorytmicznym?
5. Techniki twórczego myślenia.
6. Metody szybkiego i efektywnego czytania.
7. Techniki notowania 1.
8. Techniki notowania 2.
9. Ergonomia myślenia.
10. Metody efektywnego uczenia się. 1
11. Metody efektywnego uczenia się.2
12. Jak działa ludzka pamięć?
13. Mnemotechniki.
14. Rodzaje i metody wykrywania błędów w myśleniu.
15. Definicje myślenia.
- Metody oceny:
- Zaliczenie przedmiotu wymaga: obecność na zajęciach, aktywnego uczestnictwa w zajęciach (dyskusje problemowe), przygotowanie prezentacji multimedialnej w 2 osobowym zespole, zaliczenie pisemne w formie testowej.
3.0 Uzyskał co najmniej 50% maksymalnej łącznej liczby punktów ze zaliczenia pisemnego, prezentacji, oraz wykazał się obecnością oraz aktywnością na zajęciach.
3.5 Uzyskał co najmniej 60% maksymalnej łącznej liczby punktów ze zaliczenia pisemnego, prezentacji, oraz wykazał się obecnością oraz aktywnością na zajęciach.
4.0 Uzyskał co najmniej 70% maksymalnej łącznej liczby punktów ze zaliczenia pisemnego, prezentacji oraz wykazał się obecnością oraz aktywnością na zajęciach.
4.5 Uzyskał co najmniej 80% maksymalnej łącznej liczby punktów ze zaliczenia pisemnego, prezentacji oraz wykazał się obecnością oraz aktywnością na zajęciach.
5.0 Uzyskał co najmniej 90% maksymalnej łącznej liczby punktów ze zaliczenia pisemnego, prezentacji oraz wykazał się obecnością oraz aktywnością na zajęciach.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Gardner M., Inteligencja: wielorakie perspektywy, Warszawa 2001
Lorayne H., Superpamięć dla uczących się, tłum. M. Siurawski, wyd. Ravi, Łódź1996
Nęcka E., Inteligencja: geneza, struktura, funkcje, Gdańsk 2005
Michelmann R., Michelmann W. U., Techniki szybkiego czytania, tłum. M. Dutkiewicz, Warszawa 2005.
Rutkowski L., Metody i techniki sztucznej inteligencji, Warszawa 2005
Spitzer M., Jak uczy się mózg, Warszawa 2007
- Witryna www przedmiotu:
- do uzupełnienia
- Uwagi:
- do uzupełnienia
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt SZMU_W01
- 1. Student ma podstawową wiedzę dotyczącą uwarunkowań procesów myślenia.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej. Przygotowanie prezentacji multimedialnej, udział w dyskusjach.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W16
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W08
- Efekt SZMU_W02
- Ma wiedzę dotyczącą różnych form inteligencji człowieka.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej. Przygotowanie prezentacji multimedialnej, udział w dyskusjach.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W16
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W08
- Efekt SZMU_W03
- Zna podstawowe etapy procesu twórczego i wybrane metody ich usprawniania.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej. Przygotowanie prezentacji multimedialnej, udział w dyskusjach.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W16
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt SZMU_U01
- Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania na rzecz głoszonych tez, oraz rozumie ich krytykę
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej. Przygotowanie prezentacji multimedialnej, udział w dyskusjach.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U02
- Efekt SZMU_U02
- Potrafi samodzielnie lub we współpracy przygotować i wygłosić prezentację na temat związany z usprawnianiem praktyki uczenia się.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej. Przygotowanie prezentacji multimedialnej, udział w dyskusjach.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U02
- Efekt SZMU_U03
- Umie samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować i interpretować informacje.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej. Przygotowanie prezentacji multimedialnej, udział w dyskusjach.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U05
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt SZMU_K01
- Ma świadomość konieczności ciągłego usprawniania swojego myślenia oraz doskonalenia technik uczenia się.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej. Przygotowanie prezentacji multimedialnej, udział w dyskusjach.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K02, K_K04, K_K07
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01, T1A_K02, T1A_K04, T1A_K07
- Efekt SZMU_K02
- Ma świadomość wagi jaką w życiu studenta ma umiejętność krytycznego myślenia.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej. Przygotowanie prezentacji multimedialnej, udział w dyskusjach.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K02, K_K04, K_K07
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01, T1A_K02, T1A_K04, T1A_K07
- Efekt SZMU_K03
- Potrafi myśleć w sposób kreatywny.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej. Przygotowanie prezentacji multimedialnej, udział w dyskusjach.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K06