- Nazwa przedmiotu:
- Analiza systemowa w ochronie środowiska
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż Marek Nawalany
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Inżynieria Środowiska
- Grupa przedmiotów:
- Podstawowe
- Kod przedmiotu:
- 1110-ISZWS-MSP-2205
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- wykład - 30 godzin, zajęcia projektowe - 15 godzin, przygotowanie do zajęć projektowych-10 godzin, zapoznanie z literaturą - 5 godzin, opracowanie projektu - 5 godzin, przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie - 10 godzin. Razem 75 godzin.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Kurs matematyki wyższej i statystyki
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z ogólną metodologią wykorzystującą pojęcia: systemu, otoczenia, obiektów oraz relacji miedzy nimi oraz środowiska systemu umożliwiającą rozwiązywanie złożonych problemów związanych z ochrona środowiska naturalnego i cywilizacyjnego. Wraz z metodologią systemową przedstawiane są metody i techniki stosowane w badaniach operacyjnych takie jak: metody symulacyjne (symulacja systemów dynamicznych, metody Monte-Carlo), metody podejmowania decyzji w warunkach niepewności (metody bayesowskie), drzewa podejmowania decyzji. Metodologia i metody ilustrowane są przykładami z dziedziny ochrony i inżynierii środowiska
- Treści kształcenia:
- WYKŁAD(treści merytoryczne)
Definicja systemu i środowiska; oddziaływanie system – środowisko.
Własności i konsekwencje przyjętej definicji.
Ochrona środowiska w ujęciu systemowym; przykłady
Systemy dynamiczne: definicje, własności, klasyfikacja; przykłady.
Systemy dynamiczne: procesy dynamiczne w środowisku.
Metodyka analizy systemowej – algorytm postępowania w sytuacjach złożonych.
Metoda Monte-Carlo w ochronie środowiska
Podejmowanie decyzji w warunkach niepewności: Bayesowska teoria podejmowania decyzji (losowa gra z przyrodą - test bakteriologiczny FTT).
Definicja i analiza ryzyka; przykład oceny ryzyka zanieczyszczenia wód podziemnych w pobliżu wysypiska.
Ćwiczenia projektowe(treści merytoryczne)
Samodzielne wykonanie opracowania wybranego problemu ochrony środowiska zgodnie z metodyka analizy systemowej.
Wykonywanie obliczeń dotyczących wyboru wariantu rozwiązania problemu środowiskowego.
Wyznaczanie średniego czasu przebywania cząstek w systemach: przemysłowych i środowiskowych. Metoda klasyczna i metoda Monte-Carlo
Wyznaczanie ryzyka zanieczyszczenia wód podziemnych przez wyciek ze składowiska odpadów
- Metody oceny:
- Ocena końcowa (zintegrowana) obliczana jest na podstawie wyników zaliczenia wykładów i zaliczenia ćwiczeń projektowych – dla otrzymania oceny pozytywnej wymagane jest uzyskanie pozytywnego wyniku zaliczenia wykładów i zaliczenia ćwiczeń projektowych. Ocena końcowa jest średnią ważoną (60% - wykłady, 40% - ćwiczenia)
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. ed. Findeisen, Analiza Systemowa, PWN, 1985 2. W.J.Weber, F.A.DiGiano, Process Dynamics in Environmental Systems, J.Wiley&Sons N.Y. , 1996 3. K. Szacka, Teoria Systemów Dynamicznych, Oficyna Wydawnicz PW, Warszawa, 1999 4. D.G. Luenberger, Introduction to Dynamic Systems, J.Wiley &Sons, N.Y.1979
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Zna definicje i przykłady stosowania pojęć: systemu, otoczenia, obiektów i relacji miedzy nimi
Weryfikacja: kolokwium pisemne, projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_W01, IS_W15
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W01, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W11
- Efekt W02
- Zna ogólną metodologię wykorzystującą pojęcia systemu i otoczenia ("podejście systemowe") do rozwiązywania złożonych problemów związanych z ochroną środowiska naturalnego i cywilizacyjnego
Weryfikacja: kolokwium pisemne, projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_W01, IS_W15
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W01, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W11
- Efekt W03
- Zna definicje i podstawowe pojęcia teorii systemów dynamicznych w odniesieniu do systemów inżynierii środowiska
Weryfikacja: kolokwium pisemne, projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_W01, IS_W15
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W01, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W11
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Potrafi sformułować istotę problemu środowiskowego - okreslić istotę i skalę problemu, wymienić aktorów i relacje między nimi, podać przyczynę i wskazać sprawcę
Weryfikacja: kolokwium pisemne, projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_U17
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U16
- Efekt U02
- Potrafi sformułować kolejne kroki i sposoby rozwiązania problemu środowiskowego wraz z niezbędnymi elementami takimi jak koszty, efektywność, miara ryzyka, efekty uboczne, zasoby, ograniczenia i czynniki przeszkadzające
Weryfikacja: kolokwium pisemne, projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_U17
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U16
- Efekt U03
- Potrafi zastosować "podejście systemowe" do wskazanego problemu środowiskowego
Weryfikacja: kolokwium pisemne, projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_U17
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U16
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Potrafi oszacować efekty techniczne i społeczne w prowadzanych rozwiązań systemowych w dziedzinie ochrony środowiska
Weryfikacja: kolokwium pisemne, projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K02