- Nazwa przedmiotu:
- Ochrona atmosfery
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. Katarzyna Juda-Rezler
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Inżynieria Środowiska
- Grupa przedmiotów:
- Specjalizacyjne
- Kod przedmiotu:
- 1110-ISGOD-MSP-1403
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykład - 15 godzin; Zajęcia projektowe - 15 godzin; Zapoznanie z literaturą - 5 godzin; Przygotowanie do kolokwium - 5 godzin; Przygotowanie do zaliczenia wykładów, obecność na zaliczeniu - 10 godzin; Razem - 50 godzin
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawy ochrony atmosfery w gospodarce odpadami, Technologie i urządzenia oczyszczania gazów odlotowych.
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Poznanie i zrozumienie zjawisk i procesów, jakim podlegają zanieczyszczenia w atmosferze oraz ich wpływu na zdrowie ludzkie i środowisko. Zapoznanie z przyczynami i możliwymi skutkami globalnych zmian klimatycznych. Opanowanie umiejętności kojarzenia przyczyn i skutków zanieczyszczenia atmosfery wraz z oceną możliwych działań w zakresie ochrony atmosfery i klimatu.
- Treści kształcenia:
- Wykłady:
Wprowadzenie. Globalne zmiany klimatu według schematu D-P-S-I-R.
Zintegrowana polityka ochrony powietrza i klimatu w Unii Europejskiej.
Sprzężenia zwrotne w systemie klimatycznym Ziemi. Rodzaje i przykłady sprzężeń.
Właściwości gazów cieplarnianych: źródła i upusty. Charakterystyki gazów cieplarnianych: stężenia, stężenia ekwiwalentne, wymuszenia radiacyjne, czas przebywania, potencjał globalnego ocieplenia (GWP). Rola aerozoli w systemie klimatycznym Ziemi.
Globalne zmiany klimatyczne. Przewidywane zmiany klimatu w XXI w., najbardziej podatne na zmiany sektory i regiony świata.
Adaptacja do zmian klimatu. Platforma działań adaptacyjnych dla Europy. Adaptacja w Polsce. Przykłady działań adaptacyjnych.
Łagodzenie zmian klimatu. Koszty adaptacji i łagodzenia – schemat klasyfikacyjny Holdridge’a. Instrumenty i polityki łagodzenia zmian klimatu. Polityki niezwiązane z ochroną klimatu, wpływające na redukcję emisji gazów cieplarnianych.
Metody przeciwdziałania zmianom klimatu. Technologie redukcji emisji i sekwestracji CO2.
Ćwiczenia projektowe:
Wskaźniki emisji zanieczyszczeń powietrza z zagospodarowania i unieszkodliwiania odpadów na podstawie „EMEP/EEA air pollutant emission inventory guidebook – 2016”.
Projekt 1: Bilans emisji CO2 oraz normowanych (standardy emisji) gazowych i pyłowych zanieczyszczeń powietrza.
Uzupełnienie i poszerzenie wiadomości z zakresu modelowania rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń z wykorzystaniem metodyki referencyjnej. Wariantowo: przeprowadzenie obliczeń przez studentów, którzy nie realizowali przedmiotów: „Podstawy ochrony atmosfery w gospodarce odpadami” oraz „Technologie i urządzenia oczyszczania gazów odlotowych” na studiach I stopnia na Wydziale IBHiIŚ.
Emisje gazów cieplarnianych a zmiany klimatu. Analiza scenariuszy rozwoju. Europejski system handlu uprawnieniami do emisji CO2 dla sektorów ETS i non-ETS.
Projekt 2: Opracowanie własnych scenariuszy emisyjnych GHG oraz ich implementacja w symulatorze C-Roads. Analiza wpływu przyjętych celów redukcyjnych na przewidywany wzrost globalnej temperatury powietrza i poziomu mórz do końca XXI w.
- Metody oceny:
- Kolokwium zaliczające wykład (pytania otwarte). Wymagane min. 50% punktów.
Zaliczenie ćwiczeń projektowych - 1 kolokwium i obrona 2 projektów. Wymagane min. 50% punktów.
Ocena zintegrowana złożona w 60% z zaliczenia wykładu i 40% z zaliczenia ćwiczeń.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Jan Juda, St. Chróściel: Ochrona Powietrza Atmosferycznego. WNT, Warszawa 1974.
2. Katarzyna Juda-Rezler: Oddziaływanie zanieczyszczeń powietrza na środowisko. Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2000.
3. Maria Markiewicz: Podstawy modelowania rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń powietrzu atmosferycznym. Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2004.
4. Zbigniew W. Kundzewicz, Piotr Kowalczyk: Zmiany klimatu i ich skutki. Wydawnictwo KURPISZ S.A., Poznań 2008
5. Roczniki Ochrony Środowiska. Główny Urząd Statystyczny, Warszawa.
6. Strona internetowa EMEP (bazy emisji i wyniki modelowania)
7. Najnowszy raport „Stan Środowiska w Polsce”. Biblioteka Monitoringu Środowiska, Warszawa.
8. Europe's environment - The fourth assessment. State of the environment report No 1/2007, EEA, Copenhagen 2007.
9. SOER 2015 – The European environment – state and outlook. EEA, Copenhagen 2015
10. Czwarty Raport IPCC (wybrane fragmenty), maj 2007.
11. Piąty Raport IPCC (wybrane fragmenty), 2013-2014.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu zanieczyszczenia i ochrony powietrza atmosferycznego.
Weryfikacja: Zaliczenie wykładu.
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_W06, IS_W07
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W01, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W03, T2A_W07, T2A_W08
- Efekt W02
- Posiada wiedzę na temat możliwych skutków zmian klimatu, możliwości adaptacji do zmian i ich łagodzenia.
Weryfikacja: Zaliczenie wykładu.
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_W06, IS_W07, IS_W15
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W01, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W03, T2A_W07, T2A_W08, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W11
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Potrafi opisać procesy, zjawiska i działania wpływające na zmiany klimatu.
Weryfikacja: Zaliczenie wykładu i ćwiczeń projektowych.
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_U03, IS_U09, IS_U15
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01, T2A_U07, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U15, T2A_U01, T2A_U03, T2A_U05, T2A_U04
- Efekt U02
- Potrafi obliczyć stężenia CO2 w gazach odlotowych.
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczeń projektowych.
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_U03, IS_U09
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01, T2A_U07, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U15
- Efekt U03
- Potrafi zbilansować emisje gazów cieplarnianych z sektora gospodarki odpadami.
Weryfikacja: Zaliczenie wykładu i ćwiczeń projektowych.
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_U03, IS_U09
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01, T2A_U07, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U15
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Posiada umiejętność pracy w zespole i odpowiedzialności za wykonywane zadania.
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczeń projektowych.
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_K02, IS_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K02, T2A_K04
- Efekt K02
- Potrafi formułować problemy dotyczące przyczyn i skutków zanieczyszczenia atmosfery oraz możliwych działań w zakresie ochrony atmosfery i klimatu.
Weryfikacja: Zaliczenie wykładu i ćwiczeń projektowych.
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_K02, IS_K06
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K02, T2A_K07