- Nazwa przedmiotu:
- Specjalne konstrukcje hydrotechniczne
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. Zbigniew Kledyński
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Inżynieria Środowiska
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- 1110-ISIWO -MSP-3505
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- wykład - 30 godzin, ćwiczenia projektowe - 15 godzin, zapoznanie z literaturą - 10 godzin, wykonanie projektu - 15 godzin, przygotowanie do zaliczenia - 5 godzin. Razem 75 godzin.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 3
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wytrzymałość materiałów i mechanika budowli, Metalowe konstrukcje hydrotechniczne, Betonowe konstrukcje hydrotechniczne.
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Celem prowadzenia przedmiotu jest zaznajomienie z podstawowymi wymaganiami dotyczącymi projektowania specjalnych konstrukcji hydrotechnicznych.
- Treści kształcenia:
- Program wykładu:
Przegląd specjalnych konstrukcji hydrotechnicznych: zbiorniki stalowe i żelbetowe na ciecze, konstrukcje drewniane (dźwigary łukowe z drewna klejonego, wrota śluzy, pomosty, rurociągi).
Obciążenia działające na specjalne konstrukcje hydrotechniczne.
Zasady projektowania żelbetowych/stalowych zbiorników na ciecze (ściany, dach, dno zbiornika, zachowanie szczelności, wyposażenie zbiorników, fundamenty pod zbiorniki). Zasady projektowania konstrukcji z drewna litego i klejonego warstwowo.
Metody montażu zbiorników stalowych/żelbetowych i próby szczelności.
Program ćwiczeń:
Ustalenie wielkości obciążeń działających na: zbiornik na ciecze i ustalenie pojemności zbiornika.
Wymiarowanie płaszcza zbiornika.
Konstrukcja dachu zbiornika.
Wymiarowanie dna zbiornika.
Połączenie płaszcza z dnem zbiornika. Sprawdzenie stateczności ogólnej zbiornika.
Projektowanie dna zbiornika.
Projektowanie fundamentów zbiornika na ciecze.
Omówienie rysunków konstrukcyjnych zbiornika.
- Metody oceny:
- wykład: pozytywnie zaliczone kolokwium
ćwiczenia: obrona projektu
ocena zintegrowana: 0,6*zaliczenie pisemne + 0,4*ćwiczenia projektowe
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] Bródka J., Broniewicz M.: Projektowanie konstrukcji stalowych wg Eurokodów. PWN, 2013.
[2] red. Kozłowski A.: Konstrukcje stalowe. Przykłady obliczeń wg PN-EN 1993-1. Cz. 1. Wybrane elementy i połączenia. OWPW, wyd. II, 2010.
[3] Ziółko J.: Zbiorniki metalowe na ciecze i gazy. Arkady, Warszawa 1986;
[4] Halicka A., Franczak D.: Projektowanie zbiorników żelbetowych. Zbiorniki na ciecze. Tom 2, PWN, Warszawa 2013;
[5] Kobiak J., Stachurski W.: Konstrukcje żelbetowe. Arkady, Warszawa 1991;
[6] Lewiński P.: Zasady projektowania zbiorników żelbetowych na ciecze z uwzględnieniem wymagań Eurokodu 2. Przykłady obliczeń. Wyd. ITB, Warszawa 2011;
[7] Porteos J.: Structural timber design to Eurocode 5. 2013;
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Posiada wiedzę nt. rodzajów konstrukcji specjalnych z żelbetu i stali, ich budowy i zasad projektowania.
Weryfikacja: zaliczenie pisemne
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_W08, IS_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W03, T2A_W05, T2A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Potrafi zaprojektować prosty zbiornik stalowy/żelbetowy o osi pionowej lub wrota śluzy lub dźwigar łukowy lub pomost stalowy.
Weryfikacja: obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_U13, IS_U18
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U02, T2A_U03, T2A_U05, T2A_U09, T2A_U14, T2A_U03, T2A_U07, T2A_U15, T2A_U18
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Zdaje sobie sprawę z wagi pozatechnicznych aspektów pracy inżynierskiej oraz rozumie konieczność ciągłego dokształcania i podnoszenia kwalifikacji.
Weryfikacja: rozmowa
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_K01, IS_K02, IS_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K01, T2A_K02, T2A_K04