- Nazwa przedmiotu:
- Struktury nośne i energochłonne pojazdów
- Koordynator przedmiotu:
- Dr inż. Jarosław Seńko
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Pojazdów Elektrycznych i Hybrydowych
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- 11500-00000-ISP-0407
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1) Liczba godzin kontaktowych - 33, w tym:
a) wykład – 30 godz.;
b) konsultacje – 3 godz.
2) Praca własna studenta - 45 godzin, w tym:
a) 15 godz. – bieżące przygotowywanie się studenta do wykładu;
b) 15 godz. – studia literaturowe;
c) 15 godz. – przygotowywanie się studenta do kolokwiów.
3) RAZEM – 78 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,2 punktu ECTS – liczba godzin kontaktowych - 33, w tym:
a) wykład – 30 godz.;
b) konsultacje – 3 godz.;
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- brak
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowa wiedza z komputerowych metod wspomagania prac inżynierskich, wytrzymałości materiałów i podstaw konstrukcji maszyn.
- Limit liczby studentów:
- zgodnie z zarządzeniem Rektora
- Cel przedmiotu:
- Poznanie podstaw praktycznego wykorzystania technik obliczeniowych w procesie projektowania struktur energochłonnych pojazdów. Umiejętność doboru metod symulacyjnych do rodzaju projektowanych struktur energochłonnych pojazdu.
- Treści kształcenia:
- Podstawowe wiadomości o strukturach nośnych pojazdów. Zasady obliczeń struktury nośnej - wyważenie samochodu. Oszacowanie obciążeń eksploatacyjnych, przedstawienie elementarnych modeli drogi, wskaźnik dynamiczny. Elementarne modele obliczeniowe struktur nośnych. Projektowanie belek i węzłów cienkościennych. Struktury energochłonne - podstawy mechaniki zgniatania. Formy lokalnej utraty stateczności. Zgniatanie progresywne kolumn cienkościennych. Zasady projektowania struktur energochłonnych. Materiały piankowe, szkieletowe, typu plaster miodu i cienkościenne wypełnione. Elementarne modele obliczeniowe nadwozi - programy specjalistyczne i MES. Projektowanie na sztywność skrętną, giętną oraz stref energochłonnych. Wyznaczanie częstości drgań własnych i ocena dynamiczna nadwozia. Zaawansowane modele obliczeniowe i optymalizacyjne
- Metody oceny:
- Wykład - zaliczany jest na podstawie 2 kolokwiów.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. M. Huang, Vehicle Crash Mechanics. CRC Press LLC, 2002.
2. J.C. Brown, A.J. Robertson, S. Serpento Motor Vehicle Structures: Concepts and Fundamentals, Elsevier, 2001.
3. N. Jones, Structural Impact, Cambridge University Press, 1997.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt 11500-00000-ISP-0407_W1
- Ma podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą struktur nadwozi
Weryfikacja: Kolokwium sprawdzające
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W04, K_W05, K_W06, K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W03, T1A_W06, T1A_W08, InzA_W01, InzA_W03
- Efekt 11500-00000-ISP-0407_W2
- Posiada wiedzę o współczesnych technikach projektowania struktur nadwozi w praktyce inżynierskiej
Weryfikacja: Kolokwium sprawdzające
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W04, K_W05, K_W06, K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W03, T1A_W06, T1A_W08, InzA_W01, InzA_W03
- Efekt 11500-00000-ISP-0407_W3
- Zna podstawowe etapy projektowania struktur nadwozi pojazdów
Weryfikacja: Kolokwium sprawdzające
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W04, K_W05, K_W06, K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W03, T1A_W06, T1A_W08, InzA_W01, InzA_W03
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt 11500-00000-ISP-0407_U1
- Potrafi przeprowadzić analizę zachowania się struktury nadwozia podczas wymuszeń od drogi
Weryfikacja: Kolokwium sprawdzające
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U03, K_U09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U09, T1A_U12, InzA_U04
- Efekt Kolokwium sprawdzające
- Potrafi wstępnie ocenić wpływ przyjętych założeń konstrukcyjnych na wytrzymałość struktury
Weryfikacja: 11500-00000-ISP-0407_U3
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U03, K_U09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U09, T1A_U12, InzA_U04
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt 11500-00000-ISP-0407_K1
- Ma świadomość wagi przyjętych założeń dokładność obliczeń konstrukcji oraz konieczności weryfikacji przyjętych założeń
Weryfikacja: Kolokwium sprawdzające
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K02, K_K03, K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01, T1A_K02, InzA_K01, T1A_K05, T1A_K03, T1A_K04