Nazwa przedmiotu:
Systemy komputerowe
Koordynator przedmiotu:
Jan OGRODZKI
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Elektronika
Grupa przedmiotów:
Przedmioty techniczne
Kod przedmiotu:
SYKO
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
75
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Układy logiczne i układy cyfrowe na studiach I stopnia WEiTI
Limit liczby studentów:
40
Cel przedmiotu:
- zapoznanie z takimi podstawowymi pojęciami i mechanizmami działania systemu komputerowego jak: procesor stałoprzecinkowy i układy współpracujące (pamięci główne i podręczne, układy przerwań, jednostka zmiennoprzecinkowa, kontroler wejścia-wyjścia, magistrala, tryb przetwarzania, sprzętowe wspomaganie systemu operacyjnego - ukształtowanie umiejętności przedstawiania schematów podstawowych architektur procesorów i układów współpracujących - ukształtowanie umiejętności opisania działaniami arytmetycznymi , opisowo w punktach, na rysunku lub mikrooperacjami działania procesorów i podstawowych układów współpracujących - ukształtowanie umiejętności zaprojektowania architektury, systemu kodowania i algorytmu sterowania dla prostego procesora o zadanej, kilkurozkazowej liście rozkazów i zadanych trybach adresowania lub dla wybranego urządzenia współpracującego oraz umiejętności weryfikacji tej symulacji na drodze symulacji VHDL
Treści kształcenia:
- maszyna von Neumana, architektury procesorów, bloki funkcjonalne i ich zadania, lista rozkazów, tryby adresowania - cykl rozkazu i jego rozkład na mikrooperacje - jednostka sterująca, jej graf i implementacja - jednostka arytmetyczno-logiczna i arytmetyka stałoprzecinkowa - pamięć główna, architektura, cykl pracy, pamięć podręczna, organizacja - jednostka zmiennoprzecinkowa i arytmetyka zmiennoprzecinkowa - wyjątki, przerwania, układ przerwań, stos - system wejścia-wyjścia, kontrolery wejścia-wyjścia - magistrale, transakcje i standard PCI - przetwarzanie potokowe i równoległe - sprzętowe wspomaganie systemu operacyjnego - segmentacja, stronicowanie, ochrona
Metody oceny:
Kolokwia, sprawozdanie projektowe cząstkowe i końcowe
Egzamin:
nie
Literatura:
Jan Ogrodzki, Wstęp do systemów komputerowych, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2005
Witryna www przedmiotu:
www.studia.elka.pw.edu.pl/priv/11Z/SYKO.C
Uwagi:
Ten sam przedmiot dla telekomunikacji

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W1
Student który zaliczył przedmiot potrafi podać definicje takich pojęć z zakresu podstaw działania systemu komputerowego jak: architektura, lista rozkazów, cykl rozkazu, faza cyklu, cykl pamięci, mikrooperacja, sekcja, blok i wiersz pamięci podręcznej, parametry dynamiczne pamięci, odświeżanie, tryb pracy pamięci, sytuacja wyjątkowa, wyjątek, przerwanie, transakcja magistralowa, tryb przetwarzania, segmentacja, stronicowanie, pamięć wirtualna
Weryfikacja: Kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U1
Przedstawić na rysunku z opisem schematy podstawowych architektur procesorów stałoprzecinkowych i układów współpracujących
Weryfikacja: Kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt U2
Przedstawić operacjami arytmetycznymi, opisem w punktach, grafem lub mikrooperacjami działanie procesora i jego podstawowych ukłądów współpracujących
Weryfikacja: Kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt U3
Zaprojektować przy zadanych specyfikacjach architekturę, kodowanie i algorytm sterowania kilku-rozkazowego procesora stałoprzecinkowego lub układuy współpracującego. Wykonać systulację VHDL tego projektu
Weryfikacja: Sprawozdania cząstkowe z projektu, sprawozdanie końcowe z projektu, ustna obrona
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt U4
Wykonywać projekt w zespole
Weryfikacja: Sprawozdanie końcowe z projektu, ustana obrona
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: