Nazwa przedmiotu:
Zarządzanie i harmonogramowanie procesów
Koordynator przedmiotu:
Eugeniusz TOCZYŁOWSKI
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Informatyka
Grupa przedmiotów:
Przedmioty techniczne - podstawowe
Kod przedmiotu:
ZAH
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Około 150 godzin, w rozbiciu na: - 30 godzin zajęć wykładowych plus 45 godzin pracy własnej związanej z nabyciem wiedzy i umiejętności prezentowanych na wykładzie, w tym rozwiązywanie zadań domowych oraz przygotowywanie się do dwóch kolokwiów; - 23 godzin na zajęcia laboratoryjne (zajęcia wstępne z wykładem wprowadzającym, wykonanie 5 ćwiczeń laboratoryjnych trwających 4 godziny zegarowe) plus 22 godzin pracy własnej związanej z przygotowaniem się do laboratorium; - 30 godzin na mini-projekt wykonywany w domu i konsultowany z prowadzącym.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 30 godzin zajęć wykładowych - 23 godzin na zajęcia laboratoryjne - 5 godzin konsultacje projektowe w sumie 58 godzin co daje ok. 2 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 23 godzin na zajęcia laboratoryjne (zajęcia wstępne z wykładem wprowadzającym, wykonanie 5 ćwiczeń laboratoryjnych trwających 4 godziny zegarowe) plus 22 godzin pracy własnej związanej z przygotowaniem się do laboratorium; - 30 godzin na mini-projekt wykonywany w domu i konsultowany z prowadzącym. 75 godziny co daje 2,5 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium30h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
- znajomość matematyki na poziomie I roku studiów - elementarna znajomość problematyki optymalizacji liniowej i całkowitoliczbowej
Limit liczby studentów:
48
Cel przedmiotu:
- ukształtowanie wśród studentów zrozumienia problematyki optymalizacji szeregowania zadań oraz efektywnego rozdziału zasobów podczas realizacji różnorodnych procesów dyskretnych; - zapoznanie studentów z podstawowymi modelami i algorytmami rozdziału zasobów i szeregowanie zadań; - zapoznanie studentów z podstawowymi technikami zarządzania procesami aukcyjnymi w systemach rozproszonych, w warunkach konkurencji rynkowej; - ukształtowanie umiejętności w zakresie tworzenia modeli matematycznych zarządzania na szczeblu taktycznym w celu efektywnej realizacji procesów produkcyjnych, dystrybucyjnych i logistycznych, w tym zarządzania w sieciach i łańcuchach dostaw;
Treści kształcenia:
Zaznajomienie studentów z: - klasyfikacją problemów szeregowania oraz notacją trójpolową zadań szeregowania; - najważniejszymi regułami priorytetowymi szeregowania zadań w sieciach kolejek; - zagadnieniami rozdziału zasobów i szeregowanie zadań złożonych z operacji podzielnych i niepodzielnych; - modelami i algorytmami harmonogramowania zadań złożonych z operacji podzielnych na procesorach równoległych z uwzględnieniem różnorodnych wymagań; - modelami i algorytmami zarządzania projektami i harmonogramowania zadań złożonych z operacji niepodzielnych w systemach przepływowych i ogólnych gniazdowych; - metodami i technikami zarządzania procesami w systemach produkcyjnych, dystrybucyjnych i logistycznych, w tym w sieciach i łańcuchach dostaw; - procesami aukcyjnymi w systemach rozproszonych, w warunkach konkurencji rynkowej podczas wymiany dóbr i usług; zastosowania sieciowe i infrastrukturalne; - podstawowymi technikami modelowania i rozwiązywania matematycznych zadań optymalizacji dla różnorodnych problemów zarządzania, szeregowania i harmonogramowania uwzględniających specyficzne wymagania i charakter problemów decyzyjnych; w szczególności zadań programowania liniowego, mieszanego oraz sieciowych.
Metody oceny:
Dwa kolokwia w semestrze, oceny z laboratoriów
Egzamin:
nie
Literatura:
Toczyłowski (1998) Zarządzanie i harmonogramowanie procesów, preskrypt i uzupełniające materiały dydaktyczne do wykładów z przedmiotu ZAH - Krzyżaniak S. (2002) Podstawy zarządzania zapasami w przykładach. Biblioteka Logistyka, Poznań - Robbins S.P., DeCenzo D.A. (2002) Podstawy zarządzania. PWE, Warszawa - Toczyłowski, E. (2003) Optymalizacja procesów rynkowych przy ograniczeniach. Wydanie II zmienione i poszerzone, Akademicka Oficyna Wydawnicza EXIT, Warszawa.
Witryna www przedmiotu:
http://eres.elka.pw.edu.pl/eres/wwersje$.startup?Z_ID_PRZEDMIOTU=ZAH&Z_NR_WERSJI=1&Z_CHK=23573
Uwagi:
Laboratorium obejmuje: - jedno spotkanie organizacyjne z wykładem prezentującym narzędzia optymalizacyjne (AIMMS), trwające około 2,5 godziny; - 5 ćwiczeń laboratoryjnych trwających 4 godziny zegarowe; - mini-projekt wykonywany w domu. Ćwiczenia laboratoryjne wykonywane są w zespołach dwuosobowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt ZAHW01
sklasyfikować problemy szeregowania, opisać notację trójpolową zadań szeregowania, złożoność problemów i algorytmów szeregowania zadań
Weryfikacja: kolokwium, zadania domowe przed laboratorium, laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe: K_W09
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W03
Efekt ZAHW03
modelowanie zagadnień rozdziału zasobów i szeregowania zadań złożonych z operacji podzielnych i niepodzielnych
Weryfikacja: kolokwium, zadania domowe przed laboratorium, laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe: K_W09
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W03
Efekt ZAHW04
obrać adekwatne modele i algorytmy harmonogramowania operacji podzielnych na procesorach równoległych z uwzględnieniem różnorodnych wymagań
Weryfikacja: kolokwium, zadania domowe przed laboratorium, laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe: K_W08, K_W09
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W07, T2A_W03
Efekt ZAHW05
opisać metody i techniki zarządzania procesami w systemach produkcyjnych, dystrybucyjnych oraz systemach rynkowej wymiany
Weryfikacja: kolokwium, zadania domowe przed laboratorium, laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe: K_W12, K_W01, K_W02, K_W08
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W08, T2A_W01, T2A_W03, T2A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt ZAHU01
zaprojektować podstawowy model matematyczny optymalizacji dla problemów: produkcji, aukcji, szeregowania z ograniczeniami uwzględniającymi specyficzny charakter problemu
Weryfikacja: kolokwium, laboratorium L1, L2, L4, L5, L6
Powiązane efekty kierunkowe: K_U07, K_U14
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U10, T2A_U19
Efekt ZAHU02
ozwiązać sformułowany model matematyczny, zinterpretować wyniku
Weryfikacja: kolokwium, laboratorium L1, L2, L4, L5, L6
Powiązane efekty kierunkowe: K_U10, K_U12
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U15, T2A_U17
Efekt ZAHU03
sformułować zadanie sieciowe dla danego problemu: produkcji, szeregowania, rozdziału zasobów
Weryfikacja: kolokwium, laboratorium L1, L2, L4, L5, L6
Powiązane efekty kierunkowe: K_U07, K_U11
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U10, T2A_U16

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt ZAHK01
pracować indywidualnie i w zespole
Weryfikacja: zadania przedkolokwialne, laboratorium (realizowane w zespołach 2-osob.)
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K06
Efekt ZAHK02
uczestniczyć w procesach rynkowej konkurencji i współzawodnictwa
Weryfikacja: laboratorium L3
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K06