- Nazwa przedmiotu:
- Kultura słowa i obcowania społecznego
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. Marek Dzienkiewicz
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Mechatronika
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- brak
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 1
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1) Liczba godzin bezpośrednich 19, w tym:
a) wykład - 15
b) zaliczenie - 2
c) konsultacje - 2
2) Praca własna studenta 11, w tym:
a) samodzielne doświadczenia ze sztuką - 6
b) przygotowanie do zaliczenia i zapoznania z literaturą - 5
suma 30 (1 ECTS)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1) Liczba godzin bezpośrednich 19, w tym:
a) wykład - 15
b) zaliczenie - 2
c) konsultacje - 2
suma: 19 (0,75 ECTS)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- O charakterze praktycznym:
a) samodzielne doświadczenia ze sztuką - 6
suma: 6 (0,25 ECTS)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład225h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- 30
- Cel przedmiotu:
- Uzyskanie przez studentów wstępnej orientacji w faktach i procesach tworzenia dzieł sztuki na przestrzeni historii od paleolitu do współczesności
- Treści kształcenia:
- Wynalazki i zdobycze techniczne źródłem zmian sztuki, Omówienie przyczyn zmian stylów i prądów w sztuce.
Inspiracje do zmian w sztuce. Omówienie najważniejszych przykładów czerpania wzorów z innych kultur oraz wynalazków, w tym kompozycji i perspektywy.
Pigmenty w malarstwie a doskonalenia techniki. Skrót historii stosowania kolorów w sztuce i relacji pomiędzy dyscyplinami sztuki; antyk, renesans, impresjonizm, art. deco.
Zdobycze techniczne i ich wpływ na zmiany kierunków. Omówienie jak nowe możliwości techniczne wpływały na zmiany aspiracji w sztuce; soczewki, camera obscura, witraż, Technika olejna, tuba, pastele, fotografia, substraktywne i addytywne łączenia barw.
Jak mistrzowie korzystali z nowych możliwości technicznych; opis wybranych dzieł największych mistrzów malarstwa, rzeźby i architektury. Opis wybranych dzieł mistrzów malarstwa, rzeźby i architektury.
- Metody oceny:
- Zaliczenie ustne - Udzielenie odpowiedzi na przynajmniej 2 pytania dotyczące najbardziej podstawowych spraw historii sztuki
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- wskazywane podczas zajęć zależnie od przebiegu dyskusji
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt KSP_U01
- Potrafi pozyskiwać informację pozatechniczną i komunikować się z przedstawicielami z rożnych dziedzin w tym artystycznych, wyciągać wnioski ze zdobytych informacji
Weryfikacja: ocena dyskusji
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01, T2A_U05
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt KSP_K01
- Rozumie potrzebę podnoszenia własnych kompetencji pozatechnicznych i komunikacyjnych niezbędnych we współpracy z artystami i osobami nie zajmującymi się działalnością inżynierską
Weryfikacja: ocena dyskusji
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K02, K_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K01, T2A_K02, T2A_K02, T2A_K07