- Nazwa przedmiotu:
- Systemy informacyjne w medycynie
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Waldemar Smolik
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Inżynieria Biomedyczna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- brak
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1) Liczba godzin bezpośrednich 47, w tym:
a) wykład - 30 godz. ;
b) laboratorium - 15 godz. ;
c) konsultacje - 2 godz. ;
2) Praca własna studenta 61 godzin, w tym:
a) przygotowanie do ćwiczeń - 18 godz. ;
b) opracowanie sprawozdań z ćwiczeń- 8 godz. ;
c) przygotowanie do zaliczenia - 20 godz. ;
d) zapoznanie z literaturą - 15 godz. ;
Suma 108 (4 ECTS)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2 punkty ECTS - liczba godzin bezpośrednich: 47, w tym:
a) wykład - 30 godz. ;
b) laboratorium - 15 godz. ;
c) konsultacje - 2 godz. ;
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,5 punktu ECTS – 44 godz., w tym:
a) laboratorium - 15 godz. ;
b) konsultacje - 3 godz. ;
c) opracowanie sprawozdań z ćwiczeń- 8 godz. ;
d) przygotowanie do laboratorium - 18 godz. ;
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład450h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium225h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawy technik informacyjnych, Podstawy informatyki medycznej, Języki programowania
- Limit liczby studentów:
- 30
- Cel przedmiotu:
- Znajomość teoretyczna i praktyczna medycznych systemów informacyjnych, zdolność projektowania i doskonalenia takich systemów
- Treści kształcenia:
- Informatyczne środowisko centrum medycznego -podstawowe koncepcje, historia rozwoju, wymagania, uwarunkowania sprzętowe, zasoby ludzkie.
Medyczne systemy informacyjne - rola i przeznaczenie, zakres funkcjonalny, przykładowe rozwiązania, charakterystyka przepływu informacji, hurtownie danych
Standardy zarządzania danymi - charakterystyka DICOM i HL-7
Podstawowe mechanizmy i zabezpieczenia - metody ochrony danych, reguły dostępu, rekord pacjenta, kontrola jakości itp.
Szpitalny system informacyjny (HIS)- koncepcja, elementy, realizacje, sprzęt, rodzaj gromadzonych informacji, reguły wymiany informacji, struktura modułowa, interfejsy, listy robocze, komunikaty, przykładowe realizacje, moduły wspomagające pracę szpitala.
Radiologiczny system informacyjny (RIS) - charakterystyka, wymagania, przykłady realizacji, relacja HIS-RIS.
PACS - obsługa urządzeń obrazujących, baz danych, stacji roboczych, telediagnostyki.
Synchronizacja pracy systemów PACS-RIS-HIS, zabezpieczenia, przykładowe scenariusze przepływu i obróbki informacji, charakterystyka pracy.
Komputerowe wspomaganie - koncepcje i możliwości wspomagania, przykładowe narzędzia wspomagania pracy lekarzy.
Narzędzia komputerowego wspomagania diagnozy CAD.
Przegląd koncepcji rozwoju systemów informacyjnych we medycynie, rola nowoczesnej informatyki w doskonaleniu pracy lekarzy, przygotowanie informatyczne lekarzy, zadania informatyków medycznych.
Zakres ćwiczeń laboratoryjnych obejmuje podstawowe technologie informatyczne wykorzystywane w medycznych systemach informatycznych, pracę w realiach szpitalnego systemu, pracę w realiach centrum radiografii, pracę z systemem zarządzania przepływem informacji obrazowej, wykorzystanie inteligentnych metod wspomagania diagnostyki, przykładowe zastosowania.
- Metody oceny:
- Wykład - zaliczenie na podstawie dwóch kolokwiów
Laboratorium - zaliczenie na podstawie sprawdzianów i sprawozdań;
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- E.Piętka, Zintegrowany system informacyjny w pracy szpitala, PWN, 2004.
H.K.Huang, PACS and imaging informatics, Wiley-Liss, 2004.
R.Rudowski (redakcja), Informatyka medyczna, PWN, 2004.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt SIwM_2st_W01
- Zna cele i podstawowe zasady stosowania i budowy systemów informacyjnych w medycynie, metod ochrony danych I metod wspomagania diagnozy.
Weryfikacja: Kolokwia, sprawdziany.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W06, K_W09, K_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07, InzA_W05, T2A_W03, T2A_W04, InzA_W02, T2A_W05, InzA_W03
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt SIwM_2st_U01
- Potrafi pracować z prostym informacyjnym systemem medycznym
Weryfikacja: Ocena wykonania ćwiczeń laboratoryjnych., ocena sprawozdań
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U05, K_U08
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U05, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U15, T2A_U18, InzA_U02, InzA_U07
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt SIwM_2st_K01
- Ma świadomość wagi, specyfiki systemów informacyjnych i związanej z nimi odpowiedzialności
Weryfikacja: Kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K04, K_K05, K_K08
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K05, T2A_K07, InzA_K01, T2A_K02, InzA_K02, T2A_K05, InzA_K01