- Nazwa przedmiotu:
- Inżynieria oprogramowania
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Paweł Wnuk
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Automatyka i Robotyka
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Znajomość programowania strukturalnego i obiektowego w wybranym języku wyższego poziomu.
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Przedstawienie procesu powstawania oprogramowania, ze szczególnym uwzględnieniem projektowania aplikacji. Zapoznanie studentów z głównym językiem modelowania w informatyce - UML. Omówienie wzorców projektowych.
- Treści kształcenia:
- 1. Cykl tworzenia oprogramowania. Stosowane metodologie. Praca w zespole - role uczestników projektu. Komunikacja członków zespołu - narzędzia.
2. Analiza wymagań. Komunikacja z nie-informatykami, wspólne definicje, problemy. Schematy funkcjonalności
3. Modelowanie obiektowe - UML. Modele statyczne i dynamiczne systemu. Diagramy statyczne, ich związek z rzeczywistym kodem aplikacji. Generowanie kodu na podstawie diagramu i odwrotnie. Podstawowe narzędzia modelowania
4. Diagramy dynamiczne - zachowanie aplikacji. Maszyna stanów, przejścia między stanami. Diagramy UML opisujące dynamikę.
5. Wzorce projektowe - co to jest i dlaczego warto je stosować. Omówienie podstawowych wzorców wraz z przykładowymi implementacjami.
6. Projekt aplikacji
- Metody oceny:
- Końcowa ocena przedmiotu opiera się na projekcie, składającym się z 4 niezależnie ocenianych etapów:
1: analiza funkcjonalna
2: model statyczny
3: model dynamiczny
4: prototyp
- Egzamin:
- Literatura:
- 1. Materiały dodatkowe do przedmiotu
2. Roger S. Pressman "Praktyczne podejście do inżynierii oprogramowania", WNT 2004
3. Dick Hamlet, Joe Maybee "Podstawy techniczne inżynierii oprogramowania"
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt IP_1ST_W01
- Posiada elementarną wiedzę w zakresie zarządzania cyklem tworzenia oprogramowania
Weryfikacja: Egzamin, projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W21
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W09
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt IP_1ST_U01
- Potrafi przygotować kompletną dokumentację systemu informatycznego
Weryfikacja: Projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02, K_U03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U02, T1A_U07, T1A_U04
- Efekt IP_1ST_U02
- Potrafi zaprojektować i zaprogramować system informatyczny przy wykorzystaniu wybranego języka wspierającego programowanie obiektowe, wykorzystujący komunikację sieciową i bazy danych
Weryfikacja: Projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U09, K_U10, K_U11
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09, T1A_U09, T1A_U09
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt IP_1ST_K01
- Potrafi przygotować oprogramowanie w zespole
Weryfikacja: projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05
- Efekt IP_1ST_K02
- Potrafi oszacować koszt wytworzenia oprogramowania i jego wdrożenia w praktyce
Weryfikacja: projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K06