- Nazwa przedmiotu:
- Matematyka
- Koordynator przedmiotu:
- Prof. nzw. dr hab. Herburt Irmina, dr Frankiewicz Ewa, mgr Krasuski Krzysztof
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- A11_MAT1
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- razem 75h, w tym 60 godz. udział w zajęciach i 15 godz. praca własna
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład450h
- Ćwiczenia450h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- obowiązkowa matura z matematyki
- Limit liczby studentów:
- Praca indywidualna
- Cel przedmiotu:
- Przekazanie umiejętności matematycznych niezbędnych na dalszych etapach kształcenia oraz do wykonywania zawodu. Celem jest nauczenie podstaw matematyki finansowej oraz modelowania matematycznego.
- Treści kształcenia:
- Treści programowe
Treść przedmiotu (modułu) kształcenia (program wykładów i pozostałych zajęć) oraz liczba godzin
Studia niestacjonarne
Wykłady (tematy oraz zagadnienia) Liczba godzin
1. Elementy matematyki finansowej: oprocentowanie proste, składane, ciągłe; dyskontowanie; efektywna stopa procentowa, oprocentowanie w warunkach inflacji. 6
2. Elementy matematyki finansowej: końcowa i początkowa wartość ciągu płatności okresowych, kredyty, kapitałowa ocena inwestycji. 6
3. Elementy algebry liniowej: definicja macierzy, działania na macierzach. 4
4. Elementy algebry liniowej: rozwiązywanie układów równań liniowych, macierzowy zapis układu równań liniowych, macierze odwrotne. 6
5. Elementy programowania liniowego: geometryczna interpretacja problemu programowania liniowego, metoda sympleksowa rozwiązywania problemu programowania liniowego, problem dualny, problemy maksymalizacji. 8
Ćwiczenia (tematy oraz zagadnienia) Liczba godzin
1. Elementy matematyki finansowej: oprocentowanie proste, składane, ciągłe; dyskontowanie; efektywna stopa procentowa, oprocentowanie w warunkach inflacji. 6
2. Elementy matematyki finansowej: końcowa i początkowa wartość ciągu płatności okresowych, kredyty, kapitałowa ocena inwestycji. 6
3. Elementy algebry liniowej: definicja macierzy, działania na macierzach. 4
4. Elementy algebry liniowej: rozwiązywanie układów równań liniowych, macierzowy zapis układu równań liniowych, macierze odwrotne. 6
5. Elementy programowania liniowego: geometryczna interpretacja problemu programowania liniowego, metoda sympleksowa rozwiązywania problemu programowania liniowego, problem dualny, problemy maksymalizacji. 8
- Metody oceny:
- Forma i warunki zaliczenia: zaliczenie ćwiczeń na podstawie sprawdzianów nabytych umiejętności (1 sem) .
Zaliczenie wykładu na podstawie egzaminu pisemnego (2 sem). Ocena końcowa jest średnią ważoną liczoną wg wzoru.
Ocena wyliczana jest z oceny punktowej (max. 30 punktów) wg następującej zasady:
W każdej grupie ćwiczeniowej po 5 osób z najlepszą oceną z ćwiczeń jest zwolniona z egzaminu a oceną .
Ocena za przedmiot
Ocena Student, który zaliczył przedmiot (moduł) wie / umie / potrafi:
3.0 60% materiału
3.5 70% materiału
4.0 80% materiału
4.5 90% materiału
5.0 100 % materiału
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
R. A. Barnett, M. Ziegler, K. Byleen, Applied Mathematics for business, economics, life science and social sciences, Pearson Education, 2003.
J. Kłopotowski, W. Marcinkowska Lewandowska, M. Nykowska, I. Nykowski, Matematyka dla studiów ekonomicznych zaocznych i wieczorowych, SGH, Warszawa.
Literatura uzupełniająca:
W. Bijak, M. Podgórska, J.Utkin, Matematyka finansowa, Wydawnictwo Bizant.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- zna podstawowe pojęcia matematyki finansowej
Weryfikacja: ćwiczenie zaliczenie pisemne, egzamin test z pytaniami otwartymi
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W06, K_W07
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W05, S1A_W06, S1A_W11
- Efekt W_02
- zna podstawowe pojęcia algebry liniowej
Weryfikacja: ćwiczenie zaliczenie pisemne, egzamin test z pytaniami otwartymi
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W06, K_W07
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W05, S1A_W06, S1A_W11
- Efekt W_03
- zna podstawowe pojęcia analizy matematycznej
Weryfikacja: ćwiczenie zaliczenie pisemne, egzamin test z pytaniami otwartymi
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W06, K_W07
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W05, S1A_W06, S1A_W11
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- Umie posługiwać się wzorami matematyki finansowej w zakresie oprocentowań i kredytów oraz stosować je do analiz ekonomicznych i społecznych.
Weryfikacja: Ćwiczenia: zaliczenie pisemne
Egzamin: test z zadaniami otwartymi
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U03
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08
- Efekt U_02
- Umie opisywać i rozwiązywać zagadnienia prowadzące do układów równań liniowych
Weryfikacja: Ćwiczenia: zaliczenie pisemne
Egzamin: test z zadaniami otwartymi
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U03
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08
- Efekt U_03
- Umie zapisywać zagadnienia programowania liniowego.
Weryfikacja: Ćwiczenia: zaliczenie pisemne
Egzamin: test z zadaniami otwartymi
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U03
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08
- Efekt U_04
- Umie policzyć pochodne funkcji elementarnych i
znaleźć proste całki
Weryfikacja: Ćwiczenia: zaliczenie pisemne
Egzamin: test z zadaniami otwartymi
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U03
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08
- Efekt U_05
- Umie wyznaczyć pochodne cząstkowe funkcji dwóch zmiennych
Weryfikacja: Ćwiczenia: zaliczenie pisemne
Egzamin: test z zadaniami otwartymi
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U03
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_02
- Ma świadomość znaczenia działania w sposób profesjonalny.
Weryfikacja: Ćwiczenia: zaliczenie pisemne
Egzamin: test z zadaniami otwartymi
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07, S1A_K01, S1A_K02, S1A_K04, S1A_K06
- Efekt K_01
- Ma świadomość wpływu matematyki na funkcjonowanie społeczeństwa
Weryfikacja: Ćwiczenia: zaliczenie pisemne
Egzamin: test z zadaniami otwartymi
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07, S1A_K01, S1A_K02, S1A_K04, S1A_K06
- Efekt K_03
- Posiada zdolność do kontynuacji kształcenia
Weryfikacja: Ćwiczenia: zaliczenie pisemne
Egzamin: test z zadaniami otwartymi
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07, S1A_K01, S1A_K02, S1A_K04, S1A_K06