Nazwa przedmiotu:
Doskonała praca zespołowa
Koordynator przedmiotu:
dr Katarzyna Górniak
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Inżynieria Biomedyczna
Grupa przedmiotów:
Przedmioty ekonomiczno-społeczne
Kod przedmiotu:
DPZ
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
aktywny udział w ćwiczeniach - 30 godz. (15 spotkań x 1,5 godz.) praca własna (przygotowywanie się do zajęć, czytanie wskazanej literatury, analiza otrzymywanych materiałów w trakcie zajęć) - 20 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
udział ćwiczeniach (prowadzący obecny jest w trakcie ćwiczeń) - 30 godz. co odpowiada ok 1,2 pkt. ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
aktywny udział w ćwiczeniach (np. grach, elementach warsztatowych, pracach w podgrupach, dyskusjach) oraz praca własna (przygotowywanie się do zajęć, czytanie wskazanej literatury, analiza otrzymywanych materiałów w trakcie zajęć) - 2 pkt. ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Przedmiot nie wymaga wstępnego wprowadzenia. Wymagane są podstawowe wiadomości z zakresu socjologii
Limit liczby studentów:
30
Cel przedmiotu:
Zajęcia mają wprowadzić studentów w zagadnienia związane z budowaniem i funkcjonowaniem zespołów zadaniowych/projektowych. W trakcie zajęć zanalizowane zostaną procesy i mechanizmy towarzyszące życiu zespołu tak, aby uczestnicy byli wstanie w przyszłości stworzyć i poprowadzić zespół projektowy działający skutecznie. Dowiedzą się, co jest przydatne w pracy zespołowej oraz co warunkuje jej skuteczność. Oprócz zdobywania wiedzy, będą mieli możliwość w trakcie zajęć warsztatowych sprawdzić swoje umiejętności w zakresie pracy zespołowej oraz odnieść się do praktyki.
Treści kształcenia:
1. Projekt i zespół projektowy – znaczenie i rola. 2. Korzyści pracy zespołowej. 3. Powoływanie zespołu do życia – kogo wybrać, kto może pracować w zespole. 4. Dynamika zespołowa – życie zespołu a skuteczność. 5. Ice breaker games – redukowanie dystansów pomiędzy członkami zespołu. 6. Wyznaczenie i formułowanie celów zespołowych – zasada SAMRT. 7. Normy zespołowe – zakres, treść i znaczenie. 8. Zespoły wielokulturowe – problemy i pokonywanie trudności. 9. Proces integracji – mechanizmy wzmacniania. 10. Konstruktywne i niekonstruktywne zachowania członków zespołu. 11. Kto jest kim w zespole – role zespołowe. 12. Skuteczne komunikowanie się w zespole (1) 13. Skuteczne komunikowanie się w zespole (2) 14. Rozwiązywanie konfliktów wewnątrz zespołowych 15. Zespołowe podejmowanie decyzji i rozwiązywanie problemów
Metody oceny:
Na zaliczenie przedmiotu składają się następujące elementy: • aktywne uczestnictwo w zajęciach (elementach warsztatowych, casy study, dyskusjach), • uzyskanie pozytywnej oceny z zaliczenia pisemnego w formie testowej o zróżnicowanych pytaniach. 3.0 Uzyskał co najmniej 50% maksymalnej łącznej liczby punktów ze zaliczenia pisemnego oraz wykazał się obecnością oraz aktywnością na zajęciach. 3.5 Uzyskał co najmniej 60% maksymalnej łącznej liczby punktów ze zaliczenia pisemnego oraz wykazał się obecnością oraz aktywnością na zajęciach. 4.0 Uzyskał co najmniej 70% maksymalnej łącznej liczby punktów ze zaliczenia pisemnego oraz wykazał się obecnością oraz aktywnością na zajęciach. 4.5 Uzyskał co najmniej 80% maksymalnej łącznej liczby punktów ze zaliczenia pisemnego oraz wykazał się obecnością oraz aktywnością na zajęciach. 5.0 Uzyskał co najmniej 90% maksymalnej łącznej liczby punktów ze zaliczenia pisemnego oraz wykazał się obecnością oraz aktywnością na zajęciach.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. P. Wachowiak i in., Kierowanie zespołem projektowym, DIFIN, 2004, 2. M. Gellert, C. Nowak, Zespół, GWP, 2008, 3. R. Luecke, Stwórz zespół z ikrą : kompletny poradnik tworzenia wydajnych i skutecznych zespołów, MT BIZNES, 2006, 4. M. Holliday Coaching, mentoring i zarządzanie. Jak rozwiązywać problemy i budować zespół, ONE PRESS, Warszawa, 2006, 5. W. Bańka, Operacyjne kierowanie pracownikami w organizacjach, Wydawnictwo Adam Marszałek, Warszawa, 2007, 6. J. Kisielnicki, Zarządzanie projektami. Ludzie – procedury – wyniki, Wolters Kluwer, Warszawa, 2011.
Witryna www przedmiotu:
.
Uwagi:
nie dotyczy

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt DPZ_W01
Zna terminologię w zakresie działania zespołów
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej o zróżnicowanych pytaniach. W trakcie zajęć udział w dyskusjach i elementach warsztatowych. Rozwiązywanie case study.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W13
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W10
Efekt DPZ_W02
Ma ugruntowaną wiedzę o strukturze i funkcjach zespołów projektowych.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej o zróżnicowanych pytaniach. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych. Rozwiązywanie case study.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W13
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W10
Efekt DPZ_W03
Zna mechanizmy i procesy właściwe dla działania zespołów, a szczególnie zespołów projektowych.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej o zróżnicowanych pytaniach. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych. Rozwiązywanie case study.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W13
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W10

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt DPZ_U01
Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji otaczających go zjawisk społecznych w zakresie działania zespołów.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej o zróżnicowanych pytaniach. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych. Rozwiązywanie case study.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02, K_U05, K_U13
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U02, T2A_U05, T2A_U13
Efekt DPZ_U02
Posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające dostrzec istniejące problem w odniesieniu do działania zespołów.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej o zróżnicowanych pytaniach. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych. Rozwiązywanie case study.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02, K_U05, K_U13
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U02, T2A_U05, T2A_U13
Efekt DPZ_U03
Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swe zdolności, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej o zróżnicowanych pytaniach. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych. Rozwiązywanie case study.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U05, K_U13
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U05, T2A_U13

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt DPZ_K01
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie konieczność dalszego doskonalenia się zawodowego i rozwoju osobistego.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej o zróżnicowanych pytaniach. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych. Rozwiązywanie case study.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K03, K_K07
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K01, T2A_K03, T2A_K07
Efekt DPZ_K02
Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań w zakresie działania zespołów.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej o zróżnicowanych pytaniach. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych. Rozwiązywanie case study.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02, K_K03, K_K07
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K02, T2A_K03, T2A_K07
Efekt DPZ_K03
Docenia wpływ działania zespołów w na rozwój społeczny.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej o zróżnicowanych pytaniach. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych. Rozwiązywanie case study.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02, K_K03, K_K04
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K02, T2A_K03, T2A_K04