- Nazwa przedmiotu:
- Technologie SIP
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Joanna Pluto-Kossakowska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Geodezja i Kartografia
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- GK.SMK111
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- obecność na wykładach - 15h
obecność na zajęciach projektowych - 15h
przygotowanie do zajęć projektowych - 10h
zapoznanie ze wskazaną literaturą - 10h
przygotowanie sprawozdań z projektów - 10h
przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego - 15h
konsultacje - 2h
Razem nakład pracy studenta - 77h, co odpowiada 3p. ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- obecność na wykładach - 15h
obecność na zajęciach projektowych - 15h
konsultacje - 4h
Razem 34h, co odpowiada 1,5p. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- obecność na zajęciach projektowych - 15h
przygotowanie do zajęć projektowych - 8h
przygotowanie sprawozdań z projektów - 12h
Razem 35h, co odpowiada 1,5p. ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawy wiedzy i umiejętności z zakresu systemów informacji przestrzennej. Znajomość terminologii SIP, baz danych, narzędzi i metod przetwarzania danych przestrzennych – w zakresie podstawowym. Wymagania wstępne będą weryfikowane na 1 ćwiczeniach.
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest poznanie metodyki tworzenia linii technologicznej „od danych do decyzji”. Istotą przedmiotu jest kompilacja wiedzy i poszerzenie umiejętności zdobytych do tej pory w zakresie systemów informacji przestrzennej, tworzenia i wykorzystywania baz danych, pozyskiwania, wizualizacji i przetwarzania danych przestrzennych w celu wytworzenia produktu informacyjnego w jednym procesie technologicznym.
- Treści kształcenia:
- Wykład: Terminologia z zakresu technologii SIP – uporządkowanie pojęć. Komponenty technologiczne do tworzenia SIP. Infrastruktura informacji przestrzennej w Polsce. Referencyjne i branżowe bazy danych przestrzennych. Metody projektowania SIP – różne podejścia. Przetwarzanie danych przestrzennych, budowanie modeli koncepcyjnych. Analizy przestrzenne – metodyka, wybrane podejścia i narzędzia. Funkcjonowanie SIP w administracji publicznej, w sektorze prywatnym i innych organizacjach - przykłady wdrożeń.
W ramach projektu zostanie zrealizowane zadanie polegające na opracowaniu koncepcji i realizacji mini-systemu informacji przestrzennej, w tym: dobór danych przestrzennych, wybór stosownych narzędzi, metod przetwarzania i analiz danych oraz przygotowanie wizualizacji i produktów prezentacji wyników, jako jeden proces koncepcyjno-realizacyjny. Ze względu na obszerność i różnorodność zagadnień wchodzących w zakres przedmiotu, projekt realizowany na zajęciach ćwiczeniowych, zostanie ograniczony do przykładowego opracowania zarysu koncepcji i realizacji mini-SIP ukierunkowanego na konkretne potrzeby w wybranej gminie.
- Metody oceny:
- Sprawozdania z projektów, sprawdzian pisemny z ćwiczeń stosownie do ustaleń prowadzącego;
Sprawdzian pisemny z wykładów (dwie częsci);
Dopuszcza się 2 usprawiedliwione nieobecności na ćwiczeniach. Ewentualna nieobecność na ćwiczeniach musi być odrobiona w uzgodnionym z prowadzącym terminie.
Ocena końcowa z przedmiotu, to średnia z ćwiczeń i wykładów.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Gaździcki J. (2001) Leksykon Geomatyczny PTIP lub wersja internetowa www.ptip.org.pl
Białousz i in. "Informacja przestrzenna dla samorządów terytorialnych", Oficyna PW, 2013 (dostęp tylko w bibliotece PW)
Bielecka E. „Systemy Informacji Geograficznej – teoria i zastosowania”, Polsko -Japońska Oficyna Wydawnicza PJWSTK
Tomlinson R. „Thinkinig about GIS” lub wydanie polskie
Izdebski W. „Dobre praktyki udziału gmin i powiatów w tworzeniu infrastruktury danych przestrzennych w Polsce”, Geo-System Sp. z o.o., Warszawa 2016
Gotlib D. i in. „Rola bazy danych obiektów topograficznych w tworzeniu infrastruktury informacji przestrzennej w Polsce”, GUGiK, 2013, dostęp online http://www.gugik.gov.pl
Longley, Goodchild, Maguire, Rhind (2006) "GIS teoria i praktyka" Longley i in. PWN;
Dokumenty prawne: Dyrektywa INSPIRE, Ustawa IIP, stosowne rozporządzenia dot. danych przestrzennych (w tym BDOT/BDOO, nmt i ortofotomap)
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt GK.SMK111_W1
- Umie rozróżnić modele danych przestrzennych: modele wektorowe i rastrowe, modele NMT: GRID i TIN
Weryfikacja: sprawdzian pisemny z wykładów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W04, K_W10, K_W11
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04, T2A_W07, T2A_W08, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W04, T2A_W07
- Efekt GK.SMK111_W2
- Zna podstawowe rodzaje danych przestrzennych dla Polski, zna ich podstawowe parametry, dotyczące dokładności tematycznej i geometrycznej
Weryfikacja: sprawdzian pisemny z wykładów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W03, K_W04, K_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W08, T2A_W09, T2A_W11
- Efekt GK.SMK111_W3
- Zna podstawy projektowania SIP w podejściu autonomicznym i hybrydowym
Weryfikacja: sprawdzian pisemny z wykładów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W09, K_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04, T2A_W10, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt GK.SMK111_U1
- Umie pozyskać istniejące dane przestrzenne i przetworzyć je do postaci wymaganej dla założonego projektu
Weryfikacja: sprawozdanie z projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U05, K_U12
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U05
- Efekt GK.SMK111_U2
- Potrafi krytycznie ocenić istniejące dane przestrzenne z punktu widzenia ich przydatności dla realizacji założonego celu
Weryfikacja: sprawozdanie z projektu, sprawdzian pisemny z ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U05, K_U16
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U09, T2A_U18, T2A_U19, T2A_U15
- Efekt GK.SMK111_U3
- Potrafi zaprojektować bazę danych przestrzennych. Umie wykorzystać pozyskane dane przestrzenne
Weryfikacja: sprawozdanie z projektu, sprawdzian pisemny z ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U05, K_U14
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U10, T2A_U11, T2A_U07, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt GK.SMK111_K1
- potrafi współpracować w grupie oraz indywidualnie
Weryfikacja: sprawozdanie z projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K04, K_K06
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K06, T2A_K03, T2A_K02