- Nazwa przedmiotu:
- Wielcy myśliciele. Od Platona do Lema
- Koordynator przedmiotu:
- Dr Beata Witkowska-Maksimczuk
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A2_WMPL
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 75h, w tym 30h udział w zajęciach, 45h praca własna
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia450h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z poglądami wybitnych myślicieli, których idee były inspiracją dla milionów ludzi, i których znajomość należy do kanonu wyższego wykształcenia.
- Treści kształcenia:
- Platon i filozofia matematyki.
Epikur i poszukiwanie szczęścia.
Seneka i zachowywanie spokoju w trudnych czasach.
Św. Tomasz i dowody na istnienie Boga.
Kant i Mill - dwie etyki.
A. Smith i filozofia w ekonomii.
Tocqueville o demokracji w Ameryce.
Schopenhauer i pesymizm w ujęciu człowieka.
Marks i widmo komunizmu.
Nietzsche i hodowla nadczłowieka.
Darwin, od teorii ewolucji do "małpich procesów".
Konfucjusz u sztuka rządzenia państwem.
T. Kotarbiński i H. Elzenberg- dwie etyki.
Lem i filozofia techniki.
- Metody oceny:
- praca zaliczeniowa
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Alain de Botton, O pocieszeniach, jakie daje filozofia, Czuły Barbarzyńca Press, Warszawa 2011
Linda Smith, William Raeper, Przewodnik po krainie idei dla początkujących, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1995
Matthias Vogt, Historia filozofii dla wszystkich, Klub Dla Ciebie, Warszawa 2004,
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt M_01
- Zna podstawowe idee, które głosili Platon, Epikur, Seneka,Św. Tomasz,I. Kant ,J.S.Mill, A. Smith, A.Tocqueville, Schopenhauer, K.Marks, F. Nietzsche, K.Darwin, Konfucjusz, T. Kotarbiński. S. Lem
Weryfikacja: praca zaliczeniowa
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_M01
- Posiada umiejętność dostrzegania złożoności rozmaitych kwestii światopoglądowych.
Weryfikacja: praca zaliczeniowa
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_M01
- Wykazuje zdolność do formułowania własnej opinii w kluczowych filozoficznych.
Weryfikacja: praca zaliczeniowa
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07