Nazwa przedmiotu:
Interoperacyjność systemów teleinformatycznych administracji publicznej
Koordynator przedmiotu:
Prof. nzw. dr hab. Marian Kowalewski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A2_ISTAP
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Forma nakładu pracy studenta (udział w zajęciach, aktywność, przygotowanie sprawozdania, itp.) ;Obciążenie studenta [h]: Udział w ćwiczeniach 30 Praca własna: Studiowanie wskazanej literatury 30 Sumaryczne obciążenie pracą studenta 60
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia450h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Związki korelacyjne: przedmiot bazuje na zrealizowanych przedmiotach informatycznych w toku studiów I i II stopnia związanych z funkcjonowaniem i bezpieczeństwem systemów teleinformatycznych; pogłębia wiedzę i umiejętności w zakresie współpracy ich funkcjonowania, szczególnie w obszarze świadczonych usług, wymiany danych oraz zarzadzania infrastrukturą informatyczna administracji publicznej.
Limit liczby studentów:
grupa obieralna
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z międzynarodowymi i krajowymi ramami interoperacyjności systemów teleinformatycznych administracji publicznej.
Treści kształcenia:
Ćwiczenia (tematy oraz zagadnienia); Liczba godzin: 1. WPROWADZENIE DO PROBLEMÓW INTEROPERACYJNOŚCI SYSTEMÓW TELEINFORMATYCZNYCH ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ. Podstawowe określenia. Istota i znaczenie interoperacyjności systemów teleinformatycznych administracji publicznej. 2 2. EUROPEJSKIE RAMY INTEROPERACYJNOSCI Wprowadzenie do Europejskich Ram Interoperacyjności – określenia, cele, potrzeby i kontekst. Podstawowe zasady europejskich ram interoperacyjności usług użyteczności publicznej. Konceptualny model usług użyteczności publicznej. Podstawy prawne Europejskich Ram Interoperacyjności. 6 3. KRAJOWE RAMY INTEROPERACYJNOŚCI Wprowadzenie do Krajowych Ram Interoperacyjności. Wymagania w zakresie struktur i wymiany danych. Wymagania WCAG. Podstawy prawne Krajowych Ram Interoperacyjności 6 4. ZARZĄDZANIE RYZYKIEM INFORMATYCZNYM Proces zarzadzania ryzykiem informatycznym. Identyfikacja i szacowanie ryzyka. Monitorowanie ryzyka. Postepowanie z ryzykiem. Podstawy normalizacyjne zarzadzania ryzykiem 4 5. ZARZĄDZANIE BEZPIECZEŃSTWEM SYSTEMÓW TELEINFORMATYCZNYCH ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ Proces zarzadzania bezpieczeństwem informacji. System Zarzadzania bezpieczeństwem informacji. Modele i polityki bezpieczeństwa informacji organizacji. Podstawy normalizacyjne zarzadzania bezpieczeństwem informatycznym. 4 6. ZARZADZANIE USŁUGAMI SYSTEMÓW INFORMATYCZNYCH ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ Katalog usług. Proces zarzadzania usługami informatycznymi. Zasady świadczenia usług informatycznych administracji publicznej. Podstawy normalizacyjne zarządzania usługami systemów informatycznych. 4 7. WDRAŻANIE KRAJOWYCH RAM INTEROPERACYJNOŚCI Koncepcja wdrażania Krajowych Ram Interoperacyjności. Audyt infrastruktury informatycznej. Podstawy normalizacyjne audytu infrastruktury informatycznej. Procedury wdrożeniowe. 4
Metody oceny:
Forma i warunki zaliczenia: Podstawą zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny w toku ćwiczeń. Ocena za przedmiot: Ocena: Student, który zaliczył przedmiot (moduł) wie / umie / potrafi: 3.0 Interpretować uzyskaną wiedzę w zakresie podstawowym. Nie wykazuje samodzielności w realizacji zadań. Posiada wiedzę i podstawowe umiejętności z przedmiotu na poziomie dostatecznym. 3.5 Opisać i interpretować treści programowe. Nie wykazuje w pełni inicjatywy. Posiada wiedzę i umiejętności z przedmiotu na poziomie dość dobrym objętych programem kształcenia. 4.0 Wyjaśnić i rozwiązać stawiane przed nim problemy, formułuje tezy i rozwiązuje zadania. Średnio zaangażowany w proces dydaktyczny. Prezentuje właściwą postawę etyczną. Opanował wiedzę i umiejętności z przedmiotu na średnim poziomie objętych program kształcenia. 4.5 Klasyfikować, porównać i analizować omawiane problemy, zjawiska i procesy. W sposób pełny i rzeczowy uzasadnia swoje stanowisko. Aktywnie uczestniczy w procesie dydaktycznym. Prezentuje nienaganną postawę etyczną. Prezentuje wysoki poziom wiedzy i umiejętności objętych programem kształcenia. 5.0 W sposób pełny i rzeczowy wyjaśnić i ocenić określone zjawisko, oraz uzasadnić swoje stanowisko. Stosuje prawidłową i skuteczną argumentację. Z zaangażowaniem realizuje proces dydaktyczny. Jest kreatywny i potrafi podejmować decyzje. Prezentuje nienaganną postawę etyczną. Prezentuje bardzo wysoki poziom wiedzy i umiejętności objętych programem kształcenia.
Egzamin:
nie
Literatura:
Zalecana literatura i pomoce naukowe Literatura podstawowa: 1. Gałach Adam.: Krajowe ramy interoperacyjności. Systemy informatyczne w administracji publicznej, Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa 2015 2. Kowalewski J., Kowalewski M., Polityka Bezpieczeństwa Informacji w praktyce, Presscom, Wrocław 2014 3. Liderman K.: Analiza ryzyka informacji w systemach komputerowych, PWN, Warszawa 2008 4. Molski M., Łacheta M.: Przewodnik audytora systemów informatycznych, Helion, Gliwice 2007 5. Europejskie Ramy Interoperacyjności, Komisja Europejska, Bruksela 16.12.2010 6. Krajowe Ramy Interoperacyjności. Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych. Literatura uzupełniająca: 1. Białas A.: Bezpieczeństwo informacji i usług w nowoczesnej instytucji i firmie, WNT, Warszawa, 2008 2. Bral W.: Obieg i ochrona dokumentów w zarządzaniu jakością, środowiskiem i bezpieczeństwem informacji, Difin 2008 3. Kowalewski M. i inni, Praca zbiorowa, Modele zagrożeń aglomeracji miejskiej wraz z systemem zarządzania kryzysowego na przykładzie m. st. Warszawy, rozdziały dotyczące zagrożeń i architektury systemu łączności, WAT, Warszawa 2009 4. Kowalewski M. i inni, Perspektywiczne sieci i usługi komunikacji elektronicznej na potrzeby bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego, IŁ-PIB, Warszawa 2010 5. Kowalewski M. i inni, Perspektywiczne sieci i usługi komunikacji elektronicznej na potrzeby bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego, IŁ-PIB, Warszawa 2010
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
Zna i rozumie podstawowe pojęcia, terminologię stosowaną w obszarze bezpieczeństwa informacji i interoperacyjności systemów teleinformatycznych administracji publicznej
Weryfikacja: Wystąpienia w toku ćwiczeń.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W10
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09
Efekt W_02
Zna treści aktów prawnych dotyczących europejskich i krajowych ram interoperacyjności
Weryfikacja: Wystąpienia w toku ćwiczeń.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W10
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09
Efekt W_03
Ma podstawową wiedzę dotyczącą wymagań i zasad stosowania europejskich i krajowych ram interoperacyjności
Weryfikacja: Wystąpienia w toku ćwiczeń.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W10
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W06, S2A_W09
Efekt W_04
Zna problemy zarzadzania zasobami i usługami teleinformatycznymi administracji publicznej
Weryfikacja: Wystąpienia w toku ćwiczeń.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W10
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W06, S2A_W09

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
Potrafi interpretować i stosować wymagania oraz zalecenia wskazane w europejskich i krajowych ramach interoperacyjności
Weryfikacja: Wystąpienia w toku ćwiczeń.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U12
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U02, S2A_U04, S2A_U06
Efekt U_02
Potrafi interpretować regulacje prawne i standaryzacyjne w zakresie europejskich i krajowych ram interoperacyjności
Weryfikacja: Wystąpienia w toku ćwiczeń.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_01
Jest świadomy odpowiedzialności w zakresie stosowania wymagań i regulacji prawnych europejskich i krajowych ram interoperacyjności
Weryfikacja: Wystąpienia w toku ćwiczeń.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K07
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K03, S2A_K04, S2A_K06, S2A_K07
Efekt K_02
Jest świadomy konieczności wdrożeń oraz stosowania w praktyce europejskich i krajowych ram interoperacyjności systemów teleinformatycznych administracji publicznej
Weryfikacja: Wystąpienia w toku ćwiczeń.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K07
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K03, S2A_K04, S2A_K06, S2A_K07