- Nazwa przedmiotu:
- Interoperacyjność systemów teleinformatycznych administracji publicznej
- Koordynator przedmiotu:
- Prof. nzw. dr hab. Marian Kowalewski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A2_ISTAP
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Forma nakładu pracy studenta (udział w zajęciach, aktywność, przygotowanie sprawozdania, itp.) ;Obciążenie studenta [h]:
Udział w ćwiczeniach 30
Praca własna:
Studiowanie wskazanej literatury 30
Sumaryczne obciążenie pracą studenta 60
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia450h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Związki korelacyjne: przedmiot bazuje na zrealizowanych przedmiotach informatycznych w toku studiów I i II stopnia związanych z funkcjonowaniem i bezpieczeństwem systemów teleinformatycznych; pogłębia wiedzę i umiejętności w zakresie współpracy ich funkcjonowania, szczególnie w obszarze świadczonych usług, wymiany danych oraz zarzadzania infrastrukturą informatyczna administracji publicznej.
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z międzynarodowymi i krajowymi ramami interoperacyjności systemów teleinformatycznych administracji publicznej.
- Treści kształcenia:
- Ćwiczenia (tematy oraz zagadnienia); Liczba godzin:
1. WPROWADZENIE DO PROBLEMÓW INTEROPERACYJNOŚCI SYSTEMÓW TELEINFORMATYCZNYCH ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ.
Podstawowe określenia. Istota i znaczenie interoperacyjności systemów teleinformatycznych administracji publicznej. 2
2. EUROPEJSKIE RAMY INTEROPERACYJNOSCI
Wprowadzenie do Europejskich Ram Interoperacyjności – określenia, cele, potrzeby i kontekst. Podstawowe zasady europejskich ram interoperacyjności usług użyteczności publicznej. Konceptualny model usług użyteczności publicznej. Podstawy prawne Europejskich Ram Interoperacyjności. 6
3. KRAJOWE RAMY INTEROPERACYJNOŚCI
Wprowadzenie do Krajowych Ram Interoperacyjności. Wymagania w zakresie struktur i wymiany danych. Wymagania WCAG. Podstawy prawne Krajowych Ram Interoperacyjności 6
4. ZARZĄDZANIE RYZYKIEM INFORMATYCZNYM
Proces zarzadzania ryzykiem informatycznym. Identyfikacja i szacowanie ryzyka. Monitorowanie ryzyka. Postepowanie z ryzykiem. Podstawy normalizacyjne zarzadzania ryzykiem 4
5. ZARZĄDZANIE BEZPIECZEŃSTWEM SYSTEMÓW TELEINFORMATYCZNYCH ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
Proces zarzadzania bezpieczeństwem informacji. System Zarzadzania bezpieczeństwem informacji. Modele i polityki bezpieczeństwa informacji organizacji. Podstawy normalizacyjne zarzadzania bezpieczeństwem informatycznym. 4
6. ZARZADZANIE USŁUGAMI SYSTEMÓW INFORMATYCZNYCH ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
Katalog usług. Proces zarzadzania usługami informatycznymi. Zasady świadczenia usług informatycznych administracji publicznej. Podstawy normalizacyjne zarządzania usługami systemów informatycznych. 4
7. WDRAŻANIE KRAJOWYCH RAM INTEROPERACYJNOŚCI
Koncepcja wdrażania Krajowych Ram Interoperacyjności. Audyt infrastruktury informatycznej. Podstawy normalizacyjne audytu infrastruktury informatycznej. Procedury wdrożeniowe. 4
- Metody oceny:
- Forma i warunki zaliczenia:
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny w toku ćwiczeń.
Ocena za przedmiot:
Ocena: Student, który zaliczył przedmiot (moduł) wie / umie / potrafi:
3.0 Interpretować uzyskaną wiedzę w zakresie podstawowym. Nie wykazuje samodzielności w realizacji zadań. Posiada wiedzę i podstawowe umiejętności z przedmiotu na poziomie dostatecznym.
3.5 Opisać i interpretować treści programowe. Nie wykazuje w pełni inicjatywy. Posiada wiedzę i umiejętności z przedmiotu na poziomie dość dobrym objętych programem kształcenia.
4.0 Wyjaśnić i rozwiązać stawiane przed nim problemy, formułuje tezy i rozwiązuje zadania. Średnio zaangażowany w proces dydaktyczny. Prezentuje właściwą postawę etyczną. Opanował wiedzę i umiejętności z przedmiotu na średnim poziomie objętych program kształcenia.
4.5 Klasyfikować, porównać i analizować omawiane problemy, zjawiska i procesy. W sposób pełny i rzeczowy uzasadnia swoje stanowisko. Aktywnie uczestniczy w procesie dydaktycznym. Prezentuje nienaganną postawę etyczną. Prezentuje wysoki poziom wiedzy i umiejętności objętych programem kształcenia.
5.0 W sposób pełny i rzeczowy wyjaśnić i ocenić określone zjawisko, oraz uzasadnić swoje stanowisko. Stosuje prawidłową i skuteczną argumentację. Z zaangażowaniem realizuje proces dydaktyczny. Jest kreatywny i potrafi podejmować decyzje. Prezentuje nienaganną postawę etyczną. Prezentuje bardzo wysoki poziom wiedzy i umiejętności objętych programem kształcenia.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Zalecana literatura i pomoce naukowe
Literatura podstawowa:
1. Gałach Adam.: Krajowe ramy interoperacyjności. Systemy informatyczne w administracji publicznej, Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa 2015
2. Kowalewski J., Kowalewski M., Polityka Bezpieczeństwa Informacji w praktyce, Presscom, Wrocław 2014
3. Liderman K.: Analiza ryzyka informacji w systemach komputerowych, PWN, Warszawa 2008
4. Molski M., Łacheta M.: Przewodnik audytora systemów informatycznych, Helion, Gliwice 2007
5. Europejskie Ramy Interoperacyjności, Komisja Europejska, Bruksela 16.12.2010
6. Krajowe Ramy Interoperacyjności. Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych.
Literatura uzupełniająca:
1. Białas A.: Bezpieczeństwo informacji i usług w nowoczesnej instytucji i firmie, WNT, Warszawa, 2008
2. Bral W.: Obieg i ochrona dokumentów w zarządzaniu jakością, środowiskiem i bezpieczeństwem informacji, Difin 2008
3. Kowalewski M. i inni, Praca zbiorowa, Modele zagrożeń aglomeracji miejskiej wraz z systemem zarządzania kryzysowego na przykładzie m. st. Warszawy, rozdziały dotyczące zagrożeń i architektury systemu łączności, WAT, Warszawa 2009
4. Kowalewski M. i inni, Perspektywiczne sieci i usługi komunikacji elektronicznej na potrzeby bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego, IŁ-PIB, Warszawa 2010
5. Kowalewski M. i inni, Perspektywiczne sieci i usługi komunikacji elektronicznej na potrzeby bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego, IŁ-PIB, Warszawa 2010
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- Zna i rozumie podstawowe pojęcia, terminologię stosowaną w obszarze bezpieczeństwa informacji i interoperacyjności systemów teleinformatycznych administracji publicznej
Weryfikacja: Wystąpienia w toku ćwiczeń.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W10
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09
- Efekt W_02
- Zna treści aktów prawnych dotyczących europejskich i krajowych ram interoperacyjności
Weryfikacja: Wystąpienia w toku ćwiczeń.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W10
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09
- Efekt W_03
- Ma podstawową wiedzę dotyczącą wymagań i zasad stosowania europejskich i krajowych ram interoperacyjności
Weryfikacja: Wystąpienia w toku ćwiczeń.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W10
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W06, S2A_W09
- Efekt W_04
- Zna problemy zarzadzania zasobami i usługami teleinformatycznymi administracji publicznej
Weryfikacja: Wystąpienia w toku ćwiczeń.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W10
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W06, S2A_W09
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- Potrafi interpretować i stosować wymagania oraz zalecenia wskazane w europejskich i krajowych ramach interoperacyjności
Weryfikacja: Wystąpienia w toku ćwiczeń.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U12
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U02, S2A_U04, S2A_U06
- Efekt U_02
- Potrafi interpretować regulacje prawne i standaryzacyjne w zakresie europejskich i krajowych ram interoperacyjności
Weryfikacja: Wystąpienia w toku ćwiczeń.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_01
- Jest świadomy odpowiedzialności w zakresie stosowania wymagań i regulacji prawnych europejskich i krajowych ram interoperacyjności
Weryfikacja: Wystąpienia w toku ćwiczeń.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K07
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K03, S2A_K04, S2A_K06, S2A_K07
- Efekt K_02
- Jest świadomy konieczności wdrożeń oraz stosowania w praktyce europejskich i krajowych ram interoperacyjności systemów teleinformatycznych administracji publicznej
Weryfikacja: Wystąpienia w toku ćwiczeń.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K07
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K03, S2A_K04, S2A_K06, S2A_K07