- Nazwa przedmiotu:
- Przedsiębiorczość technologiczna
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. / Renata Walczak / profesor nadzwyczajny
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Mechanika i Budowa Maszyn
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- MN2A_18/01
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykłady: liczba godzin według planu studiów - 20, zapoznanie ze wskazaną literaturą - 10, przygotowanie do kolokwium - 10, przygotowanie biznesplanu - 20; Razem - 60
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Wykłady - 20 h = 0,8 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład300h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- Wykład: min. 15
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest uzyskanie wiedzy i umiejętności dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej opartej na specjalistycznej wiedzy z zakresu nauk ścisłych oraz zapoznanie się z narzędziem służącym wykonaniu profesjonalnego biznesplanu.
- Treści kształcenia:
- W1 - Dlaczego własny biznes technologiczny? Problematyka firm odpryskowych w szerszym kontekście zjawiska przedsiębiorczości akademickiej i transferu technologii z przemysłu do praktyki; miejsce innowacyjności technologicznej na tle innych przejawów innowacyjności i szerzej ambitnej przedsiębiorczości. W2 - Od wynalazku do techbiznesu. Wynalazek, innowacja, wdrożenie, biznes. W3 - Przedsiębiorca technologiczny. Dyskusja o indywidualnych cechach liderów nowych przedsięwzięć technologicznych oraz o formowaniu się i funkcjonowaniu zespołów założycielskich; zjawisko przedsiębiorczości zespołowej; opcjonalnie: przeprowadzenie wywiadu z przedsiębiorcą (indywidualnie lub grupowo) i/lub wizyta przedsiębiorcy na zajęciach. W4 - Rynek technologiczny. Specyfika rynku technologicznego i praktyczne kwestie dotyczące zaistnienia na rynku; problematyka badań rynku i podstawowych narzędzi do tego służących, ze wskazaniem na szczególne cechy rynku technologicznego. W5 - Wybór formy prawnej dla nowego przedsięwzięcia. Analiza porównawcza dostępnych form prawnych. Implikacje podatkowe. W przypadku start-up’ów technologicznych szczególna uwagę trzeba poświęcić spółkom kapitałowym: spółce z o.o. i spółce akcyjnej; zjawisko podwójnego opodatkowania zysków; rozróżnienie między zyskami bieżącymi a realizacją zysków w formie sprzedaży udziałów. W6 - Ochrona własności przemysłowej. W7 - Finansowanie biznesów technologicznych. Środki własne. Kredyt bankowy. Fundusze pożyczkowe. Fundusze poręczeń kredytowych. Środki na rozwój z funduszy strukturalnych UE. Venture capital. Aniołowie biznesu. ""Składanie finansowania"" nowego biznesu. W8 - Zajęcia warsztatowe: Praca studentów w grupach 1-3-osobowych: Praca z narzędziem (tzw. Ewaluatorem w wersji rozszerzonej); Stworzenie Biznes Planu dla najlepiej rokujących koncepcji w każdej z grup. Prezentacja wyników prac każdej z grup.
- Metody oceny:
- Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie kolokwium kończącego zajęcia oraz przygotowanie w grupie 1-3 osobowej biznesplanu przedsięwzięcia technologicznego. Praca jest prezentowana i oceniana podczas zajęć. Podstawą do oceny jest przygotowanie biznesplanu zgodnie z planem podanym podczas zajęć, wykorzystanie udostępnionych do zajęć narzędzi informatycznych, przygotowanie prezentacji oraz wygłoszenie prezentacji.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Cieślik J.: „Przedsiębiorczość dla ambitnych. Jak uruchomić własny biznes”, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, wyd. 2. uzup., Warszawa 2010. 2. Griffin R.: Podstawy zarządzania organizacjami. Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2008 (publikacja dostępna w bazie elektronicznej IBUK, dostęp ze strony biblioteki Politechniki Warszawskiej, www.bg.pw.edu.pl).
- Witryna www przedmiotu:
- www.seipa.edu.pl
- Uwagi:
- Program przedmiotu oraz narzędzia wykorzystywane na zajęciach zostały przygotowane w ramach projektu: "Wdrożenie pilotażowych programów edukacyjnych w zakresie Innowacyjnej Przedsiębiorczości w Politechnice Warszawskiej" finansowanego ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Poddziałanie 4.1.1. Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni.
Program i materiały wykorzystywane dzięki uprzejmości Kierownictwa Projektu.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W09_01
- Ma podstawową wiedzę w zakresie planowania i organizacji własnej działalności biznesowej ukierunkowanej na wykorzystania wiedzy zdobywanej na studiach technicznych.
Weryfikacja: Sprawdzenie wiadomości podczas kolokwium. Przedstawienie przygotowanej w grupach prezentacji dotyczącej biznesplanu.
Powiązane efekty kierunkowe:
M2A_W09_01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W09
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01_01
- Potrafi pozyskiwać informacje na temat prowadzenia działalności gospodarczej i badania otoczenia firmy z literatury i specjalistycznych baz danych (polsko- i angielskojęzyczne publikacje dostępne w elektronicznych bazach danych Politechniki Warszawskiej) oraz z innych źródeł. Potrafi interpretować informacje oraz wyciągać wnioski na temat prowadzenia biznesu.
Weryfikacja: Sprawdzenie wiadomości podczas kolokwium. Przedstawienie przygotowanej w grupach prezentacji dotyczącej biznesplanu.
Powiązane efekty kierunkowe:
M2A_U01_01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01
- Efekt U14_02
- Potrafi dokonać analizy opłacalności nowej działalności gospodarczej wykorzystującej przewagę technologiczną, wykorzystać udostępniane na zajęciach narzędzia oraz przygotować biznesplan.
Weryfikacja: Sprawdzenie wiadomości podczas kolokwium. Przedstawienie przygotowanej w grupach prezentacji dotyczącej biznesplanu.
Powiązane efekty kierunkowe:
M2A_U14_02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U14
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K06_01
- Ma świadomość, że wykorzystanie innowacji może poprawić status przedsiębiorstwa, że należy wykorzystywać innowacje w strategii przedsiębiorstwa dbając jednocześnie o ochronę swojej własności intelektualnej
Weryfikacja: Sprawdzenie wiadomości podczas kolokwium. Przedstawienie przygotowanej w grupach prezentacji dotyczącej biznesplanu.
Powiązane efekty kierunkowe:
M2A_K06_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K06
- Efekt K07_01
- Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej. Potrafi opracować biznesplan i go zaprezentować w sposób spójny i zrozumiały.
Weryfikacja: Sprawdzenie wiadomości podczas kolokwium. Przedstawienie przygotowanej w grupach prezentacji dotyczącej biznesplanu.
Powiązane efekty kierunkowe:
M2A_K07_01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K07