- Nazwa przedmiotu:
- Sterowanie w lotnictwie i kosmonautyce
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Robert Głębocki, prof. PW.
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Lotnictwo i Kosmonautyka
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- ML.NK389
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin kontaktowych - 32, w tym:
a) 30 godzin wykładów;
b) 2 godzin konsultacji.
2. Praca własna studenta - 47 godzin, w tym:
a) 15 przygotowanie do kolokwiów;
b) 12 godzin - praca domowa;
c) 18 godzin - studiowanie literatury.
Łącznie - 77 godzin.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,2 punktu ECTS - liczba godzin kontaktowych - 32, w tym:
a) 30 godzin wykładów;
b) 2 godzin konsultacji.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Po zaliczeniu przedmiotu studenci znają metody sterowania różnych typów obiektów latających. Potrafią dokonać identyfikacji dynamiki sterowanego obiektu oraz zaprojektować i dobrać nastawy odpowiedniego układu sterowania.
- Treści kształcenia:
- Metody sterowania statków powietrznych i kosmicznych. (samolot, śmigłowiec, rakieta). Związek z nawigacją. Układy wykonawcze sterowania stosowane w statkach powietrznych. Ocena własności dynamicznych układu regulacji (analiza układu I i II rzędu, kryteria całkowe) stosowanych w układach lotniczych. Regulacja automatyczna (regulatory PID, kompensatory, regulatory o algorytmach niekonwencjonalnych). Kaskadowe układy regulacji. Projektowanie układów regulacji (metody ZN, linie pierwiastkowe, kompensatory). Układy wspomagające (SAS, CAS, Fly by wire).
- Metody oceny:
- Praca domowa (40 punktów) - podczas której studenci (w grupach 2 lub 3 osobowych) powinni zaprojektować i dobrać nastawy układ sterowania w jednym kanale w oparciu o model rzeczywistego obiektu latającego. Praca jest realizowana w środowisku Matlab/Simulink. Dwa kolokwia (max 30 punktów z jednego kolokwium). Student ma obowiązek minimum 31 punktów z kolokwiów oraz uzyskać pozytywną ocenę pracy domowej. Ocena końcowa jest wyliczana na podstawie sumy zdobytych punktów.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. R. Vogt - Sterowanie lotem statków powietrznych.
2. S. Bociek, J Gruszecki - Układy sterowania automatycznego lotem.
3. D. MacLean - Automatic flight control systems.
Dodatkowa literatura: materiały na stronie http://mel.pw.edu.pl/zaiol/ZAiOL/Dydaktyka.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt ML.NK389_W1
- Student poznaje strukturę lotniczych układów sterowania.
Weryfikacja: Kolokwium i praca domowa.
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_W06, LiK2_W07, LiK2_W09, LiK2_W10, LiK2_W11, LiK2_W12, LiK2_W14, LiK2_W15, LiK2_W20
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W02, T2A_W02, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W03, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07
- Efekt ML.NK389_W2
- Umie dobrać nastawy regulatorów.
Weryfikacja: Kolokwium i praca domowa.
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_W07, LiK2_W09, LiK2_W11, LiK2_W15, LiK2_W20
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W02, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W05, T2A_W07
- Efekt ML.NK389_W3
- Posiada wiedzę na temat identyfikacji dynamiki obiektów i procesów.
Weryfikacja: Kolokwium i praca domowa.
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_W07, LiK2_W10, LiK2_W11, LiK2_W14, LiK2_W18, LiK2_W20
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W02, T2A_W03, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07
- Efekt ML.NK389_W4
- Posiada wiedzę na temat stosowanych rozwiązań lotniczych układów sterowania.
Weryfikacja: Kolokwium.
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_W07, LiK2_W09, LiK2_W10, LiK2_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W02, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W03
- Efekt ML.NK389_W5
- Posiada wiedzę na temat regulatorów i kompensatorów i ich roli w układach automatyki.
Weryfikacja: Kolokwium.
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_W07, LiK2_W09, LiK2_W10, LiK2_W11, LiK2_W13, LiK2_W14
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W02, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W03, T2A_W03, T2A_W04
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt ML.NK389_U1
- Student posiada umiejętność doboru praw sterowania i nastaw regulatorów.
Weryfikacja: Kolokwium i praca domowa.
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_U01, LiK2_U03, LiK2_U09
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01, T2A_U03, T2A_U09
- Efekt ML.NK389_U2
- Student posiada umiejętność zaprojektowania struktury układu regulacji.
Weryfikacja: Kolokwium i praca domowa.
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_U01, LiK2_U02, LiK2_U03, LiK2_U04, LiK2_U07, LiK2_U08, LiK2_U09, LiK2_U10, LiK2_U15
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01, T2A_U02, T2A_U03, T1A_U04, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U15
- Efekt ML.NK389_U3
- Student umie dobrać kompensator do układu dynamicznego.
Weryfikacja: Kolokwium.
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_U07, LiK2_U08, LiK2_U09
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09
- Efekt ML.NK389_U4
- Potrafi korzystać z programów narzędziowych wspomagających projektowanie układów automatyki.
Weryfikacja: Praca domowa.
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_U01, LiK2_U02, LiK2_U04
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01, T2A_U02, T1A_U04
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt ML.NK389_K1
- Umie pracować w grupie.
Weryfikacja: Praca domowa.
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_K03, LiK2_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K03, T2A_K04