- Nazwa przedmiotu:
- Zarządzanie środowiskiem
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Artur Badyda
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Inżynieria Środowiska
- Grupa przedmiotów:
- przedmioty obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- .1110-ISIKU-MZP-1106
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- W warunkach coraz ostrzejszych ograniczeń związanych z gospodarowaniem zasobami środowiska mających rosnący wpływ na procesy gospodarcze, konieczna jest specjalizacja w menedżerskim podejściu do ochrony środowiska. W toku zajęć studenci poznają treści inżynierii zrównoważonego rozwoju społeczno-gospodarczego, a także mechanizmy oraz narzędzia jego wdrażania. Nacisk kładzie się na umiejętność samodzielnego podejmowania optymalnych decyzji w procesach gospodarczych, w praktyce administracji publicznej, jak również dotyczących rozwoju infrastruktury z uwzględnieniem kryteriów ochrony środowiska. Istotne jest również przedstawienie kosztów środowiskowych urbanizacji i wzrostu gospodarczego prowadzącego do wzrostu wykorzystania zasobów środowiska. Zrozumienie konsekwencji tego wzrostu prowadzącego do zanieczyszczenia powietrza, gleby, wód podziemnych i powierzchniowych. Ukazanie kosztów usuwania szkód ekologicznych i zapobiegania im. Zrozumienie mechanizmów rozwoju gospodarczego bez wzrostu zanieczyszczania środowiska (decoupling). Rola organów administracji państwowej i prywatnych przedsiębiorców w zarządzaniu ekorozwojem. Technologie proekologiczne, najlepsze dostępne techniki, „czysta produkcja”. Systemy zarządzania środowiskiem w przedsiębiorstwie. Systemy zarządzania środowiskiem w gminie, powiecie i w regionie. Polityka ekologiczna państwa. Polityka ekologiczna Unii Europejskiej.
- Treści kształcenia:
- Program wykładu
Bloki tematyczne (treści):
Koszt środowiskowy rozwoju: aspekty prawne, etyczne i społeczne
Ekorozwój, mechanizmy rozwoju gospodarczego bez wzrostu zanieczyszczania środowiska (decoupling).
Cykl zarządzania jakością środowiska: presja, stan, skutek, decyzja
Technologie proekologiczne, najlepsze dostępne techniki, „czysta produkcja”.
Systemy zarządzania środowiskiem w przedsiębiorstwie.
Systemy zarządzania środowiskiem w gminie, powiecie i w regionie.
Polityka ekologiczna państwa. Polityka ekologiczna Unii Europejskiej.
Sprawdzian
Program ćwiczeń audytoryjnych
Bloki tematyczne (treści):
Liczenie wielkości „śladu ekologicznego” dla konsumenta
Obliczenia różnych scenariuszy środowiskowych kosztów wzrostu
Budowa schematów: presja, stan, skutek, decyzja dla różnych rodzajów działalności przemysłowej i komunalnej
Planowanie projektu wdrażania normy ISO 14000 w przedsiębiorstwie w branży metalowej, chemicznej i elektronicznej
Planowanie projektu wdrażanie systemu zarządzania środowiskowego w gminie i w powiecie
Podsumowanie. Kolokwium
- Metody oceny:
- Warunki zaliczenia wykładu:
Pozytywna ocena ze sprawdzianu testowego
Warunki zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych
Pozytywna ocena z kolokwium
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- A. Johansson „Czysta Technologia” WNT 1997
S. Kozłowski „Ekorozwój Wyzwanie XXI wieku” PWN 2000
Materiały w witrynie przedmiotu
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Posiada wiedzę w zakresie menedżerskiego podejścia do zagadnień związanych z ochroną środowiska, umiejąc ją wiązać z innymi zagadnieniami dotyczącymi ochrony środowiska jako całości.
Weryfikacja: Bieżąca praca na zajęciach, ocena przygotowanej prezentacji, ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_W18
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W08, T2A_W09
- Efekt W02
- Posiada wiedzę w zakresie podstawowych problemów, w tym społecznych, związanych z rozwojem infrastruktury, prowadzeniem procesów ochrony środowiska w jednostkach administracji samorządowej oraz jednostkach przemysłowych.
Weryfikacja: Bieżąca praca na zajęciach, ocena przygotowanej prezentacji, ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_W17, IS_W07
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W02, T2A_W08, T2A_W03, T2A_W07, T2A_W08
- Efekt W03
- Posiada podstawową wiedzę w zakresie projektowania systemów zarządzania ochroną środowiska w przedsiębiorstwach lub jednostkach samorządu terytorialnego (najczęściej gminach).
Weryfikacja: Bieżąca praca na zajęciach, ocena przygotowanej prezentacji, ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_W18, IS_W17, IS_W07
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W08, T2A_W09, T2A_W02, T2A_W08, T2A_W03, T2A_W07, T2A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Posiada umiejętności korzystania z literatury przedmiotu oraz prawidłowego interpretowania pozyskanych informacji, potrafi powiązać skutki środowiskowe z określonymi aktywnościami i wpływem antropogenicznym
Weryfikacja: Bieżąca praca na zajęciach, ocena przygotowanej prezentacji, ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_U21, IS_U15, IS_U14, IS_U12
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U02, T2A_U03, T2A_U06, T2A_U07, T2A_U04, T2A_U01, T2A_U03, T2A_U05, T2A_U04, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U05, T2A_U09, T2A_U14, T2A_U09, T2A_U13, T2A_U17
- Efekt U02
- Posiada podstawowe umiejętności w zakresie zarządzania sytuacjami konfliktowymi związanymi z aktywnościami człowieka, zwłaszcza w procesach rozwoju i modernizaji infrastruktury
Weryfikacja: Bieżąca praca na zajęciach, ocena przygotowanej prezentacji, ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_U21, IS_U15
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U02, T2A_U03, T2A_U06, T2A_U07, T2A_U04, T2A_U01, T2A_U03, T2A_U05, T2A_U04
- Efekt U03
- Posiada umiejętności pozwalające na samodzielne zaplanowanie zakresu systemu ochrony środowiska dla jednostki samorządu terytorialnego lub podmiotu gospodarczego oraz w oparciu o posiadaną wiedzę oraz informacje literaturowe i zdobyte we własnym zakresie informacje z JST lub podmiotów gospodarczych zaproponować, w ramach pracy grupowej, sposób funkcjonowania takiego systemu.
Weryfikacja: Bieżąca praca na zajęciach, ocena przygotowanej prezentacji, ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_U21, IS_U15, IS_U14, IS_U12
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U02, T2A_U03, T2A_U06, T2A_U07, T2A_U04, T2A_U01, T2A_U03, T2A_U05, T2A_U04, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U05, T2A_U09, T2A_U14, T2A_U09, T2A_U13, T2A_U17
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Pracując zarówno samodzielnie, jak i w grupie, potrafi formułować opinie dotyczące funkcjonujących systemów ZOŚ, wskazując ich silne i słabe strony wraz z propozycjami modyfikacji zastanej sytuacji
Weryfikacja: Bieżąca praca na zajęciach, ocena przygotowanej prezentacji, ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_K01, IS_K02, IS_K04, IS_K05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K01, T2A_K02, T2A_K04, T2A_K06
- Efekt K02
- Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej i rozumie potrzebę prawidłowego zarządzania procesami ochrony środowiska, zarówno przyrodniczego, jak i społecznego, potrafiąc przekazywać zdobytą wiedzę w sposób powszechnie zrozumiały dla odbiorców, w tym także odbiorców nieposiadających przygotowania merytorycznego z zakresu ochrony środowiska
Weryfikacja: Bieżąca praca na zajęciach, ocena przygotowanej prezentacji, ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_K01, IS_K02, IS_K04, IS_K05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K01, T2A_K02, T2A_K04, T2A_K06