- Nazwa przedmiotu:
- Proces decyzyjny w administracji publicznej
- Koordynator przedmiotu:
- Prof. nzw. dr hab. Robert Suwaj
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A1_PDAP
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Rodzaj aktywności, np. :
Udział w ćwiczeniach - 30 godz.
Przygotowanie do zajęć (ćwiczeń / laboratoriów i in.) - 45 godz.
Udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 5 godz.
Realizacja zadań projektowych - 15
Razem: 95
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Określenie przedmiotów wprowadzających wraz z wymaganiami wstępnymi:
Nauka o administracji publicznej z elementami etyki
Ekonomia sektora publicznego
Wstęp do nauki o państwie i prawie – podstawowa wiedza o języku prawnym i prawniczym, konstrukcja normy prawnej, znajomość dyrektyw interpretacyjnych
Prawo konstytucyjne – znajomość źródeł prawa oraz źródeł prawa administracyjnego, wiedza o ustroju organów władzy publicznej
Prawo administracyjne – znajomość podstawowych pojęć prawa administracyjnego, siatki pojęć prawa administracyjnego, rozumienie podmiotowych i przedmiotowych obszarów kompetencyjnych w administracji, znajomość systemu administracji publicznej i relacji pomiędzy administracją rządową a samorządową, znajomość prawnych form działania administracji
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie studentów i przyswojenie przez nich teorii procesu decyzyjnego i technik oraz etapów racjonalnego decydowania.
Prezentacja celów, funkcji i reguł decydowania w administracji publicznej. Zapoznanie z systemem zadań, rodzajów, form i narzędzi przydatnych w decyzyjnej działalności administracji publicznej.
Nabycie umiejętności analizy podjętych decyzji z punktu widzenia kryterium reguł teoretycznych procesu decyzyjnego. Umiejętność oceny poprawności procesu decyzyjnego w wybranych przypadkach.
- Treści kształcenia:
- Sektor publiczny: zakres przedmiotowy, zakres podmiotowy oraz istota sektora publicznego - 2 godz.
Współczesny sektor publiczny: mechanizmy ekonomiczne, zmiany jakościowe, słabość instytucjonalna. Zasoby sektora publicznego - 2 godz.
Podstawowe problemy sektora publicznego - 2 godz.
Reformowanie administracji publicznej i przejście od administrowania do zarządzania - 2 godz.
Metody działania administracji publicznej - 2 godz.
Decyzja jako narzędzie rozwiązywania problemów - 2 godz.
Rodzaje decyzji, ich klasyfikacja i znaczenie w procesie rozwiązywania problemów sektora publicznego - 2 godz.
Trudności w podejmowaniu decyzji - 2 godz.
Rozwiązania wspomagające podejmowanie decyzji - 2 godz.
Proces decyzyjny jako sposób rozwiązywania problemów - 2 godz.
Uwarunkowania procesów decyzyjnych - 2 godz.
Specyfika procesu decyzyjnego w administracji publicznej - 2 godz.
Struktura procesu decyzyjnego i analiza sytuacji decyzyjnej - 6
Łączna liczba godzin: 30
- Metody oceny:
- Zaliczenie z przedmiotu „Proces decyzyjny w admi9nistracji publicznej” będzie miało formę pisemną i składać się będzie z dwóch części:
1) zadanie polegające na rozwiązaniu problemu decyzyjnego,
2) zaliczenie ustne - 3 pytania.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. H. A. Simon, Podejmowanie decyzji i zarządzanie ludźmi w biznesie i administracji, Gliwice 2008
2. J. Supernat, Techniki decyzyjne i organizatorskie, Wydanie 2, Wrocław 2003
Literatura uzupełniająca:
1. L. Habuda, Administracja i polityka. Proces decyzyjny w administracji publicznej, Wrocław 2000
2. L. Habuda, Transformacyjne decyzje i decyzyjne procesy, Wrocław 2005
- Witryna www przedmiotu:
- do uzupełnienia
- Uwagi:
- do uzupełnienia
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt K_W06
- ma rozszerzoną wiedzę o aktywności i roli człowieka i obywatela w działalności administracji publicznej, o zasobach administracji publicznej i obszarach procesów decyzyjnych tam podejmowanych,
potrafi wskazać potencjalne zagrożenia poprawności procesu decyzyjnego
Weryfikacja: w ramach realizacji projektu oraz egzaminu ustnego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt K_W08
- ma pogłębioną wiedzę na temat teorii procesu decyzyjnego i technik oraz etapów podejmowania decyzji w administracji publicznej
Weryfikacja: w ramach realizacji projektu oraz egzaminu ustnego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt K_U03
- potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych związanych z administracją oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
Weryfikacja: w ramach prezentacji projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt K_U07
- potrafi zdefiniować problem, odnaleźć literaturę przedmiotu i inne materiały źródłowe
Weryfikacja: w ramach prezentacji projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_K03
- potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania z zakresu administracji
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt K_K04
- prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z działalnością urzędnika administracji publicznej
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: