- Nazwa przedmiotu:
- Komputer w kulturze współczesnej
- Koordynator przedmiotu:
- Prof. zw. dr hab. Marek Maciejczak
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A1_KKW
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Udział w ćwiczeniach 30h. Praca własna - przygotowanie do zajęć 20h, czytanie wskazanej literatury 20h, napisanie referatu/eseju 15h.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia450h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Ćwiczenia nie wymagają specjalnego wprowadzenia. Studenci Politechniki studiują i rozwijają techniki komputerowe w różnych dziedzinach zastosowań.
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Ćwiczenia mają na celu ukazanie, jak komputer kształtuje i wpływa na otoczenie: sposób komunikacji, sztukę, naukę i inne dziedziny aktywności oraz na samoświadomość człowieka. Ćwiczenia poszerzają znajomość dziedzin, w których wykorzystuje się techniki komputerowe. Pozwalają zrozumieć dynamiczne zmiany zachodzące w społeczeństwie informacyjnym, kulturze konsumpcyjnej.
- Treści kształcenia:
- 1. Komputer – maszyna przetwarzająca informacje
2. Czy komputery mogą myśleć? Test Turinga
3. Mózg w naczyniu - Putnama eksperyment myślowy
4. Tajemnica chińskiego pokoju – eksperyment myślowy Searle’a
5. Sztuczne sieci neuronowe, zastosowanie
6. Modele umysłu
7. Sztuczna inteligencja. Mocna i słaba teoria sztucznej inteligencji
8.Komputer kwantowy
9. Gry komputerowe jako element kultury
10. Komputerowe wspomaganie artysty
11. Synteza mowy
12. Prywatność i wolność w cyberprzestrzeni
13. Psychologia Internetu
14. Moralność i Internecie
15.Nieformalna wymiana danych
- Metody oceny:
- Student przedstawił wybrany temat w stopniu zadowalającym i nie opuścił więcej niż 2 zajęcia, zaliczył sprawdzian na 3.
Student przedstawił temat w stopniu zadowalającym i nie opuścił więcej niż 1 zajęcie, zaliczył sprawdzian na 3,5,
Student przedstawił temat stopniu dobrym i nie opuścił więcej niż 1 zajęcie i uczestniczył w dyskusjach. Sprawdzian na 4.
Student przedstawił temat stopniu ponad dobrym i nie opuścił więcej niż 1 zajęcie i uczestniczył w dyskusjach. Sprawdzian na 4,5.
Student przedstawił temat stopniu ponad dobrym i nie opuścił żadnego z zajęć i uczestniczył w dyskusjach. Sprawdzian na 5.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Castells M., Galaktyka Internetu, Poznań 2003.
Chlewiński Z., Umysł dynamiczna organizacja pojęć, Warszawa 1999.
Searle J., „Umysł, mózgi i programy”, w: B. Chwedeńczuk (red.) Filozofia umysłu, Warszawa 1995 s. 301-324.
Wallace P., Psychologia Internetu, Poznań 2001.
Putnam, H., „Mózgi w naczyniu”, w: Wiele twarzy realizmu i inne eseje, Warszawa 1998 s. 483-469.
Bielecki M., „Rozumienie sieci neuronowych”, Przegląd Filozoficzny 1998, R.VII nr.3 (27) s.225-234.
Carr N., The Big Swich, 2008; The Shallows: What the Internet is doing to our Brains, 2010.
Wallace P., Psychologia Internetu, Poznań 2001.
- Witryna www przedmiotu:
- do uzupełnienia1. Opis przedmiotu na stronie Uczelni: https://ects.coi.pw.edu.pl/ 2.
- Uwagi:
- Ćwiczenia nie wymagają specjalnego wprowadzenia. Studenci Politechniki studiują i rozwijają techniki komputerowe w różnych dziedzinach zastosowań
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- Student ma podstawową wiedzę dotyczącą różnic w zakresie przygotowania informacji przez człowieka i maszynę.
Weryfikacja: Sprawdzian i prezentacja multimedialna
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01 , K_W06, K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W05, S1A_W06,
- Efekt W_02
- Zna podstawowe zagrożenia ekspansji technik informacyjnych na poznawczą, emocjonalną, interpersonalną sferę człowieka.
Weryfikacja: Sprawdzian i prezentacja multimedialna
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01 , K_W04, K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W11,
- Efekt W_03
- Ma podstawową wiedzę dotyczącą roli i wpływu cyberprzestrzeni na kulturę i społeczeństwo
Weryfikacja: Sprawdzian i prezentacja multimedialna
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01 , K_W03
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W09
- Efekt W_04
- Potrafi wymienić i poprawnie identyfikować podstawowe zjawiska związane z ambiwalencją przekazów w mediach
Weryfikacja: Sprawdzian i prezentacja multimedialna
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01 , K_W06
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W05, S1A_W06
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- Posiada umiejętność krytycznej analizy związków jakie zachodzą między ekspansją kultury masowej a zanikaniem tradycyjnych wartości.
Weryfikacja: Sprawdzian i prezentacja multimedialna
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
- Efekt U_02
- Potrafi zająć własne stanowisko na temat pozytywnych i negatywnych efektów oddziaływania technik komputerowych na kształt kultury współczesnej
Weryfikacja: Sprawdzian i prezentacja multimedialna
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U03, K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
- Efekt U_03
- Rozumie konieczność krytycznej analizy informacji pochodzących z Internetu i ciągłej ich konfrontacji ze źródłami tradycyjnymi.
Weryfikacja: Sprawdzian i prezentacja multimedialna
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
- Efekt U_04
- Prowadzi, we współpracy z innymi, samodzielną pracę badawczą nad zjawiskami wpływu komputeryzacji na życie współczesnego człowieka.
Weryfikacja: Sprawdzian i prezentacja multimedialna
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U04, K_U05
Powiązane efekty obszarowe:
P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_01
- Ma świadomość konieczności pogłębiania i rozszerzania własnych umiejętności i kompetencji w zakresie krytycznej analizy przekazów medialnych.
Weryfikacja: Sprawdzian, wypowiedzi w trakcie dyskusji, prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K09
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K06
- Efekt K_02
- Samodzielnie dostrzega i podejmuje pracę badawczą nad wybranym zagadnieniem teoretycznym z zakresu objętego tematyką zajęć.
Weryfikacja: Sprawdzian, wypowiedzi w trakcie dyskusji, prezentacja.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K09
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K06
- Efekt K_03
- Potrafi przygotować w wybranej formie pisemnej (esej, prezentacja multimedialna, referat), i publicznie zaprezentować wyniki swoich refleksji.
Weryfikacja: Sprawdzian, wypowiedzi w trakcie dyskusji, prezentacja.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K09
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K06