Nazwa przedmiotu:
Gospodarowanie kapitałem ludzkim
Koordynator przedmiotu:
prof. Bogusław Grużewski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Ekonomia
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
PK 4
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
75 godz.:Wykłady 30 godzin, zapoznanie z literaturą 20 godzin, przygotowanie do kolokwiów 15 godzin, konsultacje 5 godzin, kolokwia poprawkowe 5 godzin
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,2 wykłady 0,2 konsultacje 0,2 kolokwia poprawkowe 0,8 zapoznanie z literaturą 0,6 przygotowanie do kolokwiów
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
Wykład min.15
Cel przedmiotu:
Celem przedmiot jest zdobycie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych związanych z zarządzaniem kapitałem ludzkim. Studenci zapoznają się z rozszerzoną wiedzą z teorii ekonomii właściwą zarządzaniu zasobami ludzkimi i szeroko pojętym kapitałem ludzkim. Celem przedmiotu jest również zapoznanie się z metodami pozyskiwania, zarządzania i doskonalenia personelu.
Treści kształcenia:
1) Istota, definicje i koncepcje kapitału ludzkiego w skali mikro- i makroekonomicznej 2) Powstanie i rozwój teorii kapitału ludzkiego 3) Czynniki wpływające na rozwój kapitału ludzkiego. Rola państwa w kształtowaniu kapitału ludzkiego- polityka edukacyjna, społeczna, rynku pracy, ochrony zdrowia 4) Europejskie programy wsparcia kapitału ludzkiego- Program Operacyjny Kapitał Ludzki ( POKL) 5) Wpływ kapitału ludzkiego na rozwój społeczno- gospodarczy- tworzenie i wsparcie sektora B+R, poziom innowacyjności gospodarki 6) Gospodarka Oparta Na Wiedzy- znaczenie i rozwój wiedzy w gospodarce 7) Budowa kapitału ludzkiego w organizacji , zasoby ludzkie a kapitał intelektualny 8) Instrumenty rozwoju kapitału ludzkiego w organizacji- teorie i przesłanki rozwoju zawodowego pracowników 9) Organizacje uczące się - zasoby wiedzy w organizacji , strartegie zarządzania wiedzą 10) Znaczenie kultury organizacji w rozwoju kapitału ludzkiego 11) Koncepcje pomiaru kapitału ludzkiego w organizacji
Metody oceny:
W programie przedmiotu przewidziano przeprowadzenie dwóch kolokwiów, które powinny być zaliczone na ocenę pozytywną, żeby możliwe było uzyskanie pozytywnej oceny z przedmiotu. W celu zaliczenia przedmiotu konieczne jest zaliczenie wszystkich efektów kształcenia przypisanych do przedmiotu.
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: Z. Czajka, Gospodarowanie kapitałem ludzkim, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, 2011 G. Łukasiewicz, Kapitał ludzki organizacji, PWN, Warszawa 2009. Cameron K. S., Quinn R. E.: Kultura organizacyjna - diagnoza i zmiana. Oficyna Wydawnicza, Kraków 2006 Literatura podstawowa: Z. Czajka, Gospodarowanie kapitałem ludzkim, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, 2011 G. Łukasiewicz, Kapitał ludzki organizacji, PWN, Warszawa 2009. Cameron K. S., Quinn R. E.: Kultura organizacyjna - diagnoza i zmiana. Oficyna Wydawnicza, Kraków 2006 Listwan T.(red.).: Zarządzanie kadrami. CH Beck 2006 Witkowski T. (red.) Dobór personelu, Biblioteka Moderatora, Taszów, 2007 Armstrong M.: Zarządzanie zasobami ludzkimi, Wyd. ABC 2002 Literatura uzupełniająca: Rao, P. Subba. Human Resource Management. Mumbai, IND: Himalaya Publishing House, 2009. S.R. Domański, Kapitaa ludzki i wzrost gospodarczy, PWN, Warszawa, 2001 BARON, Angela, and Armstrong, Michael. Human Capital Management. London, GBR: Kogan Page Ltd., 2007. Make the Most of Your Intellectual Capital. Bradford, GBR: Emerald Group Publishing Ltd, 2005.
Witryna www przedmiotu:
www.knes.pw.plock.pl
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil praktyczny - wiedza

Efekt W04
Ma rozszerzoną wiedzę dotyczącą problematyki kształtowania i rozwijania kapitału ludzkiego oraz zarządzania nim.
Weryfikacja: Wpisz opis
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt W05
Ma rozszerzoną wiedzę o zachowaniu w organizacji jednostek i grup pracowniczych na poziomie indywidualnym, grupowym i instytucjonalnym.
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt W06
Ma rozszerzoną wiedzę na temat metod i narzędzi wykorzystywanych do analizy i opisu zależności procesów związanych z problematyką zarządzania kapitałem ludzkim.
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt W08
Ma rozszerzoną wiedzę w zakresie wykorzystania różnych standardów organizacyjnych w procesie zarządzania kapitałem ludzkim.
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil praktyczny - umiejętności

Efekt U01
Potrafi analizować, interpretować i wyjaśniać zjawiska związane z wykorzystaniem kapitału ludzkiego i zarządzaniem nim w jednostkach gospodarczych i ich otoczeniu.
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt U12
Umie interpretować i zastosować do praktyki ospodarczej różne podejścia teoretyczne dotyczące zarządzania kapitałem ludzkim
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt U13
Umie poprawnie stosować język specjalistyczny, odpowiednio posługuje się terminologią w kontaktach ze specjalistami i osobami spoza grona specjalistów. Posługuje się logiczną i przekonującą argumentacją.
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil praktyczny - kompetencje społeczne

Efekt K_K01
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju, dokonuje samooceny własnych kompetencji oraz wyznacza kierunki dalszego samodoskonalenia.
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt K03
Jest przekonany o potrzebie podejmowania działań z zakresu wzmacniania i rozwijania kapitału ludzkiego i społecznego.
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: