- Nazwa przedmiotu:
- Gospodarowanie kapitałem ludzkim
- Koordynator przedmiotu:
- prof. Bogusław Grużewski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Ekonomia
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- PK 4
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 75 godz.:Wykłady 30 godzin, zapoznanie z literaturą 20 godzin, przygotowanie do kolokwiów 15 godzin, konsultacje 5 godzin, kolokwia poprawkowe 5 godzin
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,2 wykłady
0,2 konsultacje
0,2 kolokwia poprawkowe
0,8 zapoznanie z literaturą
0,6 przygotowanie do kolokwiów
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- Wykład min.15
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiot jest zdobycie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych związanych z zarządzaniem kapitałem ludzkim. Studenci zapoznają się z rozszerzoną wiedzą z teorii ekonomii właściwą zarządzaniu zasobami ludzkimi i szeroko pojętym kapitałem ludzkim. Celem przedmiotu jest również zapoznanie się z metodami pozyskiwania, zarządzania i doskonalenia personelu.
- Treści kształcenia:
- 1) Istota, definicje i koncepcje kapitału ludzkiego w skali mikro- i makroekonomicznej
2) Powstanie i rozwój teorii kapitału ludzkiego
3) Czynniki wpływające na rozwój kapitału ludzkiego. Rola państwa w kształtowaniu kapitału ludzkiego- polityka edukacyjna, społeczna, rynku pracy, ochrony zdrowia
4) Europejskie programy wsparcia kapitału ludzkiego- Program Operacyjny Kapitał Ludzki ( POKL)
5) Wpływ kapitału ludzkiego na rozwój społeczno- gospodarczy- tworzenie i wsparcie sektora B+R, poziom innowacyjności gospodarki
6) Gospodarka Oparta Na Wiedzy- znaczenie i rozwój wiedzy w gospodarce
7) Budowa kapitału ludzkiego w organizacji , zasoby ludzkie a kapitał intelektualny
8) Instrumenty rozwoju kapitału ludzkiego w organizacji- teorie i przesłanki rozwoju zawodowego pracowników
9) Organizacje uczące się - zasoby wiedzy w organizacji , strartegie zarządzania wiedzą
10) Znaczenie kultury organizacji w rozwoju kapitału ludzkiego
11) Koncepcje pomiaru kapitału ludzkiego w organizacji
- Metody oceny:
- W programie przedmiotu przewidziano przeprowadzenie dwóch kolokwiów, które powinny być zaliczone na ocenę pozytywną, żeby możliwe było uzyskanie pozytywnej oceny z przedmiotu. W celu zaliczenia przedmiotu konieczne jest zaliczenie wszystkich efektów kształcenia przypisanych do przedmiotu.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
Z. Czajka, Gospodarowanie kapitałem ludzkim, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, 2011
G. Łukasiewicz, Kapitał ludzki organizacji, PWN, Warszawa 2009.
Cameron K. S., Quinn R. E.: Kultura organizacyjna - diagnoza i zmiana. Oficyna Wydawnicza,
Kraków 2006
Literatura podstawowa:
Z. Czajka, Gospodarowanie kapitałem ludzkim, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, 2011
G. Łukasiewicz, Kapitał ludzki organizacji, PWN, Warszawa 2009.
Cameron K. S., Quinn R. E.: Kultura organizacyjna - diagnoza i zmiana. Oficyna Wydawnicza,
Kraków 2006
Listwan T.(red.).: Zarządzanie kadrami. CH Beck 2006
Witkowski T. (red.) Dobór personelu, Biblioteka Moderatora, Taszów, 2007
Armstrong M.: Zarządzanie zasobami ludzkimi, Wyd. ABC 2002
Literatura uzupełniająca:
Rao, P. Subba. Human Resource Management. Mumbai, IND: Himalaya Publishing House, 2009.
S.R. Domański, Kapitaa ludzki i wzrost gospodarczy, PWN, Warszawa, 2001
BARON, Angela, and Armstrong, Michael. Human Capital Management. London, GBR: Kogan Page Ltd., 2007.
Make the Most of Your Intellectual Capital. Bradford, GBR: Emerald Group Publishing Ltd, 2005.
- Witryna www przedmiotu:
- www.knes.pw.plock.pl
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil praktyczny - wiedza
- Efekt W04
- Ma rozszerzoną wiedzę dotyczącą problematyki kształtowania i rozwijania kapitału ludzkiego oraz zarządzania nim.
Weryfikacja: Wpisz opis
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt W05
- Ma rozszerzoną wiedzę o zachowaniu w organizacji jednostek i grup pracowniczych na poziomie indywidualnym, grupowym i instytucjonalnym.
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt W06
- Ma rozszerzoną wiedzę na temat metod i narzędzi wykorzystywanych do analizy i opisu zależności procesów związanych z problematyką zarządzania kapitałem ludzkim.
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt W08
- Ma rozszerzoną wiedzę w zakresie wykorzystania różnych standardów organizacyjnych w procesie zarządzania kapitałem ludzkim.
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil praktyczny - umiejętności
- Efekt U01
- Potrafi analizować, interpretować i wyjaśniać zjawiska związane z wykorzystaniem kapitału ludzkiego i zarządzaniem nim w jednostkach gospodarczych i ich otoczeniu.
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt U12
- Umie interpretować i zastosować do praktyki ospodarczej różne podejścia teoretyczne dotyczące zarządzania kapitałem ludzkim
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt U13
- Umie poprawnie stosować język specjalistyczny, odpowiednio posługuje się terminologią w kontaktach ze specjalistami i osobami spoza grona specjalistów. Posługuje się logiczną i przekonującą argumentacją.
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil praktyczny - kompetencje społeczne
- Efekt K_K01
- Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju, dokonuje samooceny własnych kompetencji oraz wyznacza kierunki dalszego samodoskonalenia.
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt K03
- Jest przekonany o potrzebie podejmowania działań z zakresu wzmacniania i rozwijania kapitału ludzkiego i społecznego.
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: