Nazwa przedmiotu:
Sztuka myślenia i uczenia się
Koordynator przedmiotu:
dr Sebastian Bakuła
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Biomedyczna
Grupa przedmiotów:
Przedmioty ekonomiczno-społeczne
Kod przedmiotu:
SZMU
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
aktywny udział w ćwiczeniach - 30 godz. (15 spotkań x 1,5 godz.) praca własna (przygotowywanie się do zajęć, czytanie wskazanej literatury, analiza otrzymywanych materiałów w trakcie zajęć) - 20 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
udział w ćwiczeniach, dyskusja problemowa - 30 godz. co odpowiada ok 1,2 pkt. ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
aktywny udział w ćwiczeniach ( elementach warsztatowych, pracach w podgrupach, dyskusjach, wspólne rozwiązywanie testów IQ) oraz praca własna (przygotowywanie się do zajęć, czytanie wskazanej literatury, analiza otrzymywanych materiałów w trakcie zajęć) - 2 pkt. ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Przedmiot nie wymaga wstępnego wprowadzenia.
Limit liczby studentów:
30
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest dostarczenie wiedzy dotyczącej problematyki racjonalnego i twórczego myślenia. Program prezentuje praktyczne zasady, metody, techniki usprawniania różnych form inteligencji człowieka. Zwraca także uwagę na przeszkody i błędy myślenia. Zajęcia prezentują również założenia dotyczące sposobów efektywnego uczenia się, notowania, selekcjonowania i interpretowania informacji.
Treści kształcenia:
1. Problemy percepcji. 2. Czym jest ludzka inteligencja 1. 3 Czym jest ludzka inteligencja 2. 4. Czy myślenie jest procesem algorytmicznym? 5. Techniki twórczego myślenia. 6. Metody szybkiego i efektywnego czytania. 7. Techniki notowania 1. 8. Techniki notowania 2. 9. Ergonomia myślenia. 10. Metody efektywnego uczenia się. 1 11. Metody efektywnego uczenia się.2 12. Jak działa ludzka pamięć? 13. Mnemotechniki. 14. Rodzaje i metody wykrywania błędów w myśleniu. 15. Definicje myślenia.
Metody oceny:
Zaliczenie przedmiotu wymaga: obecność na zajęciach, aktywnego uczestnictwa w zajęciach (dyskusje problemowe), przygotowanie prezentacji multimedialnej w 2 osobowym zespole, zaliczenie pisemne w formie testowej. 3.0 Uzyskał co najmniej 50% maksymalnej łącznej liczby punktów ze zaliczenia pisemnego, prezentacji, oraz wykazał się obecnością oraz aktywnością na zajęciach. 3.5 Uzyskał co najmniej 60% maksymalnej łącznej liczby punktów ze zaliczenia pisemnego, prezentacji, oraz wykazał się obecnością oraz aktywnością na zajęciach. 4.0 Uzyskał co najmniej 70% maksymalnej łącznej liczby punktów ze zaliczenia pisemnego, prezentacji oraz wykazał się obecnością oraz aktywnością na zajęciach. 4.5 Uzyskał co najmniej 80% maksymalnej łącznej liczby punktów ze zaliczenia pisemnego, prezentacji oraz wykazał się obecnością oraz aktywnością na zajęciach. 5.0 Uzyskał co najmniej 90% maksymalnej łącznej liczby punktów ze zaliczenia pisemnego, prezentacji oraz wykazał się obecnością oraz aktywnością na zajęciach.
Egzamin:
nie
Literatura:
Gardner M., Inteligencja: wielorakie perspektywy, Warszawa 2001 Lorayne H., Superpamięć dla uczących się, tłum. M. Siurawski, wyd. Ravi, Łódź1996 Nęcka E., Inteligencja: geneza, struktura, funkcje, Gdańsk 2005 Michelmann R., Michelmann W. U., Techniki szybkiego czytania, tłum. M. Dutkiewicz, Warszawa 2005. Rutkowski L., Metody i techniki sztucznej inteligencji, Warszawa 2005 Spitzer M., Jak uczy się mózg, Warszawa 2007
Witryna www przedmiotu:
do uzupełnienia
Uwagi:
do uzupełnienia

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt SZMU_W01
1. Student ma podstawową wiedzę dotyczącą uwarunkowań procesów myślenia.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej. Przygotowanie prezentacji multimedialnej, udział w dyskusjach.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt SZMU_W02
Ma wiedzę dotyczącą różnych form inteligencji człowieka.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej. Przygotowanie prezentacji multimedialnej, udział w dyskusjach.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt SZMU_W03
Zna podstawowe etapy procesu twórczego i wybrane metody ich usprawniania.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej. Przygotowanie prezentacji multimedialnej, udział w dyskusjach.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt SZMU_U01
Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania na rzecz głoszonych tez, oraz rozumie ich krytykę
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej. Przygotowanie prezentacji multimedialnej, udział w dyskusjach.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01
Efekt SZMU_U02
Potrafi samodzielnie lub we współpracy przygotować i wygłosić prezentację na temat związany z usprawnianiem praktyki uczenia się.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej. Przygotowanie prezentacji multimedialnej, udział w dyskusjach.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U05
Efekt SZMU_U03
Umie samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować i interpretować informacje.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej. Przygotowanie prezentacji multimedialnej, udział w dyskusjach.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt SZMU_K01
Ma świadomość konieczności ciągłego usprawniania swojego myślenia oraz doskonalenia technik uczenia się.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej. Przygotowanie prezentacji multimedialnej, udział w dyskusjach.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01
Efekt SZMU_K02
Ma świadomość wagi jaką w życiu studenta ma umiejętność krytycznego myślenia.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej. Przygotowanie prezentacji multimedialnej, udział w dyskusjach.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02, T2A_K07
Efekt SZMU_K03
Potrafi myśleć w sposób kreatywny.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej. Przygotowanie prezentacji multimedialnej, udział w dyskusjach.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K05, K_K06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K04, T1A_K05, T1A_K07, T1A_K06