- Nazwa przedmiotu:
- Podstawy automatyki
- Koordynator przedmiotu:
- Piotr Tatjewski / Krzysztof Malinowski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Informatyka
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty techniczne
- Kod przedmiotu:
- PODA
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 107
- udział w wykładach: 15 x 2godz. = 30 godz.
- udział w konsultacjach związanych z zadaniami domowymi: 4 godz.
- przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych: 5 godz. x 5 = 25 godz.
- udział w ćwiczeniach laboratoryjnych: 3 godz. x 5 = 15 godz.
- przygotowanie do egzaminu ( w tym rozwiązywanie zadań) + udział w egzaminie: 30+3 = 33 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1.5
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Analiza i równania różniczkowe, Algebra liniowa
- Limit liczby studentów:
- 120
- Cel przedmiotu:
- Przedstawienie podstawowych zagadnień automatyki: sterowanie, sprzężenie zwrotne, regulacja; nauka podstaw budowy i analizy modeli matematycznych dynamiki obiektów do celów regulacji;
nauka podstaw projektowania i implementacji układów ze sprzężeniem zwrotnym (serwomechanizm, regulacja PID).
- Treści kształcenia:
- 1. Wstęp. Cele i zadania automatyki. Sterowanie, struktury układów sterowania, rola sprzężenia zwrotnego, przykłady. Sterowanie logiczne, sterowanie ciągłe, regulacja. Przykład układu wspomagania decyzji. Krótki rys historyczny.
2. Sterowniki przemysłowe, regulacja przemysłowa. Sprzętowa realizacja sterowania: sterowniki, regulatory. Programowalny sterownik logiczny (PLC): architektura, zasada działania. Struktura układu regulacji. Regulacja ciągła, dwupołożeniowa, trójpołożeniowa i krokowa. Przykłady.
3. Modelowanie obiektów dynamicznych do celów sterowania. Modele teoretyczne, empiryczne i konceptualne, przykłady, rola identyfikacji. Opisy równaniami różniczkowymi i różnicowymi. Punkty równowagi, charakterystyki statyczne, linearyzacja modeli nieliniowych.
4. Analiza liniowych modeli dynamicznych w dziedzinie czasu. Odpowiedzi impulsowa i skokowa, splot, postać rozwiązania liniowych równań stanu, stabilność układu dynamicznego.
5. Analiza liniowych modeli dynamicznych w dziedzinie zmiennej zespolonej. Transformata Laplace’a, transmitancja. Podstawowe liniowe człony dynamiczne. Przekształcanie schematów blokowych, transmitancje układów złożonych. Algebraiczne kryterium stabilności Hurwitza.
6. Uchyby ustalone w układach regulacji. Uchyby ustalone w układach regulacji bez całkowania, wpływ sprzężenia na dokładność regulacji i tłumienie zakłóceń. Uchyby ustalone w układach regulacji z całkowaniem, wpływ całkowania w obiekcie i regulatorze.
7. Analiza i korekcja układów regulacji w dziedzinie częstotliwości. Charakterystyki Nyquista (hodograf) i logarytmiczne Bodego, charakterystyki podstawowych członów dynamicznych. Kryterium Nyquista, zapasy modułu i fazy. Projektowanie układu regulacji typu serwomechanizm.
8. Regulacja przemysłowa. Zadania regulacji przemysłowej. Struktury i własności regulatorów PID. Modelowanie obiektów dla projektowania układów regulacji PID, dobór nastaw regulatorów PID. Regulacji kaskadowa i z kompensacją zakłócenia. Regulacja predykcyjna.
9. Cyfrowa realizacja algorytmów sterowania. Metody projektowania układów regulacji z sterownikiem cyfrowym. Transmitancja dyskretna. Metoda emulacji, algorytmy dyskretyzacji modeli ciągłych. Dyskretne regulatory PID. Dobór okresu próbkowania.
- Metody oceny:
- Ćwiczenia laboratoryjne, zadania domowe, egzamin.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. K.Malinowski, P. Tatjewski: Podstawy Automatyki. Skrypt (dostępny w systemie ERES, na stronie przedmiotu), 2012.
2. U. Kręglewska, red.: Podstawy sterowania, Ćwiczenia laboratoryjne. Oficyna Wydawnicza PW, 2003.
- Witryna www przedmiotu:
- https://studia.elka.pw.edu.pl/pl/11L/
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil praktyczny - umiejętności
- Efekt Wpisz opis
- Wpisz opis
Weryfikacja: Wpisz opis
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt PODA_W01
- Wiedza z zakresu rozumienia sprzężenia zwrotnego, podstawowych struktur i rodzajów regulacji automatycznej, zasady i realizacji sterowania logicznego. Wiedza w zakresie podstaw budowy modeli matematycznych do celów regulacji, analizy liniowych modeli dynamicznych w dziedzinie czasu i zmiennej zespolonej, postaci i własności podstawowych członów dynamicznych, charakterystyk częstotliwościowych, dokładności nadążania, tłumienia zakłóceń i badania stabilności w układach ze sprzężeniem zwrotnym, podstaw projektowania i cyfrowej realizacji układów regulacji, doboru nastaw regulatorów PID.
Weryfikacja: Egzamin, testy wstępne i rozliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W07
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt PODA_U01
- Potrafi programować proste zadania sterowania logicznego
Weryfikacja: wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U13
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U16
- Efekt PODA_U02
- Potrafi budować proste modele dynamiczne, wyznaczać punkty równowagi, przeprowadzać linearyzację, wyznaczać transmitancje, analizować uchyby ustalone i stabilność układów regulacji automatycznej, analizować charakterystyki częstotliwościowe i dobierać proste korektory dla spełnienia typowych wymagań projektowych układów regulacji.
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02, K_U25
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U08, T1A_U09, T1A_U09, T1A_U10
- Efekt PODA_U03
- Potrafi dobrać prosty model obiektu, implementować algorytmy i dobrać nastawy regulatorów PID, wyznaczać cyfrowe realizacje regulatorów
Weryfikacja: Wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U25
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09, T1A_U10
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt PODA_K01
- Potrafi pracować w zespole
Weryfikacja: Wykonanie i rozliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03