Nazwa przedmiotu:
Aspekty prawne procesu inwestycyjno - budowlanego
Koordynator przedmiotu:
dr Monika Zakrzewska
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
A22_APPIB
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
85 godzin, na które składa się: 25 godzin zajęć i 60 godzin pracy własnej. Na zajęciach podane zostaną teksty ustaw oraz kazusy do rozwiązania samodzielnego. 60 godzin pracy własnej związane jest z koniecznością zapoznania się z układem przedstawionych ustaw i ich treścią oraz z koniecznością rozwiązania podanych kazusów. Na zajęciach analizowane są przepisy zawarte w podanych ustawach, a także kazusy przygotowane przez prowadzącego. Wspólna analiza kazusów i tekstów ustaw na zajęciach przygotowuje do samodzielnego rozwiązania zadań na zaliczeniu.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,5 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,5
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład225h
  • Ćwiczenia150h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Związki korelacyjne: Przedmiot stanowi rozwinięcie problematyki prawa i postępowania administracyjnego, a także prawa cywilnego, w obszarze związanym z procesem inwestycyjno-budowlanym i prawną regulacją realizowania inwestycji budowlanych. Przedmioty wstępne: prawo administracyjne, postępowanie administracyjne, prawo cywilne
Limit liczby studentów:
cały rok
Cel przedmiotu:
Cel: Ogólnym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z regulacjami prawnymi dotyczącymi procesu inwestycyjno-budowlanego i realizacji inwestycji budowlanych oraz nabycie przez studentów praktycznych umiejętności w zakresie przygotowania i obsługi prawnej procesu inwestycyjnego Wykłady dotyczą przedstawienia źródeł prawa, podstawowych pojęć i konstrukcji prawnych oraz procedur związanych z procesem inwestycyjno-budowlanym. Ćwiczenia rozwijają i kształtują praktyczną umiejętność zastosowania aparatury pojęciowej oraz ugruntowują i pogłębiają problematykę niektórych zagadnień z wykładów oraz będą sprawdzianem samodzielnego przygotowania i opracowania niektórych zagadnień (tematów). Będą także okazją do dyskusji między słuchaczami a prowadzącym. Przedmiot jest zorganizowany w układzie problemowym.
Treści kształcenia:
Wykłady: 1. Geneza regulacji prawnych procesu inwestycyjno-budowlanego. Rozwój regulacji prawnych procesu inwestycyjno-budowlanego w Polsce. Źródła prawa. 2. Planowanie i zagospodarowanie przestrzenne. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – pojęcie i skutki prawne. Decyzja o warunkach zabudowy i decyzja o inwestycji celu publicznego – skutki prawne. Reglamentacja wolności budowlanej. Pozwolenie na budowę. Zgłoszenie budowy. 3. Podmioty procesu inwestycyjno-budowlanego. Administracja budowlana. Organy administracji architektoniczno-budowlanej i organy nadzoru budowlanego. Zadania i kompetencje. 4. Prowadzenie robót budowlanych. Samowola budowlana. Legalizacja. Oddawanie do użytkowania obiektów budowlanych. 5. Umowy w działalności budowlanej. 6. Odpowiedzialność w zakresie umów związanych z inwestycjami budowlanymi. Ćwiczenia: 1. Badanie stanu prawnego /due dilligence/ nieruchomości. 2. Podmioty uczestniczące w procesie inwestycyjno-budowlanym. Ustawowi i pozaustawowi uczestnicy procesu budowlanego. Wpływ prawa administracyjnego i praw cywilnego na zakres praw i obowiązków uczestników procesu budowlanego. 3. Działalność zawodowa w procesie inwestycyjno-budowlanym. Samodzielne funkcje techniczne w budownictwie. 4. Projekt budowlany. Wniosek o pozwolenie na budowę. Oświadczenie o dysponowaniu teren na cele budowlane 5. Umowy cywilnoprawne w procesie inwestycyjno-budowlanym. 6. Odpowiedzialność w zakresie umów związanych z inwestycjami budowlanymi.
Metody oceny:
ZALICZENIE PODSTAWOWE W ramach zajęć przeprowadzany byłby egzamin pisemny. Egzamin składa się z 4-8 pytań opisowych i zadań. Każde z zadań (zależnie od stopnia trudności) jest oceniane w skali 0-5 pkt. Maksymalnie można uzyskać 20 pkt.Na zaliczenie będzie trzeba uzyskać min. 11 pkt.Tę liczbę punktów może uzyskać student, który wykazuje minimalną samodzielność w realizacji zadań (w trakcie rozwiązywania nie wymaga podpowiedzi i uzupełnień). Posiada ponadto elementarną wiedzę i podstawowe umiejętności z przedmiotu w zakresie 50-60% programu 3,5 - Student posiada wiedzę i umiejętności na podstawowym poziomie. Potrafi interpretować treści programowe. Uzyskał 13 -14 punktów. 4,0 - Student posiada wiedzę i umiejętności na średnim poziomie. Interpretuje treści programowe i formułuje własne uzasadnione na podstawowym poziomie tezy. Uzyskał 15 -16 punktów. 4,5 - Student posiada wiedzę i umiejętności na wysokim poziomie. Interpretuje treści programowe, formułuje i uzasadnia tezy. Uzyskał 17 -18 punktów. 5,0 - Student posiada wiedzę i umiejętności na wysokim poziomie. Interpretuje treści programowe, formułuje i uzasadnia tezy, stosując prawidłową i skuteczną argumentację. Uzyskał 19 -20 punktów. ZALICZENIE ALTERNATYWNE Istnieje możliwość zaliczenia przedmiotu poprzez zaliczeniem minimum 3 ćwiczeń organizowanych na zajęciach. Ocena jest średnią z ocen z poszczególnych ćwiczeń. Ten sposób zaliczenia jest wyłącznie dobrowolny - tj. student może się na niego zgodzić, ale nie musi. UWAGA: uruchomienie w danym roku zaliczeń alternatywnych zależy od wyników głosowania studentów obecnych na pierwszych zajęciach (decyduje zwykła większość).
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. H. Kisilowska, D. Sypniewski, Prawo budowlane, Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis, Warszawa 2012. 2. H. Kisilowska (red.), Proces inwestycyjno-budowlany. Wzory pism i umów”, Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis, Warszawa 2011 Literatura uzupełniająca: 1. H. Kisilowska (red.), Prawo budowlane z umowami w działalności inwestycyjnej. Komentarz, Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis, Warszawa 2010. 2. D. Sypniewski, Nadzór nad procesem budowlanym, Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis, Warszawa 2011.
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
Weryfikacja: Rozwiązywanie kazusów na zajęciach oraz samodzielnie, dokonywanie analizy treści aktów prawnych na zajęciach i samodzielnie.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W02, K_W03
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W07, S2A_W11, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05
Efekt W_02
Zna podstawową terminologię w zakresie prawnych aspektów procesu inwestycyjno-budowlanego.
Weryfikacja: Rozwiązywanie kazusów na zajęciach oraz samodzielnie, dokonywanie analizy treści aktów prawnych na zajęciach i samodzielnie.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W02, K_W03
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W07, S2A_W11, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05
Efekt W_03
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie przebiegu procesu realizacji inwestycji budowlanych oraz praw i obowiązków uczestników tego procesu
Weryfikacja: Rozwiązywanie kazusów na zajęciach oraz samodzielnie, dokonywanie analizy treści aktów prawnych na zajęciach i samodzielnie.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W02, K_W03
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W07, S2A_W11, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05
Efekt W_04
Ma pogłębioną wiedzę na temat miejsca prawnych regulacji dotyczących procesu inwestycyjno-budowlanego w systemie nauk prawnych oraz jego relacji z innymi dyscyplinami nauk.
Weryfikacja: Rozwiązywanie kazusów na zajęciach oraz samodzielnie, dokonywanie analizy treści aktów prawnych na zajęciach i samodzielnie.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08
Efekt W_05
Ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach organów administracji publicznej odpowiedzialnych za reglamentację i nadzór nad działalnością w zakresie procesu inwestycyjno-budowlanego
Weryfikacja: Rozwiązywanie kazusów na zajęciach oraz samodzielnie, dokonywanie analizy treści aktów prawnych na zajęciach i samodzielnie.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W02
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W07, S2A_W11

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi w ramach procesu inwestycyjno-budowlanego.
Weryfikacja: Rozwiązywanie zadań na zajęciach i samodzielnie, a także prezentacja wyników na zajęciach.Analizowanie treści aktów prawnych na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06
Efekt U_02
potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk w ramach procesu inwestycyjno-budowlanego oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
Weryfikacja: Rozwiązywanie zadań na zajęciach i samodzielnie, a także prezentacja wyników na zajęciach.Analizowanie treści aktów prawnych na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U03
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U07
Efekt U_03
potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
Weryfikacja: Rozwiązywanie zadań na zajęciach i samodzielnie, a także prezentacja wyników na zajęciach.Analizowanie treści aktów prawnych na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U03, K_U04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08
Efekt U_04
sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) albo potrafi posługiwać się nimi w celu rozwiązywania konkretnych problemów, ma rozszerzoną umiejętność w odniesieniu do wybranej kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm
Weryfikacja: Rozwiązywanie zadań na zajęciach i samodzielnie, a także prezentacja wyników na zajęciach.Analizowanie treści aktów prawnych na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U04, K_U06
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U08
Efekt U_05
potrafi posługiwać się źródłami prawa oraz orzecznictwem sądów administracyjnych z zakresu procesu inwestycyjno-budowlanego w celu analizowania sytuacji faktycznych.
Weryfikacja: sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) albo potrafi posługiwać się nimi w celu rozwiązywania konkretnych problemów, ma rozszerzoną umiejętność w odniesieniu do wybranej kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm
Powiązane efekty kierunkowe: K_U09
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_01
rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Weryfikacja: Rozwiązywanie zadań na zajęciach i samodzielnie, a także prezentacja wyników na zajęciach. Analizowanie treści aktów prawnych na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07
Efekt K_02
potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Weryfikacja: Rozwiązywanie zadań na zajęciach i samodzielnie, a także prezentacja wyników na zajęciach. Analizowanie treści aktów prawnych na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K03, K_K05
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K02, S2A_K03, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K07
Efekt K_03
ma świadomość konieczności ochrony interesu publicznego oraz zagwarantowania udziału społeczeństwa w procesie inwestycyjno-budowlanym.
Weryfikacja: Rozwiązywanie zadań na zajęciach i samodzielnie, a także prezentacja wyników na zajęciach. Analizowanie treści aktów prawnych na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K01, S2A_K04, S2A_K06
Efekt K_04
ma świadomość problemów etycznych występujących w procesie inwestycyjno-budowlanym
Weryfikacja: Rozwiązywanie zadań na zajęciach i samodzielnie, a także prezentacja wyników na zajęciach. Analizowanie treści aktów prawnych na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K01, S2A_K04, S2A_K06