Nazwa przedmiotu:
Retoryka
Koordynator przedmiotu:
Prof. nzw. dr hab. Zbigniew Król
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
A22_RET
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
1
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Forma nakładu pracy studenta (udział w zajęciach, aktywność, przygotowanie sprawozdania, itp.) Obciążenie studenta [h]: Udział w wykładach 15h Czytanie wskazanej literatury 15h Sumaryczne obciążenie pracą studenta 30h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład225h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Związki korelacyjne: Przedmiot rozwija umiejętności, takie jak zdolność do systematycznego i uporządkowanego myślenia, wyciągania wniosków, analizy sytuacji, planowania i zdolności argumentowania i dyskusji (w mowie i piśmie). Przedmiot nie wymaga wstępnego wprowadzenia. Wymagane są podstawowe wiadomości z logiki prawniczej i logiki formalnej.
Limit liczby studentów:
cały rok
Cel przedmiotu:
Głównym celem jest przedstawienie podstawowych zagadnień i zasad dotyczących nowej retoryki traktowanej jako element teorii argumentacji, których znajomość jest przydatna w działalności zawodowej humanistów ze szczególnym uwzględnieniem prawników, przedstawicieli administracji, polityków oraz przydatnych dla każdego obywatela w Polsce demokratycznej. W związku z realizacją celu głównego, należy poznać podstawowe informacje dotyczące m.in.: różnicy pomiędzy logiką a retoryką, zasad sztuki skutecznego argumentowania, roli teorii argumentacji w sądownictwie, racjonalnym podejmowaniu decyzji administracyjnych i w dyskursie politycznym.
Treści kształcenia:
Wykłady (tematy oraz zagadnienia); Liczba godzin: 1. Wstęp do retoryki I. Retoryka a logika. Perswazja a manipulacja. Erystyka i logiki pytań. 2h 2. Wstęp do retoryki II. Retoryka starożytna, retoryka klasyczna i nowa retoryka. Zasady retoryki klasycznej (inventio. dispositio, elocutio, memoria, pronuntiatio). Heurystyka. Retoryka jako teoria argumentacji. Z dziejów retoryki. (Informacje o tym temacie będą podawane też sukcesywnie przy omawianiu poszczególnych zagadnień w czasie wykładów: Arystoteles, Platon, Isokrates, Demostenes, Ajschynes, Cycero, Kwintylian, itd.). Figury i tropy. 4h 3. Podstawy nowej retoryki. Retoryka i argumentacja. Zasady i techniki nowej retoryki I (kontakt z audytorium, odziaływanie na “całego człowieka”, zdefiniowanie audytorium). 3h 4. Zasady i techniki nowej retoryki II (dopasowanie się do audytorium). 2h 5. Zasady i techniki nowej retoryki III (wartości w argumentacji, interpretacja, rodzaje i zastosowanie argumentów). Wartości i filozoficzne problemy z wartościami. Wartości etyczne i hierarchie wartości. 2h 6. Zasady nowej retoryki IV. Wartości etyczne a argumentacja, (ciąg dalszy). Z dziejów filozoficznego użycia wartości etycznych w dyskusjach filozoficznych – dzieje etyki. Porządek prawny a wartości. Etyka a prawo stanowione. 2h
Metody oceny:
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnych oceny z zadanej pracy zaliczeniowej lub kolokwium oraz aktywność na wykładach. Wykłady kończą się kolokwium lub pracą zaliczeniową, które obejmują wiedzę z wykładów oraz zalecanej literatury. Każde pytanie na kolokwium (razem 4) oceniane jest punktowo od 0 do 5 punktów. Ocena końcowa będzie określona na podstawie wyników kolokwium lub ocenie z zadanej pracy (fakultatywnie) oraz ocenie aktywności na zajęciach. Studenci wykazujący się aktywnością mogą być zwolnieni z kolokwium zaliczeniowego. (Studenci zwolnieni z kolokwium traktowani są jak osoby posiadające ocenę wyjściową 3,5.) Warunki: aktywne uczestnictwo studenta w zajęciach lub pozytywna ocena pracy zaliczeniowej. Przygotowywanie się do zajęć na podstawie podanej literatury i materiałów źródłowych. Ocena za przedmiot: Ocena Student, który zaliczył przedmiot (moduł) wie / umie / potrafi: 3.0 Uzyskał co najmniej 40% maksymalnej łącznej liczby punktów na kolokwium lub zaliczył pracę zaliczeniową na 3,0 3.5 Uzyskał co najmniej 50% maksymalnej łącznej liczby punktów na kolokwium lub zaliczył pracę zaliczeniową na 3,5. 4.0 Uzyskał co najmniej 65% maksymalnej łącznej liczby punktów na kolokwium lub zaliczył pracę zaliczeniową na 4,0 4.5 Uzyskał co najmniej 75% maksymalnej łącznej liczby punktów na kolokwium lub zaliczył pracę zaliczeniową na 4,0 oraz wykazał się aktywnością, wiedzą i systematycznym przygotowaniem, a także obecnością na wykładach 5.0 Uzyskał co najmniej 80% maksymalnej łącznej liczby punktów na kolokwium lub zaliczył pracę zaliczeniową na 4,5 oraz wykazał się aktywnością, wiedzą i systematycznym przygotowaniem, a także obecnością na wykładach.
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. Chaim Perelman „Imperium retoryki. Retoryka i argumentacja”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004. Literatura uzupełniająca: 1. Chaim Perelman: Logika prawnicza. Nowa retoryka. Warszawa: PWN, 1984.
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_M01
Zna podstawową terminologię w zakresie nowej retoryki.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi lub realizacja zadanej pracy problemowej.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04, K_W06, K_W09
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09, S2A_W06, S2A_W09
Efekt W_M02
Zna zasady nowej retoryki.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi lub realizacja zadanej pracy problemowej.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04, K_W06, K_W09
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09, S2A_W06, S2A_W09
Efekt W_M03
Zna zasady racjonalnej dyskusji.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi lub realizacja zadanej pracy problemowej.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04, K_W06, K_W09
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09, S2A_W06, S2A_W09
Efekt W_M04
Zna wybrane zagadnienia i postacie istotne w dziejach retoryki.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi lub realizacja zadanej pracy problemowej.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04, K_W06, K_W09
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09, S2A_W06, S2A_W09
Efekt W_M05
Zna podstawowe zasady retoryki starożytnej i klasycznej.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi lub realizacja zadanej pracy problemowej.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04, K_W06, K_W09
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09, S2A_W06, S2A_W09

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_M01
Umie posługiwać się zasadami nowej retoryki.
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie dyskusji na zajęciach, kolokwium pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi lub realizacja zadanej pracy problemowej.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U04, K_U05
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08
Efekt U_M02
Potrafi wykorzystać poznane teorie i konstrukcje w praktyce argumentacyjnej i do analizy podstawowych problemów.
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie dyskusji na zajęciach, kolokwium pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi lub realizacja zadanej pracy problemowej.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U04, K_U05, K_U09
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07
Efekt U_M03
Umie przygotować się do wystąpienia publicznego.
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie dyskusji na zajęciach, kolokwium pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi lub realizacja zadanej pracy problemowej.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U04, K_U05
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08
Efekt U_M04
Potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu.
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie dyskusji na zajęciach, kolokwium pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi lub realizacja zadanej pracy problemowej.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U04, K_U05
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_M01
Ma świadomość konieczności zachowywania szeroko pojętej logiki i reguł w działalności społecznej, politycznej, administracyjnej, naukowej i antykryzysowej.
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie zajęć lub realizacja zadanej pracy problemowej.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07
Efekt K_M02
Odpowiedzialnie przygotowuje się do pełnienia ważnej roli w społeczeństwie, projektuje i wykonuje zadania w zakresie pracy zawodowej.
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie zajęć lub realizacja zadanej pracy problemowej.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07
Efekt K_M03
Ma świadomość konieczności zachowania spójności logicznej aktów prawnych i reguł społecznych wraz ze świadomością użyteczności zachowywania konsekwencji w myśleniu i postępowaniu.
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie zajęć lub realizacja zadanej pracy problemowej.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07
Efekt K_M04
Ma świadomość użyteczności zachowywania reguł metodologicznych w myśleniu i postępowaniu.
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie zajęć lub realizacja zadanej pracy problemowej.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07