Nazwa przedmiotu:
Przedsiębiorczość
Koordynator przedmiotu:
dr Maciej Holko, mgr Małgorzata Deszczka-Tarnowska
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
A22_PRZ
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
1
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Udział w wykładach Udział w ćwiczeniach 15 Praca własna: przygotowanie do zajęć, czytanie zadanych przez prowadzącego materiałów: 5 czytanie wskazanej literatury (w tym - napisanie referatu / eseju - 5): 10 Sumaryczne obciążenie pracą studenta 30
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Bezpośredni udział nauczyciela dotyczy 15 godz. zajęć
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
jw.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia225h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
podstawowa wiedza z ekonomii i podstawowe umiejętności z matematyki
Limit liczby studentów:
300
Cel przedmiotu:
Zapoznanie z teorią i praktyką zakładania i prowadzenia przedsiębiorstw w Polsce z uwzględnieniem planowania działalności gospodarczej; zwrócenie uwagi na rolę przedsiębiorstw w rozwoju społeczno-gospodarczym kraju oraz na aktualne wymogi oraz problemy związane z podejmowaniem działalności gospodarczej w Polsce.
Treści kształcenia:
1. Istota przedsiębiorczości; pomysł na biznes, rola sektora MSP w rozwoju społeczno-gospodarczym kraju. (2 godz) 2. Formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw. (2 lub 1) 3. Procedury formalno-prawne związane z podejmowaniem działalności gospodarczej. (2 lub 1) 4. Wybrane zagadnienia dot. biznesplanu – konkurencja, planowanie, strategia (2 lub 3) 5. Wybrane zagadnienia działalności gospodarczej – aspekty finansowe (2) 6. Wybrane zagadnienia działalności gospodarczej – aspekty operacyjno-finansowe (2) 7. Wybrane zagadnienia działalności gospodarczej – aspekty operacyjne (1 lub 3) 8. Sprawdzian (wskazanie poprawnych wyników, wpisy) (2 lub 1)
Metody oceny:
System punktowy, w którym punkty uzyskuje się w ramach pracy na zajęciach i zadań wykonywanych w grupach 2-3 osobowych (od 25% do 50%) oraz ze sprawdzianu (od 50% do 75%). Suma uzyskanych punktów warunkuje ocenę końcową z przedmiotu. Ocena Student, który zaliczył przedmiot (moduł) wie / umie / potrafi: 3.0 - Uzyskał powyżej 50% maksymalnej łącznej liczby punktów 3.5 - Uzyskał powyżej 60% maksymalnej łącznej liczby punktów 4.0 - Uzyskał powyżej 70 % maksymalnej łącznej liczby punktów 4.5 - Uzyskał powyżej 80 % maksymalnej łącznej liczby punktów 5.0 - Uzyskał powyżej 90 % maksymalnej łącznej liczby punktów
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa - wybrane rozdziały z: J. Pasieczny, Biznesplan, PWE, Warszawa 2007. M. Mulak, Business Plan, M&A Marketing Communications Inc. i Wydawnictwo Książki Pomóż Sam Sobie, b.m. 1999. D. Waters, Zarządzanie operacyjne. Towary i usługi, WN PWN 2001; R.Johnston i in., Zarządzanie działalnością operacyjną. Analiza przypadków, WN PWN 2002 J. Tuczko, Zrozumieć finanse firmy, Difin, Warszawa 2005. Ph.Kotler i in., Marketing europejski, PWE 2002 lub B. Glinka, S. Gudkova: Przedsiębiorczość, Wolters Kluwer, Warszawa 2011. M. Romanowska: Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie; PWE, Warszawa 2009. A.K. Bernat: Luka finansowa w sektorze mikro, małych I średnich przedsiębiorstw na przykładzie województwa świętokrzyskiego, CeDeWu, Warszawa 2015. H. Waniak-Michalak: Wsparcie małych I srednich przedsiębiorstw przez organizacje niedziałające dla zysku, Difin, Warszawa 2015. Literatura uzupełniająca – wybrane rozdziały z: Alan P. Muhlemann, John S. Oakland, Keith G. Lockyer, Zarządzanie: produkcja i usługi, PWN 1995; M. Ciołek, Finanse przedsiębiorstw w przykładach i zadaniach, CeDeWu; L. Chadwick, Rachunkowość zarządcza, Placet, Warszawa 1997. M. Zaleska, Ocena ekonomiczno-finansowa przedsiębiorstwa przez analityka bankowego, SGH, Warszawa 2005 L. Bittel, Krótki kurs zarządzania, WN PWN, Warszawa 2002; Stephen P. Robbins, David A. DeCenzo, Podstawy zarządzania, PWE 2002;
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
Student ma wiedzę interdyscyplinarną dotyczącą złożonych procesów i zjawisk zachodzących w przedsiębiorstwach, i otaczającym je świecie, a także zna źródła ich finansowania.
Weryfikacja: W trakcie zajęć studenci wykonują w grupach zadania dotyczące wybranych elementów planowania działalności gospodarczej oraz biznesplanu, w szczególności – rozwiązują problem a) szacowania popytu w warunkach konkurencji i b) dopasowania działalności operacyjnej do popytu. W trakcie zajęć prowadzona jest dyskusja nt funkcji przedsiębiorcy oraz procesów i zjawisk zachodzących w przedsiębiorstwach, i ich otoczeniu. Studenci zapoznają się z metodami oceny działalności przedsiębiorstw.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08
Efekt W_02
zna metody i narzędzia stosowane w badaniach z zakresu nauk społecznych i wie, do jakich celów służą.
Weryfikacja: Jw. (Ewentualnie) Napisanie eseju na zadany przez prowadzącego temat lub temat ustalony w ramach konsultacji z prowadzącym (punkty za esej nie stanowią więcej niż 15% całości). Efekty wykonanych zadań problemowych są oceniane i punktowane, sprawdzian pisemny weryfikuje indywidualną wiedzę studenta
Powiązane efekty kierunkowe: K_W06
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W06, S2A_W09
Efekt W_03
Student ma pogłębioną wiedzę na temat czynników i procesów decydujących o konkurencyjności przedsiębiorstw.
Weryfikacja: Jw.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W07
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W03, S2A_W06, S2A_W10, S2A_W11
Efekt W_04
Ma zaawansowaną wiedzę z zakresu nauki o przedsiębiorstwach umożliwiającą analizę procesów społecznych, w tym w szczególności gospodarczych oraz ich skutków w skali krajowej i lokalnej.
Weryfikacja: Jw.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W03
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
umie praktycznie stosować wiedzę do rozwiązywania prostych problemów społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych
Weryfikacja: Studenci uczą się zastosowania w praktyce zdobytej wiedzy przez rozwiązywanie praktycznych zadań (studium przypadku/ case study), zawierających problem z zakresu przedsiębiorczości. Zadania zaczerpnięte są głównie z literatury podstawowej przedmiotu lub czasopism ekonomiczno-finansowych. Studenci uczą się znajdować i analizować potrzebne dane, wykorzystują je w rozwiązywanych zadaniach.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06
Efekt U_02
umie znajdować źródła danych, korzystać z nich oraz interpretować pozyskane dane.
Weryfikacja: Jw. Pracując w grupach studenci muszą się komunikować identyfikując problem i metodę jego rozwiązania, uczą się dzielić zadaniami. Zadania problemowe są punktowane. Sprawdzian pisemny weryfikuje czy student indywidualnie nabył potrzebne umiejętności.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U05
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U02, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08
Efekt U_03
umie podejmować decyzje i organizować pracę w zespole
Weryfikacja: Jw.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U07
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U06
Efekt U_04
Współpracując w zespole umie znaleźć informacje i dokonać ich syntezy oraz znajduje rozwiązania problemów spotykanych w działalności przedsiębiorcy
Weryfikacja: Jw.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U06, K_U08
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U08, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U08

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_01
wykazuje się inicjatywą, elastycznością i samodzielnością – jako podstawami przygotowania i podejmowania decyzji w prostych problemach społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych
Weryfikacja: Kompetencje nabywane są w trakcie pracy w grupach i podczas konsultacji i dyskusji z prowadzącym. Wyniki (i punktacja za zadania problemowe) omawiane są na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: K_K04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07
Efekt K_02
Student ćwiczy kompetencje komunikowania się, negocjowania i zdolność przekonywania oraz pracy w zespole
Weryfikacja: Jw.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K03
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K02, S2A_K03
Efekt K_03
Student rozumie na czym polegają przedsięwzięcia wspierające rozwój przedsiębiorczości.
Weryfikacja: Jw.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K06
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K01, S2A_K02, S2A_K05