- Nazwa przedmiotu:
- Zarządzanie jakością
- Koordynator przedmiotu:
- dr Elżbieta Gąsiorowska
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Ekonomia
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- ZPSW 1/2
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 50 godz.: 16 wykładu, 9 przygotowanie do zajęć, 10 przygotowanie do zaliczeń, 10 konsultacje, 5 zaliczenia
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,84 wykłady i zaliczenia
0,4
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład240h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- Wykład min.15
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest kształtowanie umiejętności swobodnego posługiwania się pojęciami i zasadami z dziedziny zarządzania jakością, zapoznanie z metodami i technikami zarządzania jakością, kształtowanie praktycznych umiejętności wdrażania systemów zarządzania jakością.
- Treści kształcenia:
- 1. Istota i charakterystyka zarządzania jakością (jakość, podstawowe pojęcia i definicje, zasady zarządzania jakością, kryteria oceny jakością, normalizacja i certyfikacja).
2. Systemy zarządzania jakością według norm ISO serii 9000 i 9001 (elementy, rola i znaczenie norm).
3. Proces wdrażania i certyfikacji systemu zarządzania jakością w przedsiębiorstwie (etapy wdrażania, dokumentacja, korzyści).
4. Kompleksowe zarządzania jakością (TQM).
6. Metody i narzędzia zarządzania jakością (JIT, diagram przebiegu procesu, benchmarking).
8. Koszty jakości.
- Metody oceny:
- Zaliczenie na ocenę.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. W. Sokołowicz, A. Srzednicki, ISO System zarządzania jakością, wyd. C.H. Beck, Warszawa 2006. 2. M. Urbaniak, Zarządzanie jakością - teoria i praktyka, Difin, Warszawa 2004. 3. A. Hamrol, Zarządzanie jakością z przykładami, PWN, Warszawa 2008. 4. J. Łańcucki, Podstawy kompleksowego zarządzania jakością TQM, wyd. AE w Poznaniu, Poznań 2006.
- Witryna www przedmiotu:
- www.knes.pw.plock.pl
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil praktyczny - wiedza
- Efekt W01
- Zna podstawowe pojęcia z dziedziny nauk ekonomicznych i relacje zarządzania w stosunku do nauk ekonomicznych
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne, aktywność na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01
Powiązane efekty obszarowe:
S2P_W01
- Efekt W02
- Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem przez pryzmat konieczności stosowania wysokiej jakości rozwiązań systemowych.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne, aktywność na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W02
Powiązane efekty obszarowe:
S2P_W02, S2P_W03
- Efekt W07
- Posiada wiedzę dotyczącą konieczności dostosowania podmiotów gospodarczych do wysokiej jakości produktów konkurencyjnych. Zna normy obowiązujące na rynku konsumenta.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne, aktywność na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W07
Powiązane efekty obszarowe:
S2P_W04, S2P_W07
Profil praktyczny - umiejętności
- Efekt U02
- Potrafi wykorzystując wiedzę teoretyczną wskazywać na przyczyny niepowodzeń organizacji na rynku.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne, aktywność na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02
Powiązane efekty obszarowe:
S2P_U02
- Efekt U05
- Potrafi w praktyce posługiwać się istniejącymi normami jakości obowiązującymi na rynku międzynarodowym.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne, aktywność na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U05
Powiązane efekty obszarowe:
S2P_U05
Profil praktyczny - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Wie że po ukończeniu zajęć obowiązuje teoretyczne i praktyczne pogłębianie wiedzy w zakresie utrzymywania wysokiej jakości produktów i usług, co zapewnia z jednej strony przewagę organizacji na rynku, z drugiej strony pozwala na rozwój osobowości menedżera.
Weryfikacja: Aktywność na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
S2P_K01
- Efekt K04
- Ma świadomość niepowodzenia przedsiębiorcy nie stosującemu we własnej firmie powszechnie obowiązujących norm jakościowych.
Weryfikacja: Aktywność na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
S2P_K04