Nazwa przedmiotu:
Podstawy psychologii społecznej
Koordynator przedmiotu:
dr Jolanta Kowalczyk-Grzenkowicz - wykład, mgr Firek Aleksandra - ćwiczenia
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
A11_PPS
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Udział w wykładach 10 Udział w ćwiczeniach 10 Praca własna: przygotowanie do zajęć 20 czytanie wskazanej literatury 50 Sumaryczne obciążenie pracą studenta 90 90
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład150h
  • Ćwiczenia150h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Brak
Limit liczby studentów:
wykład-brak, cwiczenia 30 osób
Cel przedmiotu:
Wykłady: Celem wykładów jest zapoznanie studentów z podstawową wiedzą z zakresu psychologii społecznej. W trakcie zajęć z psychologii społecznej studenci poznają również najbardziej klasyczne eksperymenty, które pozwoliły rozwinąć wiedzę o właściwościach zachowań ludzkich oraz badaczy, dzięki którym tę wiedzę uzyskano. Ćwiczenia: Studenci zapoznają się z klasycznymi tekstami literatury przedmiotu, aby zyskać wiedzę na temat zasad rządzących życiem społecznym, relacji powstających w grupach, emocji, jakie rządzą ludźmi, ról, odgrywanych w grupie, dynamiki funkcjonowania grup.
Treści kształcenia:
Wykłady (tematy oraz zagadnienia) 1.Psychologia społeczna jako dyscyplina wiedzy. (Zakres psychologii społecznej, miejsce psychologii społecznej w naukach społecznych, wpływ społeczny, sytuacja społeczna) 2. Podstawowe podejścia teoretyczne. Koncepcje badania wpływu społecznego od behawioryzmu po neuronaukę. 3. Metody badawcze psychologii społecznej Obserwacja, metoda sondażowa, eksperyment. Etyka w badaniach z zakresu psychologii społecznej. 4. Poznanie społeczne. Schematy poznawcze, heurystyki 5. Psychologia społeczna w służbie gospodarki i prawa Kontrolowanie konsumpcji, regulowanie zachowań szkodliwych dla środowiska, punitywność, sprawiedliwość, wiarygodność świadków i działanie sądów przysięgłych. Ćwiczenia (tematy oraz zagadnienia) 1. Spostrzeganie społeczne 2. Działanie dysonansu poznawczego 3. Zmiana postaw 4. Uleganie innym czyli konformizm 5. Procesy grupowe 6. Wywieranie wrażenia na innych 7. Zachowania prospołeczne 8. Zachowania agresywne 9. Działanie uprzedzeń 10. Psychologia tłumu
Metody oceny:
Praca na zajęciach: aktywność, wykonywanie ćwiczeń, wykonywanie zadań domowych oraz napisanie zaliczenia w formie pisemnej. Student ogółem może uzyskać 100 punktów. Maksymalnie za prace podczas ćwiczeń 30 punktów. Zaliczenie zajęć obejmuje: materiał z ćwiczeń, literaturę obowiązkową oraz treść wykładów. Zaliczenie testowe 80 punktów. 3.0 minimum 51% punktów 3.5 minimum 61% punktów 4.0 minimum 71% punktów 4.5 minimum 81% punktów 5.0 minimum 91% punktów
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1.E. Aronson „Psychologia społeczna – Nowe wydanie, rozszerzone i zaktualizowane, Warszawa 2011. 2.G. Le Bon „Psychologia tłumu”, Wydanie dowolne Literatura uzupełniająca: 3.Robert Cialdini „Wywieranie wpływu na ludzi”, wydanie dowolne
Witryna www przedmiotu:
www.ans.pw.edu.pl
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
Student ma wiedzę dotyczącą zasad funkcjonowania jednostki w grupie, budowania relacji, mechanizmów, wytwarzających się w relacjach z innymi ludźmi.
Weryfikacja: Praca na ćwiczeniach i zadania testowe
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01 , K_W04
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W11
Efekt W_02
Zna podstawowe klasyczne eksperymenty psychologiczne, potrafi wskazać, jakiego rodzaju wiedzę o ludzkiej naturze i psychice dzięki nim zdobyto.
Weryfikacja: Praca na ćwiczeniach i zadania testowe
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01 , K_W04
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W11
Efekt W_03
Ma wiedzę i kompetencje do rozpoznawania, nazywania i neutralizowania takich zjawisk społecznych jak konformizm, redukcja dysonansu poznawczego, autorytaryzm.
Weryfikacja: Praca na ćwiczeniach i zadania testowe
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01 , K_W04
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W11

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
Potrafi w otaczających relacjach międzyludzkich rozpoznawać podstawowe mechanizmy zachowań ludzkich, opisanych przez psychologię społeczną
Weryfikacja: Praca na ćwiczeniach i zadania testowe
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02, K_U03, K_U06
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10
Efekt U_02
Potrafi posługiwać się wiedzą na temat zjawisk i problemów społecznych, potrafi rozmawiać o współczesnych problemach z pomocą terminologii z zakresu podstawowej psychologii społecznej.
Weryfikacja: Praca na ćwiczeniach i zadania testowe
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02, K_U03, K_U06
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10
Efekt U_03
Potrafi korzystać z wiedzy dotyczącej zagrożeń, jakie mogą wynikać z pewnych reakcji jednostki w wyniku presji grupy.
Weryfikacja: Praca na ćwiczeniach i zadania testowe
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02, K_U03, K_U06
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10
Efekt U_04
Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji otaczających go zjawisk społecznych w zakresie działań dokonujących się w grupach społecznych.
Weryfikacja: Praca na ćwiczeniach i zadania testowe
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02, K_U03, K_U06
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_01
Ma wiedzę i przekonanie o wartości i potrzebie znajomości zasad funkcjonowania w grupie.
Weryfikacja: Praca na ćwiczeniach i zadania testowe
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K05
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07
Efekt K_02
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, dotyczących budowania relacji międzyludzkich, poprawiania jakości komunikacji, rozwijania zdolności społecznych.
Weryfikacja: Praca na ćwiczeniach i zadania testowe
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K05
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07