- Nazwa przedmiotu:
- Ekonomia gospodarowania środowiskiem
- Koordynator przedmiotu:
- prof.dr hab. Małgorzata Duczkowska-Piasecka
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- A12_EGŚ
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 1
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 50h, w tym 15h wykład, i 35h praca własna
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,6 pkt ECTS w związku z 15 godzinnym wykładem oraz 0,1 pkt ECTS na konsultacje z prowadzącym zajęcia
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład225h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- zagadnienia z ekonomii
- Limit liczby studentów:
- dla calego roku
- Cel przedmiotu:
- wykłady - Przyswojenie wiedzy z wybranych zagadnień ekonomii gospodarowania środowiskiem, tj. wyboru drogi rozwoju społeczno-gospodarczego wobec ograniczoności zasobów, instrumentów ekonomicznych i administracyjnych podejmowania decyzji w dziedzinie środowiskowej, budowy ekosystemu i instytucjonalnych rozwiązań w dziedzinie gospodarowania środowiskiem.
- Treści kształcenia:
- 1. Makro i mikro ekonomiczny wybór w gospodarowaniu środowiskiem – środowisko i jego funkcje, wycena elementów środowiska, niedoskonały rynek podstawą istnienia ekonomii środowiska
2. Rozwój zrównoważony – istota pojęcia, reguły zarządzania w rozwoju zrównoważonym; charakterystyka i podział zasobów przyrodniczych;
3. Podstawowe metody ochrony zasobów; kształtowanie elementów środowiska, tj. głównych ekosystemów Ziemi;
4. Instrumenty prawne i ekonomiczne w ochronie środowiska – rodzaje, kryteria podziału, skuteczność
- Metody oceny:
- Sprawdzian w formie testu na zaliczenie przedmiotu; test składa się z pytań zamkniętych, za które otrzymuje sie 5 pkt oraz pytania otwartego - zagadnienia - a poprawne napisanie tylko pytań zamkniętych nie gwarantuje pozytywnej oceny, gdyż ocenę dostateczna otrzymuje student przy 6 pkt z testu.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Red.M.Wąsowicz – Gospodarowanie zasobami środowiska; Oficyna Wyd.PW.2011
2. H.Rogall Ekonomia zrównoważonego rozwoju Wyd. Zysk i S-ka, Poznań 2010,
3. Red. B.Fiedor Podstawy ekonomii środowiska i zasobów naturalnych Wyd. C.H.BECK, 2002
4. J.T.Winpenny Wartość środowiska – metody wyceny ekonomicznej PWE 1995
Literatura uzupełniająca:
1. J.W.Pietrewicz Ochrona środowiska w warunkach procesów globalizacji Oficyna Wyd. SGH, 2011
.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_1
- Student rozumie mechanizmy społeczne odnoszące
się do funkcjonowania ogólnie rozumianej
administracji w zakresie racjonalnego
gospodarowania środowiskiem.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny z pytaniami otwartymi i zadaniami.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W03
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W09
- Efekt W_2
- Student ma podstawową wiedzę niezbędną do
rozumienia ekologiczno-ekonomiczno-społecznych
aspektów działalności gospodarczej.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny z pytaniami otwartymi i zadaniami.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W07
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W11
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_1
- Student umie praktycznie stosować wiedzę do
rozwiązywania prostych problemów ekologicznych,
ekonomicznych i społecznych.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny z pytaniami otwartymi i zadaniami.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10
- Efekt U_2
- Student umie myśleć krytycznie w aspekcie
racjonalnego gospodarowania środowiskiem
naturalnym.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny z pytaniami otwartymi i zadaniami.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07
- Efekt U_3
- Student umie postrzegać problemy ekologiczne,
ekonomiczne i techniczne z uwzględnieniem
uwarunkowań społeczno-gospodarczych.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny z pytaniami otwartymi i zadaniami.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_1
- Student wykazuje zdolność do aktywnego
uczestnictwa w racjonalnym gospodarowaniu
zasobami zasobami środowiska.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny z pytaniami otwartymi i zadaniami.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05
- Efekt K_2
- Student wykazuje zdolność do formułowania opinii
w ważnych sprawach ekologiczno-ekonomicznospołecznych.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny z pytaniami otwartymi i zadaniami.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K05
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07