- Nazwa przedmiotu:
- Nauka o administracji
- Koordynator przedmiotu:
- prof. nzw. dr hab. Jacek Janowski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- A11_NA
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- udział w wykładach 30
przygotowanie do zajęć 20
czytanie wskazanej literatury 10
Przygotowanie do zaliczenia 15
Sumaryczne obciążenie pracą studenta 75 h tj. 3 pkt. ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 75h, w tym 30h udział w zajęciach, 45h praca własna
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- -
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Ukazanie istota, zakres i obszaru zainteresowań nauki o administracji publicznej. Zapoznanie studentów z podstawami nauki o administracji, pojęciem administracji, podstawami doktrynalnymi administracji publicznej, koncepcjami badawczymi, kierunkami zmian. Ukazanie administracji publicznej jako systemu. Pokazanie struktur i ich znaczenia dla prawidłowego funkcjonowania administracji i ochrony dobra wspólnego. Przedstawienie głównych narodowych modeli administracji publicznej funkcjonujących we współczesnym świecie. oraz roli kadr w administracji. Zapoznanie studentów z podstawowymi założeniami koncepcji administracji publicznej w Unii Europejskiej i funkcjami administracji publicznej w Polsce i UE a także z rolą administracji państwowej, regionalnej i lokalnej w realizacji zadań publicznych.
Wykłady dotyczą całości problemów, wyjaśnią kwestie teoretyczne (system pojęć) oraz stanowią podstawy dla studiowania szczegółowych problemów z zakresu administracji.
- Treści kształcenia:
- 1. Pojęcia i podstawowe funkcje administracji publicznej Administracja państwowa, rządowa i samorządowa
2. Realizacja dobra wspólnego jako podstawowy cel działania administracji publicznej. Służba publiczna
3. Podstawy doktrynalne administracji publicznej
4. Pojęcie nauki administracji. Klasyczna triada nauk administracyjnych
5. Dzieje dyscypliny. Wybitni administratywiści polscy i zagraniczni
6. Koncepcje badawcze w nauce administracji .Metody badań w nauce administracji
7.Kierunki badawcze w nauce administracji. Nowe publiczne zarządzanie, public governance.
8. Administracja publiczna jako system
9. Struktury i formy aktywności administracji publicznej
10. Narodowe modele administracji publicznej
11.Organizacja administracji centralnej i terenowej w Polsce. Reformy administracji
12.Kadry w administracji. Wiedza, umiejętności, etyka
13.Administracja publiczna a społeczeństwo obywatelskie. Rola i znaczenie organizacji pozarządowych
14.Administracja publiczna w Unii Europejskiej. Administracja ponadnarodowa. Sprawdzian końcowy.
15 Społeczeństwo wiedzy. Trwały i zrównoważony rozwój w skali globalnej i lokalnej. Podsumowanie.
- Metody oceny:
- Podstawą zaliczenia przedmiotu jest aktywność na wykładach oraz uzyskanie pozytywnych ocen z testu zaliczeniowego. Wykłady kończą się testem podsumowującym, który obejmuje wiedzę z wykładów oraz zalecanej literatury
Student, który zaliczył przedmiot (moduł) wie / umie / potrafi:
3.0 - Po ukierunkowaniu pojmuje i orientuje się w treściach programowych. Nie wykazuje samodzielności w realizacji zadań. Posiada elementarną wiedzę i podstawowe umiejętności z przedmiotu w zakresie 50-60% programu.
3.5 - Opisuje i interpretuje treści programowe. Nie wykazuje inicjatywy. Posiada wiedzę i umiejętności z przedmiotu w zakresie 61-70% programu..
4.0 - Wyjaśnia i rozwiązuje stawiane przed nim problemy, formułuje tezy i rozwiązuje zadania. Średnio zaangażowany w proces dydaktyczny. Prezentuje nienaganną postawę etyczną. Opanował wiedzę i umiejętności z przedmiotu na średnim poziomie w zakresie 71-80% programu.
4.5 - Klasyfikuje, porównuje i analizuje omawiane zjawiska i procesy. W sposób pełny i rzeczowy uzasadnia swoje stanowisko. Aktywnie uczestniczy w procesie dydaktycznym. Prezentuje nienaganną postawę etyczną. Prezentuje wysoki poziom wiedzy i umiejętności w zakresie 81-90% programu.
5.0 - W sposób pełny i rzeczowy potrafi wyjaśnić i ocenić określone zjawisko, oraz uzasadnić swoje stanowisko. Stosuje prawidłową i skuteczną argumentację. Aktywnie i z zaangażowaniem realizuje proces dydaktyczny, oraz zaplanowane działania. Jest kreatywny i decyzyjny. Prezentuje nienaganną postawę etyczną. Prezentuje bardzo wysoki poziom wiedzy i umiejętności w zakresie 91-100% programu
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
Cieślak Z. (red.), Nauka o administracji, Warszawa 2017
Peters B. Guy, P.J. Suwaj, Kurdycja B.(red), Nauka administracji, Warszawa, 2009
Izdebski H., Kulesza M., Administracja publiczna. Zagadnienia ogólne. Warszawa, 2004
Leoński Z., Nauka administracji. Warszawa, 2010
Literatura uzupełniająca:
Nauka administracji. pod red. Z Cieślaka, Warszawa, 2012
Szreniawski J., Wstęp do nauki administracji, Lublin 2003
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- Zdefiniować podstawowe pojęcia dotyczące funkcjonowania administracji publicznej we współczesnych państwach Zdefiniować i opisać procesy zmian w koncepcjach badawczych i kierunkach badawczych dotyczących systemu administracji publicznej
Weryfikacja: Podstawą zaliczenia przedmiotu jest aktywność na wykładach oraz uzyskanie pozytywnych ocen z testu zaliczeniowego. Wykłady kończą się testem podsumowującym, który obejmuje wiedzę z wykładów oraz zalecanej literatury
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07
- Efekt Wpisz opis
- Scharakteryzować różne rodzaje struktur administracji publicznej i ocenić ich wpływ na prawidłowe wykonywanie zadań administracji publicznej Zdefiniować podstawowe pojęcia teorii organizacji i zarządzania oraz nauki administracji, główne szkoły i kierunki rozwoju nauki administracji
Weryfikacja: Podstawą zaliczenia przedmiotu jest aktywność na wykładach oraz uzyskanie pozytywnych ocen z testu zaliczeniowego. Wykłady kończą się testem podsumowującym, który obejmuje wiedzę z wykładów oraz zalecanej literatury
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W03
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W09
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- Potrafi właściwie analizować przyczyny, przebieg przemian w zakresie administracji publicznej i ocenić ich wpływ na funkcjonowanie państwa.
Weryfikacja: Podstawą zaliczenia przedmiotu jest aktywność na wykładach oraz uzyskanie pozytywnych ocen z testu zaliczeniowego. Wykłady kończą się testem podsumowującym, który obejmuje wiedzę z wykładów oraz zalecanej literatury
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10
- Efekt U_02
- Umie postrzegać problemy administracji publicznej w całej złożoności z uwzględnieniem uwarunkowań społeczno-gospodarczych i politycznych
Weryfikacja: Podstawą zaliczenia przedmiotu jest aktywność na wykładach oraz uzyskanie pozytywnych ocen z testu zaliczeniowego. Wykłady kończą się testem podsumowującym, który obejmuje wiedzę z wykładów oraz zalecanej literatury
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
- Efekt U01, U02, U03
- Potrafi interpretować teksty i przepisy prawne.
Weryfikacja: Podstawą zaliczenia przedmiotu jest aktywność na wykładach oraz uzyskanie pozytywnych ocen z testu zaliczeniowego. Wykłady kończą się testem podsumowującym, który obejmuje wiedzę z wykładów oraz zalecanej literatury
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U03
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_01
- Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w realizacji zadań administracji publicznej w wymiarze lokalnym, regionalnym i krajowym.
Weryfikacja: Podstawą zaliczenia przedmiotu jest aktywność na wykładach oraz uzyskanie pozytywnych ocen z testu zaliczeniowego. Wykłady kończą się testem podsumowującym, który obejmuje wiedzę z wykładów oraz zalecanej literatury
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05
- Efekt K_02
- Umie uczestniczyć w kształtowaniu struktur administracji publicznej i form jej współdziałania ze społeczeństwem, uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i społeczne
Weryfikacja: Podstawą zaliczenia przedmiotu jest aktywność na wykładach oraz uzyskanie pozytywnych ocen z testu zaliczeniowego. Wykłady kończą się testem podsumowującym, który obejmuje wiedzę z wykładów oraz zalecanej literatury
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K05
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07