- Nazwa przedmiotu:
- Podstawy psychologii społecznej
- Koordynator przedmiotu:
- dr Jolanta Kowalczyk-Grzenkowicz - wykład, , mgr Aleksandra Firek, mgr Patrycja Gajda, dr Sylwia Michalska, dr Tomasz Dusiewicz - ćwiczenia
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- A11_PPS
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Udział w wykładach 10
Udział w ćwiczeniach 20
Praca własna:
przygotowanie do zajęć 20
czytanie wskazanej literatury 40
Sumaryczne obciążenie pracą studenta 90
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład150h
- Ćwiczenia300h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Brak
- Limit liczby studentów:
- wykład-brak, cwiczenia 30 osób
- Cel przedmiotu:
- Cel:
Wykłady Celem wykładów jest zapoznanie studentów z podstawową wiedzą z zakresu psychologii społecznej. W trakcie zajęć z psychologii społecznej studenci poznają również najbardziej klasyczne eksperymenty, które pozwoliły rozwinąć wiedzę o właściwościach zachowań ludzkich oraz badaczy, dzięki którym tę wiedzę uzyskano.
Ćwiczenia/seminaria Studenci zapoznają się z klasycznymi tekstami literatury przedmiotu, aby zyskać wiedzę na temat zasad rządzących życiem społecznym, relacji powstających w grupach, emocji, jakie rządzą ludźmi, ról, odgrywanych w grupie, dynamiki funkcjonowania grup.
- Treści kształcenia:
- Wykłady (tematy oraz zagadnienia)
1.Psychologia społeczna jako dyscyplina wiedzy.
(Zakres psychologii społecznej, miejsce psychologii społecznej w naukach społecznych, wpływ społeczny, sytuacja społeczna)
2. Podstawowe podejścia teoretyczne.
Koncepcje badania wpływu społecznego od behawioryzmu po neuronaukę.
3. Metody badawcze psychologii społecznej
Obserwacja, metoda sondażowa, eksperyment. Etyka w badaniach z zakresu psychologii społecznej.
4. Poznanie społeczne.
Schematy poznawcze, heurystyki
5. Psychologia społeczna w służbie gospodarki i prawa
Kontrolowanie konsumpcji, regulowanie zachowań szkodliwych dla środowiska, punitywność, sprawiedliwość, wiarygodność świadków i działanie sądów przysięgłych.
Ćwiczenia (tematy oraz zagadnienia)
1. Spostrzeganie społeczne
2. Działanie dysonansu poznawczego
3. Zmiana postaw
4. Uleganie innym czyli konformizm
5. Procesy grupowe
6. Wywieranie wrażenia na innych
7. Zachowania prospołeczne
8. Zachowania agresywne
9. Działanie uprzedzeń
10. Psychologia tłumu
- Metody oceny:
- Praca na zajęciach: aktywność, wykonywanie ćwiczeń, wykonywanie zadań domowych oraz napisanie zaliczenia w formie pisemnej. Student ogółem może uzyskać 100 punktów. Maksymalnie za prace podczas ćwiczeń 30 punktów. Zaliczenie zajęć obejmuje: materiał z ćwiczeń, literaturę obowiązkową oraz treść wykładów. Zaliczenie testowe 80 punktów.
3.0 minimum 51% punktów
3.5 minimum 61% punktów
4.0 minimum 71% punktów
4.5 minimum 81% punktów
5.0 minimum 91% punktów
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1.E. Aronson „Psychologia społeczna – Nowe wydanie, rozszerzone i zaktualizowane, Warszawa 2011.
2.G. Le Bon „Psychologia tłumu”, Wydanie dowolne
Literatura uzupełniająca:
3.Robert Cialdini „Wywieranie wpływu na ludzi”, wydanie dowolne
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- Student ma wiedzę dotyczącą zasad funkcjonowania jednostki w grupie, budowania relacji, mechanizmów, wytwarzających się w relacjach z innymi ludźmi.
Weryfikacja: Praca na ćwiczeniach i zadania testowe
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01 , K_W04
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W11
- Efekt W_02
- Zna podstawowe klasyczne eksperymenty psychologiczne, potrafi wskazać, jakiego rodzaju wiedzę o ludzkiej naturze i psychice dzięki nim zdobyto.
Weryfikacja: Praca na ćwiczeniach i zadania testowe
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01 , K_W04
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W11
- Efekt W_03
- Ma wiedzę i kompetencje do rozpoznawania, nazywania i neutralizowania takich zjawisk społecznych jak konformizm, redukcja dysonansu poznawczego, autorytaryzm.
Weryfikacja: Praca na ćwiczeniach i zadania testowe
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01 , K_W04
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W11
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- Potrafi w otaczających relacjach międzyludzkich rozpoznawać podstawowe mechanizmy zachowań ludzkich, opisanych przez psychologię społeczną
Weryfikacja: Praca na ćwiczeniach i zadania testowe
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02, K_U03, K_U06
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10
- Efekt U_02
- Potrafi posługiwać się wiedzą na temat zjawisk i problemów społecznych, potrafi rozmawiać o współczesnych problemach z pomocą terminologii z zakresu podstawowej psychologii społecznej.
Weryfikacja: Praca na ćwiczeniach i zadania testowe
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02, K_U03, K_U06
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10
- Efekt U_03
- Potrafi korzystać z wiedzy dotyczącej zagrożeń, jakie mogą wynikać z pewnych reakcji jednostki w wyniku presji grupy.
Weryfikacja: Praca na ćwiczeniach i zadania testowe
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02, K_U03, K_U06
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10
- Efekt U_04
- Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji otaczających go zjawisk społecznych w zakresie działań dokonujących się w grupach społecznych.
Weryfikacja: Praca na ćwiczeniach i zadania testowe
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02, K_U03, K_U06
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_01
- Ma wiedzę i przekonanie o wartości i potrzebie znajomości zasad funkcjonowania w grupie.
Weryfikacja: Praca na ćwiczeniach i zadania testowe
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K05
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07
- Efekt K_02
- Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, dotyczących budowania relacji międzyludzkich, poprawiania jakości komunikacji, rozwijania zdolności społecznych.
Weryfikacja: Praca na ćwiczeniach i zadania testowe
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K05
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07