- Nazwa przedmiotu:
- Ekonomia gospodarowania środowiskiem
- Koordynator przedmiotu:
- prof.dr hab. Małgorzata Duczkowska-Piasecka
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- A12_EGŚ
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 1
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 50h, w tym, 30h wykład i 20h praca własna
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1 pkt ECTS za uczestnictwo w wykładach
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład450h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- znajomość zagadnień ekonomii
- Limit liczby studentów:
- wykład: brak,
- Cel przedmiotu:
- wykłady - Przyswojenie wiedzy z wybranych zagadnień ekonomii gospodarowania środowiskiem, tj. wyboru drogi rozwoju społeczno-gospodarczego wobec ograniczoności zasobów, instrumentów ekonomicznych i administracyjnych podejmowania decyzji w dziedzinie środowiskowej, budowy ekosystemu i instytucjonalnych rozwiązań w dziedzinie gospodarowania środowiskiem.
- Treści kształcenia:
- 1. Istota i kontekst ekonomii gospodarowania środowiskiem – uwarunkowania światowe i europejskie;
2. Ekonomiczna teoria eksploatacji zasobów – makro i mikro ekonomiczny wybór w gospodarowaniu środowiskiem; racjonalność ekonomiczna w dokonywaniu wyboru
3. Ekonomiczna teoria zanieczyszczeń i ochrony środowiska- środowisko i jego funkcje
4. Ekonomiczna teoria zachowania przyrody jako jej części składowych – niedoskonały rynek podstawą istnienia ekonomii środowiska
5. Rozwój zrównoważony – geneza koncepcji, istota trwałego rozwoju
6. Reguły zarządzania w rozwoju zrównoważonym – korzyści i skutki podejścia przyrodo centrycznego do rozwoju
7. Podstawowe wskaźniki ekorozwoju ; wartość środowiska i metody jej wyceny – rodzaje wskaźników, problemy do rozwiązania
8. Ekonomia gospodarowania zasobami – pojęcie i klasyfikacja zasobów naturalnych; kryteria klasyfikacji
9. Podstawowe pojęcia ekonomii zasobów i ich znaczenie w podejmowaniu decyzji na szczeblu mikro i makro ekonomicznym – rozwiązania administracyjne
10.Ochrona i kształtowanie podstawowych elementów środowiska – ochrona głównych ekosystemów Ziemi; tendencje w gospodarce zasobami w UE
11. Założenia ery ekologicznej wobec zagrożeń ekologicznych – administracyjne obowiązki na szczeblu władzy publicznej w gospodarce odpadami
12. Instrumenty ekonomiczne w ochronie środowiska – metody ekonomiczno-rynkowe, ich rodzaje, znaczenie, kryteria stosowania
13. Prawne i pośrednie instrumenty polityki ochrony środowiska; rozwiązania instytucjonalne
14. Sprawdzian
- Metody oceny:
- Zaliczenie przedmiotu - test złożony z pytań zamkniętych (9-ciu) oraz pytania - zagadnienia otwartego;ocena pomyślana jest w ten sposób,że odpowiedź na pytania zamknięte nie gwarantuje zaliczenia testu - z pytań zamkniętych można otrzymać 4,5 pkt, zaś na ocenę dostateczna należny mieć 6 pkt.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Red.M.Wąsowicz – Gospodarowanie zasobami środowiska; Oficyna Wyd.PW.2011
2. H.Rogall Ekonomia zrównoważonego rozwoju Wyd. Zysk i S-ka, Poznań 2010,
3. Red. B.Fiedor Podstawy ekonomii środowiska i zasobów naturalnych Wyd. C.H.BECK, 2002
4. J.T.Winpenny Wartość środowiska – metody wyceny ekonomicznej PWE 1995
Literatura uzupełniająca:
1. J.W.Pietrewicz Ochrona środowiska w warunkach procesów globalizacji Oficyna Wyd. SGH, 2011
.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_1
- Student rozumie mechanizmy społeczne odnoszące
się do funkcjonowania ogólnie rozumianej
administracji w zakresie racjonalnego
gospodarowania środowiskiem.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny z pytaniami otwartymi i zadaniami
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07
- Efekt W_2
- Student umie postrzegać problemy ekologiczne,
ekonomiczne i techniczne z uwzględnieniem
uwarunkowań społeczno-gospodarczych.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny z pytaniami otwartymi i zadaniami.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W07
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W11
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_1
- Student umie praktycznie stosować wiedzę do
rozwiązywania prostych problemów ekologicznych,
ekonomicznych i społecznych.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny z pytaniami otwartymi i zadaniami.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10
- Efekt U_2
- Student umie myśleć krytycznie w aspekcie
racjonalnego gospodarowania środowiskiem
naturalnym.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny z pytaniami otwartymi i zadaniami.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07
- Efekt U_3
- Student umie postrzegać problemy ekologiczne,
ekonomiczne i techniczne z uwzględnieniem
uwarunkowań społeczno-gospodarczych.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny z pytaniami otwartymi i zadaniami.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U07
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U09, S1A_U10, S1A_U11
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_1
- Student wykazuje zdolność do aktywnego
uczestnictwa w racjonalnym gospodarowaniu
zasobami zasobami środowiska.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny z pytaniami otwartymi i zadaniami.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05
- Efekt K_2
- Student wykazuje zdolność do formułowania opinii
w ważnych sprawach ekologiczno-ekonomicznospołecznych.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny z pytaniami otwartymi i zadaniami.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K05
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07