Nazwa przedmiotu:
Informacja naukowa i patentowa/ Scientific and Patent Information
Koordynator przedmiotu:
Pracownicy Biblioteki Głównej PW, Oddział Informacji Naukowej st. kust. dypl. mgr Anna Tonakiewicz- Kołosowska, mgr Iwona Socik, mgr, inż. Joanna Gola mgr, inż. Marta Sadowska-Hinc, mgr Monika Gajewsk
Status przedmiotu:
Fakultatywny dowolnego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Materiałowa
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
INP
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Obecność na wykładach - 15 godz. zapoznanie się ze wskazana literaturą i przygotowanie do kolokwium – 15 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,5 ECTS (wykład - 15 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
-
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
bez limit
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest: • zapoznanie studentów ze źródłami informacji naukowej, w tym z elektronicznymi zasobami BG PW oraz z naukowymi zasobami informacyjnymi dostępnymi w Internecie; • pokazanie jak budować strategię wyszukiwania literatury w bazach danych; • przedstawienie zasad: jak zrobić selekcję i właściwą ocenę rezultatów wyszukiwania i zastosowanie ich w pracy naukowej; • pomoc w zarządzaniu informacją naukową pobraną z różnych źródeł; • przedstawienie zasad tworzenia przypisów, cytatów i bibliografii załącznikowej; • zapoznanie z regulacjami dotyczącymi własności intelektualnej i przemysłowej oraz przegląd baz patentowych.
Treści kształcenia:
1. Ogólne informacje o zasobach informacyjnych. Rodzaje źródeł informacyjnych. Elektroniczne źródła informacji naukowej. Biblioteczne katalogi online. Katalogi centralne – polskie i światowe. Zasoby informacyjne w sieci Internet. Repozytoria uczelniane i inne zasoby Open Access. Bibliograficzne bazy danych o zasięgu ogólnopolskim- i światowym. 2. Języki informacyjno-wyszukiwawcze: • indeks słów kluczowych, zasady tworzenia słownika. • uniwersalna Klasyfikacja Dziesiętna (UKD). Tablice i symbole UKD. • tezaurus – kontrolowany słownik dla jednej lub wielu dziedzin. • klasyfikacja dziedzinowa na przykładzie wybranych baz danych. • zasady tworzenia zapytań z zastosowaniem operatorów Bool’a. • podstawowe i zaawansowane wyszukiwanie w Google Scholar. 3. Federacja Bibliotek Cyfrowych w Polsce. Kolekcje skryptów, podręczników i prac dyplomowych. 4. Katalogi centralne w Polsce i na świecie - NUKAT, KaRo, OCLC, GBV - prezentacja katalogów i ich rola w lokalizowaniu źródeł. Przykładowe wyszukiwania i lokalizowanie źródeł.. 5. Katalogi biblioteczne a bibliografie i bibliograficzne bazy danych – podobieństwa i różnice. • bazy bibliograficzne o zasięgu lokalnym i ogólnopolskim. • światowe bibliograficzno-abstraktowe bazy danych. Prezentacja baz zgodnie z potrzebami grupy. Strategia wyszukiwania. Przykładowe wyszukiwania. Omówienie i ocena wyszukanych rezultatów. • sposoby oceny wyszukanej informacji, badanie jakości i przydatności wyszukanej informacji. • możliwości zapamiętania danych, tworzenie alertów, eksport danych do innych programów (np. RefWorks). • lokalizowanie wyszukanych źródeł i dostęp do nich. 6. Pełnotekstowe bazy danych: • e-czasopisma i e-książki (polska platforma książek elektronicznych , platformy wydawców zagranicznych) • Inne dokumenty w wersji pełnotekstowej (normy, konferencje, raporty) • E-Źródła w BG PW o Lista E-źródeł o Lista e-baz 7. RefWorks. Tworzenie własnej bazy bibliograficznej. Zarządzanie danymi. 8. Własność intelektualna – uwarunkowania prawne ( dlaczego należy stosować cytowania i przypisy?). 9. Informacja normalizacyjna i patentowa. • prezentacja baz normalizacyjnych i patentowych (polskich, europejskich, światowych). • jak badać stan techniki? Waga i znaczenie literatury patentowej . 10. Zasoby informacyjne w sieci Internet. 11. Jak pisać pracę naukową? Charakterystyka opisu bibliograficznego Cytaty i przypisy – obowiązujące normy, prezentacja przykładów. Zasady sporządzania bibliografii załącznikowej. Możliwość importowania danych z RefWorks do własnej pracy naukowej.
Metody oceny:
e-kurs: „Przegląd baz z zakresu chemii i nauk pokrewnych”
Egzamin:
tak
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. Wójcik, K.: Piszę akademicką pracę promocyjną- licencjacką, magisterską, doktorską. Wyd.8.Wwa: LEX Wolters Kluwer business, 2012. 2. Poradnik pisania pracy dyplomowej. Wwa: Samorząd Studentów PW, 2009. [dostęp online].[dostępny 04.03.2014 r.] Dostęp:http://bcpw.bg.pw.edu.pl/dlibra/results?action=SearchAction&QI=B630FA29D6C2030CE2A773FF6D9F10B9-12 3. Norma PN-ISO 690:2012P Informacja i dokumentacja -- wytyczne opracowania przypisów bibliograficznych i powołań na zasoby informacji. 4. Norma PN-N-01222.04: 1978P. Kompozycja wydawnicza książki. Materiały uzupełniające tekst główny. Literatura uzupełniająca: 1. TYCHONEK, W.: Wyszukiwanie informacji. Podstawy budowy strategii wyszukiwania.[online]. [dostęp 04.03.2014 r.]. Dostęp w sieci Internet: http://www.wbp.olsztyn.pl/bwm/1-2_08-ie/wyszukiwanie.htm 2. Ustawa z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych. [dostęp 04.03.2014r.].[online].Dostep w sieci Internet: http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19940240083 3. Tracy, B.: Zarządzanie czasem.Wyd.3.Wwa:Muza, 2010 4. Sozański, J.: Własność intelektualna i przemysłowa w Unii Europejskiej. Wyd.4 zm. i poszrz.Wwa.; Poznań:Pol. Wydawn. Praw. IURIS, 2011
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt INP_W
1. Student ma wiedzę na temat funkcji informacji, doboru źródeł informacji, a także technicznych sposobów gromadzenia, przechowywania i dystrybucji informacji oraz elementów multimedialnych. 2. Student ma elementarną wiedzę w zakresie ochrony własności intelektualnej, w tym prawa patentowego.
Weryfikacja: e-kurs: „Przegląd baz z zakresu chemii i nauk pokrewnych”
Powiązane efekty kierunkowe: IM_W16
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W10

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt INP_U
1. Student potrafi pozyskiwać informacje z zakresu nauki o materiałach i inżynierii materiałowej - z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym. 2. Student syntetyzuje pozyskane informacje i potrafi zastosować je do rozwiązywania złożonych problemów, w celu tworzenia nowych zagadnień, hipotez i rozwiązań. 3. Student wykorzystuje odpowiednie narzędzia, technologie i strategie w celu zorganizowania, integracji i prezentowania informacji. 4. Student potrafi przeprowadzić badanie stanu techniki w zakresie literatury patentowej. 5. Potrafi przygotować udokumentowane opracowanie oraz prezentację ustną dotyczące zagadnień z zakresu swojej dziedziny i specjalności.
Weryfikacja: e-kurs: „Przegląd baz z zakresu chemii i nauk pokrewnych”
Powiązane efekty kierunkowe: IM_U01, IM_U03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U03

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt INP_K
1. Formułuje wnioski i opisuje wyniki prac własnych. 2. Jest komunikatywny w prezentacjach multimedialnych 3. Rozumie potrzebę etycznego korzystania z informacji zgodnie z obowiązującymi zasadami. 4. Stosuje standardy cytowania.
Weryfikacja: e-kurs: „Przegląd baz z zakresu chemii i nauk pokrewnych”
Powiązane efekty kierunkowe: IM_K07
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K07