- Nazwa przedmiotu:
- Fizyka I
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. Ryszard Siegoczyński
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Technologia Chemiczna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- brak
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. godziny kontaktowe 45h, w tym:
a) 30 h wykładu,
b) 15 h ćwiczeń
2. studia literaturowe 10 h
Razem nakład pracy studenta: 45 h + 10 h = 55 h, co odpowiada 4 punktom ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1. obecność na wykładach - 30 h,
2. obecność na ćwiczeniach – 15 h.
Razem: 45h, co odpowiada 3 punktom ECTS.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Elementarne wiadomości z analizy matematycznej - różniczkowanie i całkowanie
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Po ukończeniu kursu student powinien:
• mieć ogólną wiedzę teoretyczną na temat podstawowych praw fizyki,
• umieć zastosować nabytą wiedzę do wyjaśnienia najprostszych zagadnień z mechaniki i termodynamiki
• umieć wykorzystać tę wiedzę w różnych dziedzinach nauki np. chemii, biologii…,,,
• nabyć umiejętność ilościowego opisu omawianych zjawisk fizycznych
- Treści kształcenia:
- Celem wykładu i ćwiczeń audytoryjnych jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z fizyki. Nauczenie umiejętności opisu zjawisk fizycznych przy użyciu zasad fizyki, prostych modeli fizycznych i opisu matematycznego zjawisk. Student po zaliczeniu przedmiotu powinien rozumieć zjawiska i procesy fizyczne występujące w technologii chemicznej. Powinien umieć mierzyć i określać wielkości fizyczne oraz umieć wykorzystywać prawa przyrody w technice. Zostaną omówione:
Podstawy eksperymentalne fizyki.
Obserwacje, wielkości fizyczne i doświadczenia fizyczne. Prawa i zasady fizyki. Oddziaływania fundamentalne: silne, słabe, elektromagnetyczne i grawitacyjne. Zasady zachowania. Podstawowe pojęcia mechaniki nierelatywistycznej. Siły zachowa-wcze i niezachowawcze. Energia kinetyczna i potencjalna. Zasady zachowania: energii, pędu i momentu pędu. Związek zasad zachowania z prawami symetrii.
Termodynamika fenomenologiczna i statystyczna.
Parametry stanu i równanie stanu. Energia wewnętrzna jako funkcja stanu – I zasada termodynamiki i jej zastosowanie do izoprocesów. II zasada termodynamiki, procesy odwracalne i nieodwracalne. Podstawowe pojęcia statystyki fizycznej. Entropia i jej statystyczna interpretacja. Podstawy doświadczalne kinetyczno-molekularnej teorii budowy materii. Zasada ekwipartycji energii. Klasyczna teoria ciepła właściwego. Rozkład Boltzmanna. Rozkład Maxwella prędkości cząsteczek gazu. Zderzenia cząstek, przekrój czynny, średnia droga swobodna. Zjawiska transportu: dyfuzja, przewodnictwo cieplne i lepkość gazu. Gaz rzeczywisty – równanie Van der Waalsa.
- Metody oceny:
- zaliczenie na podstawie sprawdzianów z ćwiczeń rachunkowych (40%) i wykładów (60%).
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. W. Bogusz, J. Garbarczyk, F. Krok, Podstawy fizyki, Oficyna Wydawnicza PW 2005.
2. J. Orear, Fizyka 1/2, WNT 1990.
3. Feynmana wykłady z fizyki, PWN
4. I.W. Sawieliew, Wykłady z fizyki, t. 1-3, WNT 1994
- Witryna www przedmiotu:
- ch.pw.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Nabywa wiedzę na temat podstawowych praw fizyki
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt W02
- Zdobywa wiedzę na temat ilościowego opisu omawianych zjawisk fizycznych
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Posiada umiejętność jakościowego opisu obserwowanych zjawisk fizycznych
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt
- U02 Umie zastosować wiedzę matematyczną do ilościowego opisu omawianego zjawiska
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt U03
- U03 Potrafi łączyć wiedzę z różnych działów fizyki do opisu bardziej złożonych zjawisk np. fizyko-chemicznych
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Potrafi pracować samodzielnie studiując wybrane zagadnienia oraz wybierając najważniejsze elementy w celu publicznego ich zaprezentowania
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: