- Nazwa przedmiotu:
- Historia gospodarcza
- Koordynator przedmiotu:
- dr Marek Jakubiak
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A2_HG
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Ze względu na formę przedmiotu (ćwiczenia) praca Studenta w zakresie uzyskiwania efektów kształcenia jest podzielona na dwie części. Pierwsza jest realizowana poprzez sumienne i aktywne uczestnictwo w zajęciach - 30 godzin w semestrze. Druga część pracy Studenta związana z osiągnięciem wymiernych efektów kształcenia polega na samodzielnej lekturze pozycji bibliograficznych wskazanych przez prowadzącego oraz opracowanie prezentacji tematycznej. Ta część zajmuje 35 godzin. Przygotowanie do ćwiczeń wymaga 10 godzin konsultacji z prowadzącym.W związku z powyższym łączna liczba godzin pracy Studenta konieczna do uzyskania przedmiotowych efektów kształcenia wynosi 75 godzin w semestrze.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,6 pkt. ( 30 godzin ćwiczenia +10 godzin konsultacje).
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,2 pkt (30 godzin ćwiczeń)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Nie dotyczy
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z przemianami gospodarczymi zachodzącymi w państwach europejskich od starożytności do współczesności. Ujęcie powyższych zagadnień na tle kwestii polityczno- społecznych powinno w swym założeniu ułatwić ukazanie gospodarki, jako dziedziny, zależnej od wielu czynników zewnętrznych i wewnętrznych będących nieodzownym elementem życia państwowego.
- Treści kształcenia:
- . Gospodarka społeczeństw przedagrarnych i jej ewolucja. Specyfika ekonomiczna cywilizacji aluwialnej i śródziemnomorskiej.
2. Geneza feudalizmu europejskiego. Relacje miasto - wieś a problematyka produkcji i wymiany towarowej od X- XV w.
3. Ekonomiczno – społeczna struktura gospodarki feudalnej. Handel międzynarodowy „siłą napędową” rozwoju systemu bankowego. Ważne organizacje handlu międzynarodowego
4. Ekspansja kolonialna Europy XVI- XVIII w. Znaczenie geopolitycznych zmian na mapie świata dla międzynarodowego układu sił..
5. Od merkantylizmu do kapitalizmu wolnokonkurencyjnego- charakterystyka etapów rozwoju tej formy ustroju i jej znaczenie dla gospodarki
6. Angielska rewolucja przemysłowa i jej konsekwencje ekonomiczno – społeczne na płaszczyźnie międzynarodowe ze szczególnym uwzględnieniem kontynentu europejskiego
7. Monopolizacja produkcji. Innowacje w kierowaniu przedsiębiorstwem i organizacją produkcji u progu XIX w. Przeobrażenia w systemie walutowo-bankowym.
8. Postęp techniczny u progu XX w. i jego wpływ na przemiany gospodarcze. Wzrost produkcji w poszczególnych dziedzinach i jego znaczenie dla poziomu stopy życiowej społeczeństwa w krajach europejskich i leżących poza Europą- analiza zagadnienia.
10. Wpływ I wojny na gospodarkę światowych mocarstw. Rozwój interwencjonizmu państwowego w Europie Zachodniej, Japonii, USA. Wzrost znaczenia USA w polityce międzynarodowej..
12. Wahania koniunktury ekonomicznej po 1918 r. Wielki Kryzys Ekonomiczny 1929-1933 i jego konsekwencje dla Europy. Teoria Keynesa. Polityka gospodarcza państw faszystowskich. Początki niemieckiego lebensraum.
13. Gospodarka europejska w latach 1939 –1945. Interwencjonizm niemiecki i jego wpływ na ekonomię poszczególnych krajów.
14. Odbudowa i rekonstrukcja gospodarki światowej w latach 1945-1949. Plan Marshalla. Między demokracją a socjalizmem. Analiza porównawcza sytuacji ekonomiczno-społecznej państw Europy Zachodniej i Środkowo- Wschodniej . Problem dekolonizacji.
15. Integracja europejska po II wojnie światowej. Międzynarodowe organizacje i bloki gospodarcze. Powstanie Unii Europejskiej.
- Metody oceny:
- Prezentacja w trakcie semestru – max. 4 pkt.
Prace grupowe ze źródłami – max. 3 pkt.
Test na koniec semestru – max. 8 pkt.
Ocena końcowa wynikająca z sumy uzyskanych punktów wg skali:
Poniżej 8 pkt. – ocena 2
8-9 pkt. – ocena 3
10 pkt. – ocena 3,5
11-12 pkt. – ocena 4
13 pkt. – ocena 4,5
14-15 pkt. – ocena 5
Uwaga: Nie ma punktów połówkowych
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Wojnarski Dariusz, Powszechna historia gospodarcza, Warszawa 2004.
2. Wojnarski Dariusz, Historia gospodarcza świata XX i XXI w. Warszawa 2007.
3. Eckert M. Historia gospodarcza i społeczna świata w XIX i XX w., Zielona Góra 1996.
Literatura uzupełniająca:
4. Maciejewski Marek, Powszechne dzieje gospodarcze od końca XV do 1939 r,
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
- Założeniem przedmiotu jest wykształcenie u Studentów umiejętności analizy, syntezy oraz dokonywania rekonstrukcji realiów gospodarczych minionych okresów historycznych ze szczególnym uwzględnieniem tych, które stały się podwaliną pod współczesne systemy ekonomiczno-społeczne.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt K_W06
- Zna terminologię w zakresie nauk społecznych z historii gospodarczej
Weryfikacja: Test dwukrotnego wyboru na koniec semestru.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W06
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W06, S2A_W09
- Efekt K_W03
- Zna wybrane podstawowe teorie i koncepcje w zakresie nauk ekonomicznych z historii gospodarczej
Weryfikacja: test dwukrotnego wyboru na koniec semestru
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W03
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05
- Efekt K_U05
- Posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające dostrzec istniejący problem i go rozwiązać.
Weryfikacja: Test dwukrotnego wyboru
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W05
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W03, S2A_W04
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt K_U04
- Umie wskazać istotę problemu, wyciągnąć logiczne wnioski i rozumie ich znaczenie
Weryfikacja: Test dwukrotnego wyboru na koniec semestru
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08
- Efekt K_U05
- Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swe zdolności, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii
Weryfikacja: Test dwukrotnego wyboru na koniec semestru
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U05
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U02, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_K04
- Ma świadomość poziomu swej wiedzy i umiejętności, rozumie konieczność dalszego
doskonalenia się zawodowego i rozwoju osobistego
Weryfikacja: Test dwukrotnego wyboru na koniec semestru
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07
- Efekt K_K01
- Ma przekonanie o sensie wartości i potrzebie podejmowania działań w zakresie nauk społecznych z historii gospodarczej
Weryfikacja: Test dwukrotnego wyboru na koniec semestru
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K02, S2A_K05
- Efekt K_K02
- Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny,
refleksji na tematy społeczne ze szczególnym uwzględnieniem historii gospodarczej
Weryfikacja: Test dwukrotnego wyboru na koniec semestru
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K01, S2A_K04, S2A_K06