- Nazwa przedmiotu:
- Socjologia administracji
- Koordynator przedmiotu:
- dr Katarzyna Dzieniszewska-Naroska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A21_SO
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 30 godzin ćwiczeń i warsztatów na zajęciach, 60 godzin pracy w domu- przygotowanie do ćwiczeń.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 3
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 3
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Nauczenie Socjologii administracji na kierunku administracja ma na celu zapoznanie studentów ze społecznym otoczeniem administracji publicznej takim jak: organizacje pozarządowe, związki zawodowe, przedsiębiorcy oraz różne nieformalne postaci działania społecznego obywateli. Studenci podczas kursu będą mogli poznać teoretyczne oraz praktyczne uwarunkowania społeczne skutecznego współdziałania administracji różnych szczebli z podmiotami społecznymi zorganizowanymi lub też indywidualnymi. Szczególny nacisk położony został na rozwijanie praktycznych umiejętności społecznych słuchaczy w komunikowaniu się administracji z otoczeniem takich jak metody i formy komunikowania decyzji. Program przewiduje również wprowadzenie i przećwiczenie ze słuchaczami elementów umożliwiających diagnozę społeczną, z uwzględnieniem metody ewaluacyjnej. Słuchacze podczas kursu poznają dysfunkcje występujące w administracji publicznej oraz metody przeciwdziałania nim.
- Treści kształcenia:
- 1 Socjologiczne podejście do administracji publicznej. Systemy administracji publicznej w ujęciu teorii socjologicznej i w świetle badań socjologów i psychologów społecznych.
Główne nurty badań nad administracją publiczną. Konwersatorium
Klasyczne a nowoczesne podejście do zarządzania w administracji publicznej. Wdrażanie nowych idei w praktyce. Ćwiczenie 1. 4
3 Administracja publiczna w Polsce i jej społeczni partnerzy.
Pojęcie dialogu społecznego i dialogu obywatelskiego. Podstawowe kategorie partnerów administracji publicznej na poziomie administracji rządowej i samorządowej. Konwersatorium
Relacje bezpośrednie i relacje pośrednie urząd – media - obywatele. – Warsztat 1.
Wprowadzenie do zadania zaliczeniowego „Komunikacja z obywatelem za pośrednictwem Internetu” 4
2 Instytucje publiczne i ich relacje z otoczeniem. Pojęcie grupy docelowej. Treść komunikatu. Formy przekazu. Ewaluacja oddziaływania przekazu. Warsztat z tworzenia komunikatu. Omówienie wyników warsztatu. Ćwiczenia 2. 2
4 Zawód urzędnik i jego społeczny wizerunek. Postawy społeczne wobec administracji publicznej, ich przyczyny i skutki.
Pojęcie postawy i stereotypu. Postawy wobec administracji publicznej w świetle badań opinii publicznej a dysfunkcje występujące w administracji. Narzędzia diagnozy. Formy oddziaływania na zmiany postaw wobec administracji. Ocena instytucji publicznych. Skutki negatywnych postaw wobec administracji. Stereotyp a etos urzędnika – konwersatorium i ćwiczenie 3. 4
5 Urząd jego organizacja pracy a relacje z klientami. Organizacyjne, przestrzenne a psychospołeczne czynniki wyznaczające relację między urzędnikiem a klientem. Warsztat nr 2. 2
6. Ewaluacja pracy urzędu, metody i techniki w badaniu ewaluacyjnym oraz tworzenie rekomendacji dla zmian organizacyjnych. Konwersatorium. 4
7. Działanie urzędnika w sytuacji konfliktu. Konflikt między administracją a obywatelami. Dysfunkcje ról urzędniczych w sytuacji konfliktu.
Stres w pracy urzędnika i radzenie sobie z gniewem. Warsztat nr 3. 4
8. Relacja urzędnik – urzędnik a relacja urzędnik – obywatel. Warsztat z odgrywaniem ról w urzędzie. Wyniki warsztatu, omówienie podejść: „obywatel”, „klient” i „petent”. Warsztat nr 4. 4
9. Samoocena słabych i mocnych stron kompetencji komunikacyjnych. Test kompetencji komunikacyjnych. Ćwiczenie 4. 2
- Metody oceny:
- Zaliczenie zajęć na podstawie pracy na zajęciach. Ogółem można uzyskać 100 punktów.
60 punktów - 1 praca domowa: Raport z analizy strony internetowej urzędu – praca indywidualna. Pracę uznaje się za wystarczającą do zaliczenia dopiero jeżeli student otrzymał nie mniej niż 31 punktów.
40 punktów praca na zajęciach (aktywność, realizacja zadań warsztatowych zespołowych i indywidualnych) Udział w warsztatach i ćwiczeniach punktowany jest od 0 do 5 punktów za każde ćwiczenie i warsztat. Aktywność podczas konwersatoriów punktowana jest w pojedynczymi punktami w trakcie konwersatorium.
Student może otrzymać punkty dodatkowe za potwierdzone uczestnictwo w konferencjach organizowanych przez wydział.
Ocena Studentka, który/a zaliczył przedmiot (moduł) wie / umie / potrafi:
3.0 Student/ka, który/a uzyskał/a, 51-60 punktów w stopniu podstawowym opanował/a wiedzę, umiejętności i kompetencje przypisane do przedmiotu.
3.5 Student/ka, który/a otrzymał/a 61-70 punktów w stopniu ponad podstawowym opanował/a wiedzę, umiejętności i kompetencje przypisane do przedmiotu.
4.0 Student/ka, który/a otrzymał/a 71-80 punktów w stopniu dobrym opanował/a wiedzę, umiejętności i kompetencje przypisane do przedmiotu.
4.5 Student/ka, który/a otrzymał/a 81-90 punktów w stopniu ponad dobrym opanował/a wiedzę, umiejętności i kompetencje przypisane do przedmiotu.
5.0 Student/ka, który/a otrzymał/a 90 i więcej punktów w stopniu bardzo dobrym opanował/a wiedzę, umiejętności i kompetencje przypisane do przedmiotu.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Socjologia administracji in statu nascendi, pod red. K. Motyki i R. Steca, Warszawa 2013.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
- przedmiot prowadzony metodą warsztatową, studenci zaliczają przedmiot przez uczestnictwo w warsztacie.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_1
- Student wie jakie czynniki wpływają na skuteczność pracy urzędu, rozumie i rozróżnia klasyczne i nowoczesne podejście do administracji publicznej ze szczególnym uwzględnieniem utrzymywania relacji urzędu z jego społecznym otoczeniem.
Weryfikacja: Sprawdzenie efektów poprzez zajęcia konwersatoryjne (Temat 1, Tamat2, temat3) Studenci otrzymują punkty za udział w dyskusji i za podsumowania tematu).
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W03
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05
- Efekt W_2
- Student wie jakie czynniki wpływają na relacje urzędu z otoczeniem. Rozumie znaczenie tych relacji dla skutecznego działania urzędu.
Weryfikacja: Sprawdzenie efektów poprzez zajęcia konwersatoryjne (Tamat2 i Temat 3) Studenci otrzymują punkty za udział w dyskusji i za podsumowania tematu) oraz podsumowania ćwiczenie 1 cz. 1 i cz. 2 w temacie 1.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08
- Efekt W_3
- Student wie jakimi narzędziami posługiwać się w utrzymywaniu dobrych relacji z otoczeniem urzędu.
Weryfikacja: Sprawdzenie efektów poprzez zajęcia konwersatoryjne (Temat 3)
Także podsumowania Warsztatów z tematu 5 i 6. pkt 3.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W04
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_1
- Umie tworzyć warunki do współpracy z otoczeniem urzędu i wpływać na kulturę komunikacyjną urzędu. Stosować narzędzia komunikacji z klientami urzędu (obywatelami)
Weryfikacja: Temat 6.
Warsztaty temat 5. Studenci uczą się tworzyć kryteria diagnozy.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U08, K_U09
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U08, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07
- Efekt U_2
- Umie zorganizować i przeprowadzić samodzielnie proste badanie narzędzia komunikacyjnego urzędu oraz wyciągnąć z niego wnioski.
Weryfikacja: Temat 6. Sprawdzenie umiejętności tworzenia kryteriów diagnozy
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U05
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U02, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_1
- Student potrafi skutecznie komunikować się z obywatelem w urzędzie, aktywnie kreować sytuacje komunikacyjne. Potrafi określić własne mocne i słabe strony w komunikacji z innymi i pracować nad poprawnymi relacjami w pracy zawodowej.
Weryfikacja: Warsztaty: Temat 5. – Diagnozowanie potrzeb klientów
Warsztaty temat 4: Komunikacja z klientem
Ćwiczenia Temat 7. – Narzędzia diagnozy kompetencji komunikacyjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K03
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K02, S2A_K05, S2A_K02, S2A_K03
- Efekt K_2
- Student samodzielnie potrafi postawić diagnozę skuteczności komunikacyjnej urzędu z jego otoczeniem,
Weryfikacja: Temat 7.sprawdzenie czy wnioski końcowe są postawione prawidłowo i zgodne z wynikami badania
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K07
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K03, S2A_K04, S2A_K06, S2A_K07
- Efekt K_3
- Student potrafi samodzielnie poszukiwać danych do analizy skutecznej komunikacji urzędu z otoczeniem ze szczególnym uwzględnieniem nowych technologii.
Weryfikacja: Temat 7. sprawdzenie czy student prawidłowo zebrał dane do diagnozy ze strony internetowej gminy i BIP
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07