- Nazwa przedmiotu:
- e-administracja
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Krzysztof Urbaniak
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A2_e-A
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1) Liczba godzin kontaktowych - 52 godz., w tym:
a) udział w ćwiczeniach - 30 godz.,
b) udział w konsultacjach - 2 godz.
2) Liczba godzin pracy własnej studenta - 20 w tym:
a) bieżące przygotowanie do uczestnictwa w wykładach - 10 godz.,
b) studia nad literaturą przedmiotu - 5 godz.,
c) zapoznanie się z literaturą prawniczą w tym z aktami prawnymi - 2 godz.,
d) przygotowanie do zaliczenia - 3 godz.
Razem 52 godz. ↔ 2 pkt. ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1) Liczba godzin kontaktowych - 34 godziny, w tym:
a) Prowadzenie ćwiczeń - 30 godz.
b) Zaliczenie ćwiczeń - 2 godz.
c) Konsultacje (poza ćwiczeniami) - 2 godz.
Razem 34 godz. ↔ 1,2 pkt. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- nie dotyczy
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Przedmiot pogłębia wiedzę kierunkową i rozwija umiejętności systemowego postrzegania uwarunkowań prawnych i technologicznych w obszarze praktycznego wykorzystania systemów teleinformatycznych i aplikacji w administracji publicznej i ich roli w budowaniu efektywnej i nowoczesnej administracji. Świadomość potrzeby stosowania elektronicznych narzędzi wykorzystywanych w komunikacji obywatela z podmiotami publicznymi. Podstawowa wiedza z zakresu obsługi aplikacji internetowych. Umiejętność analizy aktów prawnych.
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna (30 osób)
- Cel przedmiotu:
- Program przedmiotu obejmuje omówienie podstawowych informacji związanych z rozwojem elektronicznej administracji i jej roli w budowaniu społeczeństwa informacyjnego. Uzyskanie wiedzy nt. uwarunkowań prawnych, technologicznych oraz społecznych mających wpływ na upowszechnienie usług elektronicznych wykorzystywanych w życiu codziennym. Szczególnie ważnym aspektem przedmiotu jest zapoznanie studentów z regulacjami prawnymi mającymi kluczowe znaczenie dla rozwoju e-administracji.
Zostaną przekazane teoretyczne i praktyczne informacje o systemach teleinformatycznych i dedykowanych aplikacjach wprowadzanych w administracji państwowej na podstawie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne w korelacji z innymi ustawami. Duży nacisk położony zostanie także na proces projektowania aplikacji ze wskazaniem funkcjonalności, spełnienia wymagań ustawowych z uwzględnieniem ich zastosowania, optymalizacji, zabezpieczenia i wykorzystywania w administracji publicznej.
Słuchacze zostaną zapoznani z odpowiednimi dokumentami (ustawy, rozporządzenia, normy) regulującymi tę tematykę i mającymi wpływ na wykorzystywanie systemów teleinformatycznych w administracji publicznej. Ważnym elementem jest także wskazanie roli jaką w rozwoju e-administracji pełni podpis elektroniczny. Studenci zostaną także zapoznani z popularnymi usługami elektronicznymi realizowanymi w podmiotach publicznych oraz możliwościami rozwoju usług elektronicznych wdrażanych przez podmioty publiczne w tzw. chmurze. Ważnym aspektem wykładu jest zdobycie przez studentów umiejętności korzystania i posługiwania się przykładowymi systemami teleinformatycznymi i oprogramowaniem stosowanym w jednostkach administracji publicznej (od strony urzędnika oraz od strony klienta).
Przedmiot jest zorganizowany w układzie problemowym.
Wprowadzenie teoretyczne dotyczy najważniejszych problemów związanych z efektywnym wykorzystaniem systemów teleinformatycznych i aplikacji w administracji publicznej, podpisu elektronicznego, dokumentu elektronicznego, zasad przetwarzania i ochrony danych oraz prawnych regulacji w tym zakresie. Wykłady wyjaśnią kwestie teoretyczne oraz stanowią wprowadzenie do studiowania szerszych problemów.
- Treści kształcenia:
- 1. Administracja publiczna w społeczeństwie informacyjnym.
2. Rozwój społeczeństwa informacyjnego, programy wspierające rozwój społeczeństwa informacyjnego. Czynniki rozwoju. Strategia rozwoju. Zagrożenia wynikające z upowszechnienia Internetu i technologii komunikacyjnych.
3. E-administracja. Nowoczesne systemy zarządzania w Administracji publicznej. Platformy programowe, funkcjonalność, bezpieczeństwo i ochrona przetwarzanych danych. Procesy i ich odzwierciedlenie w systemach zarządzania. Uwarunkowania rozwoju.
4. Informatyzacja działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Ustawa o informatyzacji podmiotów i jej praktyczna realizacja. Krajowe ramy interoperacyjności. BIP.
5. Prawne uwarunkowania stosowania podpisu elektronicznego. Mechanizmy uwierzytelnienia
dokumentu elektronicznego. Szyfrowanie danych.
6. Platforma EPUAP - aspekty prawne, możliwości platformy, (ćwiczenia praktyczne przy komputerach związane z poznaniem funkcjonalności, omówieniem procesu zakładania kont na platformie, konfiguracji, generowania profilu zaufanego, wyszukiwania usług, wysyłania pism oraz bezpieczeństwa danych). WCAG 2.0.
Elektroniczna skrzynka podawcza, urzędowe potwierdzenie przedłożenia, urzędowe potwierdzenie doręczenia.
7. Platforma GEOPORTAL, SEKAP, PUE, RWDZ - aspekty prawne, możliwości systemów teleinformatycznych, (ćwiczenia praktyczne przy komputerach związane z poznaniem funkcjonalności, omówienie procesu zakładania kont na platformie, konfiguracja, przekazywania tożsamości, wyszukiwanie, bezpieczeństwo danych, WCAG 2.0)
8. Nowoczesny obieg dokumentów w Urzędzie, klasyfikacja i oznaczanie. Elektroniczne zarządzanie dokumentami – omówienie zasad obsługi systemu zarządzania dokumentami na przykładzie programu EZD PUW (zakładanie kont, obsługa dokumentów w różnych etapach załatwiania spraw, JRWA, korespondencja przychodząca i wychodząca, raportowanie itd.)
9. Zagrożenia bezpieczeństwa danych w systemach teleinformatycznych. Rodzaje zagrożeń. Podatność sieci telekomunikacyjnych na zagrożenia. Narzędzia programowe służące do wywołania incydentu bezpieczeństwa. Kradzież danych
10. Ochrona informacji w administracji publicznej. Dane osobowe, informacje niejawne, dane wrażliwe. Ochrona danych w systemach teleinformatycznych. Ustawa o ochronie danych osobowych. Konwencja Rady Europy 108, Dyrektywa 95/46/WE. Ochrona informacji w administracji publicznej. Polityka bezpieczeństwa i instrukcja zarządzania systemami informatycznymi przetwarzającymi dane osobowe.
11. Prognoza i kierunki rozwoju e-administracji. Cloud computing- przetwarzanie w chmurze jako element rozwoju elektronicznej administracji.
- Metody oceny:
- Forma doprecyzowana na pierwszych zajęciach po ustaleniu z grupą studentów.
Wariant I – aktywny udział w zajęciach, praca w grupie związana z opracowaniem problematyczny zagadnień lub opisem wybranych usług świadczonych przez podmioty publiczne dla obywateli i innych podmiotów publicznych wraz z prezentacją podjętego tematu.
Wariant II – zaliczenie w formie pisemnej. Podczas zaliczenia możliwy podział na 2 grupy studentów. Przygotowane przez prowadzącego kartki z pytaniami. Warunkiem otrzymania oceny pozytywnej jest prawidłowa odpowiedź (opracowanie) na min. 50% zakresu pytań z uwzględnieniem i oceną poziomu poznania i zrozumienia tematyki.
Oceny zaliczające:
3, 3.5 – zna i rozumie podstawowe pojęcia, terminologię, akty prawne. Zna podstawowe informacje nt. usług elektronicznych.
4.0 – ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę nt. zagadnień omawianych na wykładach.
4.5, 5 – ma pogłębioną wiedzę w zakresie tematyki przedstawionej na wykładzie. Potrafi analizować akty prawne i wykazywać ich wzajemne oddziaływanie na usługi elektroniczne. Wie jak uzasadnić i argumentować konieczność zabezpieczania danych przetwarzanych w postaci elektronicznej. Potrafi wytłumaczyć ideę i skutki prawne stosowania podpisu elektronicznego oraz profilu zaufanego.
Wariant I – przed zaliczeniem podawane są zagadnienia do opracowania w grupie.
Możliwe także poprawy i zaliczenie w formie ustnej.
Wariant I – opis oraz podejście analityczne. Wykazanie słuszności, zależności oraz znaczenia dla rozwoju elektronicznej administracji. Wykazanie wad i zalet poszczególnych rozwiązań stosowanych w administracji publicznej.
1. Opisać usługę EPUAP – podstawa prawna, katalog usług publicznych, profil zaufany, ESP, centralne repozytorium wzorów dokumentów, bezpieczeństwo danych, funkcjonalność.
2. Opisać wybraną usługę publiczną – system teleinformatyczny, podstawa prawna funkcjonowania, bezpieczeństwo danych, funkcjonalność.
3. Analiza aktów prawnych wpływających na rozwój elektronicznej administracji.
4. New Public Management – nowy sposób zarządzania administracją publiczną.
5. Bezpieczeństwo i ochrona danych przetwarzanych w systemach teleinformatycznych.
6. Analiza porównawcza usług publicznych realizowanych w postaci elektronicznej.
7. Krajowe ramy interoperacyjności – zasady, przykłady, sposób realizacji.
8. Dokument elektroniczny w prawie polskim.
9. Systemy zarządzania dokumentami.
10. Podpis elektroniczny a profil zaufany.
11. Rola biuletynu informacji publicznej.
12. Dostępność serwisów internetowych.
13. Administracja publiczna w chmurze.
14. Dowolny temat zaproponowany przez studentów.
Wariant II
1. Rola ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz ustawach powiązanych.
2. Czynniki wpływające na rozwój elektronicznej administracji.
3. E-administracja – podać definicje, rola, wady i zalety.
4. EPUAP – opisać usługę.
5. SEKAP, GEOPORTAL – opisać usługi.
6. Zasady ochrony danych w systemach informatycznych.
7. Rola New Public Management. Omówić zasady. Wady, zalety.
8. Zarządzanie przez procesy, cele, kompetencje.
9. Podpis elektroniczny – opisać proces podpisywania, weryfikacji i szyfrowania.
10. Opisać zasady zarządzania dokumentami przy wykorzystaniu EZD.
11. Wymienić i opisać podstawowe zasady dostosowywania serwisów internetowych do potrzeb użytkowania serwisów przez osoby niepełnosprawne. Dostępność serwisów.
12. Chmura publiczna, prywatna oraz hybrydowa.
13. Usługi realizowane w chmurze obliczeniowej.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. Materiały autorskie prowadzącego wykłady.
2. Cz. Martysz, G. Szpor, K. Wojsyk — Ustawa o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Komentarz., Warszawa, 2015, Wolters Kluwer
3. M. Ganczar Informatyzacja administracji publicznej, Warszawa CeDeWu Sp. z o.o. 2009
4. A. Bremer, M. Sławik e-Obywatel, Chorzów Videograf Edukacja Sp. z o.o. 2009
5. W. Dąbrowski, P. Kowalczuk podpis elektroniczny, Warszawa Mikom 2003
6. Instrukcje dla oprogramowania systemu EPUAP, GEOPORTAL, EZD.
7. M. Butkiewicz — Internet w instytucjach publicznych. Zagadnienia prawne, Warszawa, 2006, Difin
8. R. Podpłonski, P. Popis — Podpis elektroniczy. Komentarz, Warszawa, 2004, Difin
9. ABC zasad bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych przy użyciu systemów informatycznych – www.giodo.gov.pl
10. Ustawa o ochronie danych osobowych.
11. Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych (Dz. U. z dnia 20 stycznia 2011 r.)
12. Rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie dokumentacji przetwarzania danych osobowych oraz warunków technicznych i organizacyjnych, jakim powinny odpowiadać urządzenia i systemy informatyczne służące do przetwarzania danych osobowych (Dz. U. z 2004 r. Nr 100, poz. 1024)
Literatura uzupełniająca:
1. Borko Furht, Armando Escalante, Handbook of Cloud Computing. Springer.
2. Barrie Sosinsky, Cloud Computing Bible . 2010
3. A. Gałach, R. Wójcik, Zarządzanie bezpieczeństwem informacji w sektorze publicznym, C.H.BECK, 2009
4. K. Liderman, Analiza ryzyka i ochrona informacji w systemach komputerowych. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008
13. C. Adams, S. Lloyd, PKI. Podstawy i zasady działania. Koncepcje, standardy i wdrażanie infrastruktury kluczy publicznych. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007
14. G. Sibiga - Komunikacja elektroniczna w Kodeksie postepowania administracyjnego. Komentarz., Warszawa, 2011, LexisNexis
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- Sprawdzeniem wiedzy teoretycznej są spotkania w sali laboratoryjnej w celu weryfikacji informacji na przykładach praktycznych udostępnionych przez podmioty publiczne na właściwych stronach internetowych ( http://epuap.gov.pl, http://zus.gov.pl, http://www.geoportal.gov.pl/, https://www.sekap.pl/, http://ezd.gov.pl)
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- Potrafi scharakteryzować podstawowe pojęcia, terminologię i zasady budowy elektronicznej administracji i jej roli w budowaniu społeczeństwa informacyjnego.
Weryfikacja: Wariant I – aktywny udział w zajęciach, praca w grupie związana z opracowaniem problematyczny zagadnień lub opisem wybranych usług świadczonych przez podmioty publiczne dla obywateli i innych podmiotów publicznych wraz z prezentacją podjętego tematu. Wariant I – przed zaliczeniem podawane są zagadnienia do opracowania w grupie. Możliwe także poprawy i zaliczenie w formie ustnej. Wariant II – zaliczenie w formie pisemnej. Podczas zaliczenia możliwy podział na 2 grupy studentów.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W10, K_W12 BNP
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W07, S2A_W11
- Efekt W_02
- Umie określić i scharakteryzować uwarunkowania mające wpływ na rozwój elektronicznej administracji.
Weryfikacja: Wariant I – aktywny udział w zajęciach, praca w grupie związana z opracowaniem problematyczny zagadnień lub opisem wybranych usług świadczonych przez podmioty publiczne dla obywateli i innych podmiotów publicznych wraz z prezentacją podjętego tematu. Wariant I – przed zaliczeniem podawane są zagadnienia do opracowania w grupie. Możliwe także poprawy i zaliczenie w formie ustnej. Wariant II – zaliczenie w formie pisemnej. Podczas zaliczenia możliwy podział na 2 grupy studentów.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W10, K_W12 BNP
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W07, S2A_W11
- Efekt W_03
- Potrafi wskazać i objaśnić akty prawne regulujące rozwój elektronicznej administracji, ich korelację i systemowość
Weryfikacja: Wariant I – aktywny udział w zajęciach, praca w grupie związana z opracowaniem problematyczny zagadnień lub opisem wybranych usług świadczonych przez podmioty publiczne dla obywateli i innych podmiotów publicznych wraz z prezentacją podjętego tematu. Wariant I – przed zaliczeniem podawane są zagadnienia do opracowania w grupie. Możliwe także poprawy i zaliczenie w formie ustnej. Wariant II – zaliczenie w formie pisemnej. Podczas zaliczenia możliwy podział na 2 grupy studentów.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W10, K_W12 BNP
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W06, S2A_W09, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W07, S2A_W11
- Efekt W_04
- Zna w teorii i praktyce najważniejsze systemy teleinformatyczne i aplikacje wprowadzane i funkcjonujące w administracji publicznej na podstawie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz ustawach powiązanych.
Weryfikacja: Wariant I – aktywny udział w zajęciach, praca w grupie związana z opracowaniem problematyczny zagadnień lub opisem wybranych usług świadczonych przez podmioty publiczne dla obywateli i innych podmiotów publicznych wraz z prezentacją podjętego tematu. Wariant I – przed zaliczeniem podawane są zagadnienia do opracowania w grupie. Możliwe także poprawy i zaliczenie w formie ustnej. Wariant II – zaliczenie w formie pisemnej. Podczas zaliczenia możliwy podział na 2 grupy studentów.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W10, K_W12 BNP
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W06, S2A_W09, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W07, S2A_W11
- Efekt W_05
- Potrafi wskazać i objaśnić akty prawne regulujące zasady zabezpieczeń i ochrony danych w systemach teleinformatycznych wykorzystywanych w administracji publicznej.
Weryfikacja: Wariant I – aktywny udział w zajęciach, praca w grupie związana z opracowaniem problematyczny zagadnień lub opisem wybranych usług świadczonych przez podmioty publiczne dla obywateli i innych podmiotów publicznych wraz z prezentacją podjętego tematu. Wariant I – przed zaliczeniem podawane są zagadnienia do opracowania w grupie. Możliwe także poprawy i zaliczenie w formie ustnej. Wariant II – zaliczenie w formie pisemnej. Podczas zaliczenia możliwy podział na 2 grupy studentów.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W10, K_W12 BNP
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W06, S2A_W09, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W07, S2A_W11
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- Potrafi definiować, opisywać i analizować środowisko teleinformatyczne w kontekście uwarunkowań rozwoju elektronicznej administracji.
Weryfikacja: Wariant I – aktywny udział w zajęciach, praca w grupie związana z opracowaniem problematyczny zagadnień lub opisem wybranych usług świadczonych przez podmioty publiczne dla obywateli i innych podmiotów publicznych wraz z prezentacją podjętego tematu. Wariant I – przed zaliczeniem podawane są zagadnienia do opracowania w grupie. Wariant II – zaliczenie w formie pisemnej. Podczas zaliczenia możliwy podział na 2 grupy studentów. Możliwe także poprawy i zaliczenie w formie ustnej.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U06, K_U12, K_U13 BNP
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U08, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U08
- Efekt U_02
- Potrafi poprawnie wykorzystywać wiedzę z zakresu funkcjonowania i zgodności wytworzenia aplikacji z przepisami prawa.
Weryfikacja: Wariant I – aktywny udział w zajęciach, praca w grupie związana z opracowaniem problematyczny zagadnień lub opisem wybranych usług świadczonych przez podmioty publiczne dla obywateli i innych podmiotów publicznych wraz z prezentacją podjętego tematu. Wariant I – przed zaliczeniem podawane są zagadnienia do opracowania w grupie. Wariant II – zaliczenie w formie pisemnej. Podczas zaliczenia możliwy podział na 2 grupy studentów. Możliwe także poprawy i zaliczenie w formie ustnej.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U06, K_U12, K_U13 BNP
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U08, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U08
- Efekt U_03
- Umie analizować i rozumieć teksty aktów prawnych dotyczących strategii rozwoju społeczeństwa informacyjnego, elektronicznej administracji i zagrożeń z tym związanych.
Weryfikacja: Wariant I – aktywny udział w zajęciach, praca w grupie związana z opracowaniem problematyczny zagadnień lub opisem wybranych usług świadczonych przez podmioty publiczne dla obywateli i innych podmiotów publicznych wraz z prezentacją podjętego tematu. Wariant I – przed zaliczeniem podawane są zagadnienia do opracowania w grupie. Wariant II – zaliczenie w formie pisemnej. Podczas zaliczenia możliwy podział na 2 grupy studentów. Możliwe także poprawy i zaliczenie w formie ustnej.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U06, K_U12, K_U13 BNP
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U08, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U08
- Efekt U_04
- Umie przygotować wytyczne i założenia w procesie informatyzacji podmiotów administracji publicznej.
Weryfikacja: Wariant I – aktywny udział w zajęciach, praca w grupie związana z opracowaniem problematyczny zagadnień lub opisem wybranych usług świadczonych przez podmioty publiczne dla obywateli i innych podmiotów publicznych wraz z prezentacją podjętego tematu. Wariant I – przed zaliczeniem podawane są zagadnienia do opracowania w grupie. Wariant II – zaliczenie w formie pisemnej. Podczas zaliczenia możliwy podział na 2 grupy studentów. Możliwe także poprawy i zaliczenie w formie ustnej.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U06, K_U12, K_U13 BNP
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U08, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U08
- Efekt U_05
- Potrafi aktywnie uczestniczyć w dyskusjach w języku polskim na temat problematyki rozwoju i funkcjonowania e-administracji, nowych form zarządzania podmiotami publicznymi oraz zarządzania bezpieczeństwem informacji w administracji publicznej.
Weryfikacja: Wariant I – aktywny udział w zajęciach, praca w grupie związana z opracowaniem problematyczny zagadnień lub opisem wybranych usług świadczonych przez podmioty publiczne dla obywateli i innych podmiotów publicznych wraz z prezentacją podjętego tematu. Wariant I – przed zaliczeniem podawane są zagadnienia do opracowania w grupie. Wariant II – zaliczenie w formie pisemnej. Podczas zaliczenia możliwy podział na 2 grupy studentów. Możliwe także poprawy i zaliczenie w formie ustnej.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U03, K_U06
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U08
- Efekt U_06
- Posiada praktyczne umiejętności wykorzystania systemów informatycznych stosowanych w urzędach administracji publicznej, oraz korzystania z nich jako urzędnik, oraz obywatel.
Weryfikacja: Wariant I – aktywny udział w zajęciach, praca w grupie związana z opracowaniem problematyczny zagadnień lub opisem wybranych usług świadczonych przez podmioty publiczne dla obywateli i innych podmiotów publicznych wraz z prezentacją podjętego tematu. Wariant I – przed zaliczeniem podawane są zagadnienia do opracowania w grupie. Możliwe także poprawy i zaliczenie w formie ustnej. Wariant II – zaliczenie w formie pisemnej. Podczas zaliczenia możliwy podział na 2 grupy studentów.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U06, K_U12, K_U13 BNP
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U08, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U08
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_01
- Ma świadomość ciągłej zmiany edukacji i doskonalenia w zakresie bezpiecznego wykorzystywania aplikacji i przetwarzania danych w administracji publicznej.
Weryfikacja: Wariant I – aktywny udział w zajęciach, praca w grupie związana z opracowaniem problematyczny zagadnień lub opisem wybranych usług świadczonych przez podmioty publiczne dla obywateli i innych podmiotów publicznych wraz z prezentacją podjętego tematu. Wariant I – przed zaliczeniem podawane są zagadnienia do opracowania w grupie. Wariant II – zaliczenie w formie pisemnej. Podczas zaliczenia możliwy podział na 2 grupy studentów. Możliwe także poprawy i zaliczenie w formie ustnej.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K04, K_K07, K_K08 BNP, K_K09 BNP
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K06, S2A_K07, S2A_K01, S2A_K03, S2A_K01, S2A_K03
- Efekt K_02
- Ma świadomość skutków prawnych jakie niosą uchwalone ustawy, rozporządzenia itd. w zakresie informatyzacji procesów realizowanych w administracji publicznej.
Weryfikacja: Wariant I – aktywny udział w zajęciach, praca w grupie związana z opracowaniem problematyczny zagadnień lub opisem wybranych usług świadczonych przez podmioty publiczne dla obywateli i innych podmiotów publicznych wraz z prezentacją podjętego tematu. Wariant I – przed zaliczeniem podawane są zagadnienia do opracowania w grupie. Wariant II – zaliczenie w formie pisemnej. Podczas zaliczenia możliwy podział na 2 grupy studentów. Możliwe także poprawy i zaliczenie w formie ustnej.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K07, K_K08 BNP, K_K09 BNP
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K03, S2A_K04, S2A_K06, S2A_K07, S2A_K01, S2A_K03, S2A_K01, S2A_K03
- Efekt K_03
- Ma świadomość systemowości ustaw regulujących proces rozwoju elektronicznej administracji.
Weryfikacja: Wariant I – aktywny udział w zajęciach, praca w grupie związana z opracowaniem problematyczny zagadnień lub opisem wybranych usług świadczonych przez podmioty publiczne dla obywateli i innych podmiotów publicznych wraz z prezentacją podjętego tematu. Wariant I – przed zaliczeniem podawane są zagadnienia do opracowania w grupie. Wariant II – zaliczenie w formie pisemnej. Podczas zaliczenia możliwy podział na 2 grupy studentów. Możliwe także poprawy i zaliczenie w formie ustnej.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K07, K_K08 BNP, K_K09 BNP
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K03, S2A_K04, S2A_K06, S2A_K07, S2A_K01, S2A_K03, S2A_K01, S2A_K03
- Efekt K_04
- Rozumie potrzebę wprowadzenia i stosowania krajowych ram interoperacyjności oraz uporządkowanych zasad i procedur w procesie tworzenia i wykorzystywania aplikacji w komunikacji i nowoczesnym zarządzaniu w podmiotach publicznych.
Weryfikacja: Wariant I – aktywny udział w zajęciach, praca w grupie związana z opracowaniem problematyczny zagadnień lub opisem wybranych usług świadczonych przez podmioty publiczne dla obywateli i innych podmiotów publicznych wraz z prezentacją podjętego tematu. Wariant I – przed zaliczeniem podawane są zagadnienia do opracowania w grupie. Wariant II – zaliczenie w formie pisemnej. Podczas zaliczenia możliwy podział na 2 grupy studentów. Możliwe także poprawy i zaliczenie w formie ustnej.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K07, K_K08 BNP, K_K09 BNP
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K03, S2A_K04, S2A_K06, S2A_K07, S2A_K01, S2A_K03, S2A_K01, S2A_K03