- Nazwa przedmiotu:
- Prawo gospodarki przestrzennej
- Koordynator przedmiotu:
- dr Paweł Sosnowski
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A2_PGP
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 75 godzin, w tym: praca na ćwiczeniach 15 godz., przygotowanie do zajęć 40 godz., studiowanie literatury przedmiotu 20 godz.,
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Prawo administracyjne, postępowanie administracyjne.
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Ogólnym celem przedmiotu jest przybliżenie systemu planowania przestrzennego w Polsce oraz zasad tworzenia aktów planistycznych i ich roli w gospodarowaniu przestrzenią oraz nabycie przez studentów niezbędnej wiedzy pozwalającej na sprawne realizowanie przedsięwzięć w przestrzeni.
- Treści kształcenia:
- 1) Geneza i rozwój planowania przestrzennego
2) Podstawowe pojęcia z zakresu planowania przestrzennego
3) Planowanie przestrzenne jako zadanie własne samorządu terytorialnego
4) Gmina jako szczególny podmiot planowania przestrzennego
5) Obszary miejskie i wiejskie jako przedmiot planowania przestrzennego
6) System aktów planowania przestrzennego: akty planowania ogólnego, akty planowania specjalistycznego
7) Charakter prawny aktów planowania przestrzennego
8) Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy - treść, procedura uchwalenia i skutki uchwalenia
9) Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego - treść, procedura uchwalenia i skutki uchwalenia
10) Uchwała reklamowa
11) Strategia rozwoju województwa i plan zagospodarowania przestrzennego województwa
12) Koncepcja przestrzennego zagospodarowania kraju
13) Programy zawierające zadania rządowe służące realizacji inwestycji celu publicznego
14) Decyzja o lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz decyzja o warunkach zabudowy - istota i przedmiot decyzji, tryb postępowania w sprawie ustalenia warunków zabudowy i zagospodarowania terenu, treść decyzji
15) Organy i prawne środki nadzoru nad planowaniem przestrzennym
16) Kierunki rozwoju planowania przestrzennego
- Metody oceny:
- Zaliczenie ćwiczeń na podstawie pisemnego kolokwium w formie testowej. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie co najmniej 50% możliwych do uzyskania punktów.
Ocena 3,0 - uzyskanie co najmniej 50% maksymalnej łącznej liczby punktów;
Ocena 3,5 - uzyskanie co najmniej 65% maksymalnej łącznej liczby punktów;
Ocena 4,0 - uzyskanie co najmniej 80% maksymalnej łącznej liczby punktów;
Ocena 4,5 - uzyskanie co najmniej 85% maksymalnej łącznej liczby punktów;
Ocena 5,0 - uzyskanie co najmniej 90% maksymalnej łącznej liczby punktów;
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Z. Niewiadomski, Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Komentarz, C.H. Beck 2016,
J. Dziedzic-Bukowska, J. Jaworski, P. Sosnowski, Leksykon prawa budowlanego, planowania przestrzennego i gospodarki nieruchomościami, WoltersKluwer 2016,
P. Sosnowski, K. Buczyński, J. Dziedzic-Bukowska, J. Jaworski, Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Komentarz, LexisNexis 2014,
Z. Niewiadomski, Planowanie przestrzenne. Zarys systemu, LexisNexis 2003,
P. Sosnowski, Gminne planowanie przestrzenne a administracja rządowa, LexisNexis 2011.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
- Ćwiczenia dotyczą przedstawienia źródeł prawa, podstawowych pojęć i konstrukcji prawnych oraz procedur związanych z tworzeniem aktów planowania przestrzennego, rozwijają i kształtują praktyczną umiejętność zastosowania aparatury pojęciowej oraz ugruntowują i pogłębiają omawianą problematykę. Będą także okazją do dyskusji między słuchaczem a prowadzącym. Przedmiot jest zorganizowany w układzie problemowym.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- Zna terminologię z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego
Weryfikacja: Pisemne kolokwium z pytaniami testowymi i/lub opisowymi
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W02, K_W03
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W07, S2A_W11, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05
- Efekt W_02
- Ma zaawansowaną wiedzę z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz praw i obowiązków uczestników procesu tworzenia aktów planistycznych
Weryfikacja: Pisemne kolokwium z pytaniami testowymi i/lub opisowymi
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W02, K_W03
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W07, S2A_W11, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05
- Efekt W_03
- Ma zaawansowaną wiedzę o strukturze i funkcjach organów administracji publicznej odpowiedzialnych za planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz nadzór nad tą działalnością
Weryfikacja: Pisemne kolokwium z pytaniami testowymi i/lub opisowymi
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W02, K_W03
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W07, S2A_W11, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- Potrafi posługiwać się źródłami prawa oraz orzecznictwem sądów administracyjnych z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego w celu analizowania sytuacji faktycznych
Weryfikacja: Pisemne kolokwium z pytaniami testowymi i/lub opisowymi
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U04, K_U06, K_U07
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U08, S2A_U06
- Efekt U_02
- Potrafi samodzielnie rozwiązywać konkretne problemy prawne w zakresie planowania i zagospodarowania przestrzennego
Weryfikacja: Pisemne kolokwium z pytaniami testowymi i/lub opisowymi
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U04, K_U06, K_U07
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U08, S2A_U06
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_01
- Ma świadomość konieczności ochrony interesu publicznego oraz zagwarantowania udziału społeczeństwa w procesie planowania i zagospodarowania przestrzennego
Weryfikacja: Pisemne kolokwium z pytaniami testowymi i/lub opisowymi
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K02, K_K03, K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K02, S2A_K05, S2A_K01, S2A_K04, S2A_K06, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07
- Efekt K_02
- Ma świadomość problemów występujących w procesie planowania i zagospodarowania przestrzeni
Weryfikacja: Pisemne kolokwium z pytaniami testowymi i/lub opisowymi
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K02, K_K03, K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K02, S2A_K05, S2A_K01, S2A_K04, S2A_K06, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07