Nazwa przedmiotu:
Prawo gospodarki przestrzennej
Koordynator przedmiotu:
dr Paweł Sosnowski
Status przedmiotu:
Fakultatywny dowolnego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A2_PGP
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
75 godzin, w tym: praca na ćwiczeniach 15 godz., przygotowanie do zajęć 40 godz., studiowanie literatury przedmiotu 20 godz.,
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Prawo administracyjne, postępowanie administracyjne.
Limit liczby studentów:
grupa obieralna
Cel przedmiotu:
Ogólnym celem przedmiotu jest przybliżenie systemu planowania przestrzennego w Polsce oraz zasad tworzenia aktów planistycznych i ich roli w gospodarowaniu przestrzenią oraz nabycie przez studentów niezbędnej wiedzy pozwalającej na sprawne realizowanie przedsięwzięć w przestrzeni.
Treści kształcenia:
1) Geneza i rozwój planowania przestrzennego 2) Podstawowe pojęcia z zakresu planowania przestrzennego 3) Planowanie przestrzenne jako zadanie własne samorządu terytorialnego 4) Gmina jako szczególny podmiot planowania przestrzennego 5) Obszary miejskie i wiejskie jako przedmiot planowania przestrzennego 6) System aktów planowania przestrzennego: akty planowania ogólnego, akty planowania specjalistycznego 7) Charakter prawny aktów planowania przestrzennego 8) Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy - treść, procedura uchwalenia i skutki uchwalenia 9) Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego - treść, procedura uchwalenia i skutki uchwalenia 10) Uchwała reklamowa 11) Strategia rozwoju województwa i plan zagospodarowania przestrzennego województwa 12) Koncepcja przestrzennego zagospodarowania kraju 13) Programy zawierające zadania rządowe służące realizacji inwestycji celu publicznego 14) Decyzja o lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz decyzja o warunkach zabudowy - istota i przedmiot decyzji, tryb postępowania w sprawie ustalenia warunków zabudowy i zagospodarowania terenu, treść decyzji 15) Organy i prawne środki nadzoru nad planowaniem przestrzennym 16) Kierunki rozwoju planowania przestrzennego
Metody oceny:
Zaliczenie ćwiczeń na podstawie pisemnego kolokwium w formie testowej. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie co najmniej 50% możliwych do uzyskania punktów. Ocena 3,0 - uzyskanie co najmniej 50% maksymalnej łącznej liczby punktów; Ocena 3,5 - uzyskanie co najmniej 65% maksymalnej łącznej liczby punktów; Ocena 4,0 - uzyskanie co najmniej 80% maksymalnej łącznej liczby punktów; Ocena 4,5 - uzyskanie co najmniej 85% maksymalnej łącznej liczby punktów; Ocena 5,0 - uzyskanie co najmniej 90% maksymalnej łącznej liczby punktów;
Egzamin:
nie
Literatura:
Z. Niewiadomski, Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Komentarz, C.H. Beck 2016, J. Dziedzic-Bukowska, J. Jaworski, P. Sosnowski, Leksykon prawa budowlanego, planowania przestrzennego i gospodarki nieruchomościami, WoltersKluwer 2016, P. Sosnowski, K. Buczyński, J. Dziedzic-Bukowska, J. Jaworski, Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Komentarz, LexisNexis 2014, Z. Niewiadomski, Planowanie przestrzenne. Zarys systemu, LexisNexis 2003, P. Sosnowski, Gminne planowanie przestrzenne a administracja rządowa, LexisNexis 2011.
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:
Ćwiczenia dotyczą przedstawienia źródeł prawa, podstawowych pojęć i konstrukcji prawnych oraz procedur związanych z tworzeniem aktów planowania przestrzennego, rozwijają i kształtują praktyczną umiejętność zastosowania aparatury pojęciowej oraz ugruntowują i pogłębiają omawianą problematykę. Będą także okazją do dyskusji między słuchaczem a prowadzącym. Przedmiot jest zorganizowany w układzie problemowym.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
Zna terminologię z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego
Weryfikacja: Pisemne kolokwium z pytaniami testowymi i/lub opisowymi
Powiązane efekty kierunkowe: K_W02, K_W03
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W07, S2A_W11, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05
Efekt W_02
Ma zaawansowaną wiedzę z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz praw i obowiązków uczestników procesu tworzenia aktów planistycznych
Weryfikacja: Pisemne kolokwium z pytaniami testowymi i/lub opisowymi
Powiązane efekty kierunkowe: K_W02, K_W03
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W07, S2A_W11, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05
Efekt W_03
Ma zaawansowaną wiedzę o strukturze i funkcjach organów administracji publicznej odpowiedzialnych za planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz nadzór nad tą działalnością
Weryfikacja: Pisemne kolokwium z pytaniami testowymi i/lub opisowymi
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W02, K_W03
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W07, S2A_W11, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
Potrafi posługiwać się źródłami prawa oraz orzecznictwem sądów administracyjnych z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego w celu analizowania sytuacji faktycznych
Weryfikacja: Pisemne kolokwium z pytaniami testowymi i/lub opisowymi
Powiązane efekty kierunkowe: K_U04, K_U06, K_U07
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U08, S2A_U06
Efekt U_02
Potrafi samodzielnie rozwiązywać konkretne problemy prawne w zakresie planowania i zagospodarowania przestrzennego
Weryfikacja: Pisemne kolokwium z pytaniami testowymi i/lub opisowymi
Powiązane efekty kierunkowe: K_U04, K_U06, K_U07
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U08, S2A_U06

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_01
Ma świadomość konieczności ochrony interesu publicznego oraz zagwarantowania udziału społeczeństwa w procesie planowania i zagospodarowania przestrzennego
Weryfikacja: Pisemne kolokwium z pytaniami testowymi i/lub opisowymi
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K02, K_K03, K_K04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K02, S2A_K05, S2A_K01, S2A_K04, S2A_K06, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07
Efekt K_02
Ma świadomość problemów występujących w procesie planowania i zagospodarowania przestrzeni
Weryfikacja: Pisemne kolokwium z pytaniami testowymi i/lub opisowymi
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K02, K_K03, K_K04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K02, S2A_K05, S2A_K01, S2A_K04, S2A_K06, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07