- Nazwa przedmiotu:
- Eurobiznes
- Koordynator przedmiotu:
- prof.dr hab. Małgorzata Duczkowska-Piasecka
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A2_E
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- student samodzielnie studiuje zadaną literaturę i materiały przez 45 godzin w semestrze, 10 godzin poświecą na przygotowanie się do testu zaliczeniowego oraz 5 godzin na kontakt z prowadzącym (konultacje, wymiana korespondencji w kwestiach merytorycznych)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- student studiuje przedmiiot przez 15 godzin na sali wykładowej, co daje 0,6 pkt ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- wszelkie treści omawiane na zajęciach a także te, o których czyta w domu mają charakter wiedzy praktycznej 3 pkt ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- znajomość zagadnień mikro i makroekonomii a także zagadnień prawnych związanych z organizacją i funkcjonowaniem UE
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest opanowanie przez studenta wiedzy na temat specyfiki, zasad i reguł funkcjonowania biznesu w Unii Europejskiej w powiązaniu z procesami globalizacji i otwartego rynku; opanowanie umiejętności analizy takich przedsięwzięć, podejmowania decyzji w kwestii funkcjonowania europejskiego biznesu, umiejętności formułowania ocen, krytycznych opinii o procesach w biznesie europejskim. Student nabędzie kompetencji i zdolności do aktywnego uczestnictwa w procesach rozwoju europejskiego, do własnej przedsiębiorczości na terenie UE.
- Treści kształcenia:
- 1.Tematyka zajęć:
1. Pojęcie eurobiznesu – kryteria stanowiące o przynależności do eurobiznesu; Regulacje prawne związane z prowadzeniem biznesu – regulacje wynikające z zasad jednolitego rynku, z zasad wspólnych polityk, z reguł i zasad konkurencyjności, - informacje wprowadzające
2. Otoczenie w biznesie europejskim – otoczenie bliższe i dalsze przedsiębiorstw europejskich; procesy ekonomiczne, społeczne, demograficzne, polityczne jako szanse i zagrożenia dla biznesu europejskiego, współpraca i partnerstwo biznesowe a reguły konkurencji;
3. Globalizacja jako środowisko dla biznesu – związek reguł unijnych funkcjonowania biznesu a reguły światowej Organizacji Handlu – korzyści i zagrożenia globalizacji
4. Korporacje transnarodowe – jako podmioty na rynku europejskim – istota, struktura, współpraca biznesowa między korporacjami a innymi podmiotami – reguły i zasady tej współpracy
5. MSP – jako największy sektor na rynku przedsiębiorstw unijnych – definicja, reguły samodzielności przedsiębiorstwa;
- Metody oceny:
- Warunkiem zaliczenia jest sprawdzana obecność na zajęciach, aktywność i poprawne napisanie testu.
Test składa się z pytań zamkniętych i 1 otwartego i oceniany jest w taki sposób, że poprawnie napisane pytania zamknięte nie gwarantują minimalnej oceny do zaliczenia (np. przy 5 pytaniach zamkniętych student może otrzymać 5 pkt za nie, gdy do zaliczenia potrzebne jest 6 pkt; ogółem na ocenę bdb. należy mieć 10 pkt).
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura: 1. red. M.Nowakowski Eurobiznes, Wyd. Oficyna Wydawnicza SGH Warszawa 2008
2. red. M.Duczkowska-Piasecka Unia Europejska- organizacja - funkcjonowanie - korzyści, Wyd. Almamer Warszawa 2009
3. regulacje UE odnosnie kwestii poruszanych na zajęciach, statystyki europejskie (EUROSTAT)
- Witryna www przedmiotu:
- nie dotyczy
- Uwagi:
- nie dotyczy
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- Student ma wiedzę umożliwiającą diagnozowanie i rozwiązywanie problemów związanych z administrowaniem w biznesie europejskim
Weryfikacja: test
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W02
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W07, S2A_W11
- Efekt W_02
- Student posiądzie wiedzę na temat globalizacji i jej złożoności jako warunków prowadzenia biznesu w UE
Weryfikacja: test
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W05
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W03, S2A_W04
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- Student potrafi prowadzić badania i analizy z poglębioną oceną rzeczywistych zjawisk w biznesie na terenie UE
Weryfikacja: zajęcia, test
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_01
- student ma świadomość etyki w biznesie europejskim i odpowiedzialności związanej ze skutkami przy potencjalnie podejmowanych decyzjach biznesowych
Weryfikacja: zajęcia, test
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K01, S2A_K04, S2A_K06