Nazwa przedmiotu:
Marketing międzynarodowy
Koordynator przedmiotu:
dr Małgorzata Stawicka
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A2_MM
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
90 godz., w tym: udział w zajęciach 15, praca własna: przygotowanie do zajęć 25 godzin, czytanie wskazanej literatury 40 godzin, przygotowanie prezentacji 10 godzin
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
3 pkt ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
grupa obieralna
Cel przedmiotu:
Przygotowanie studentów do praktycznego zastosowania marketingu na rynkach zagranicznych. Zaprezentowanie teorii internacjonalizacji przedsiębiorstw, teorii otoczenia międzynarodowego, zapoznanie studentów ze specyfikę strategii w dziedzinie produktu, ceny, dystrybucji i promocji, zapoznanie z podstawami teorii badań marketingowych rynków zagranicznych. Przedmiot prowadzony jest w podziale na tematy. Wprowadzenie do ćwiczeń obejmuje teoretyczne ujęcie wybranych pojęć, zagadnień i problemów. Ćwiczenia pozwalają na kształtowanie umiejętności praktycznych i pogłębienie wiedzy w obszarze najważniejszych zagadnień, umożliwiają sprawdzenie poziomu przygotowania studentów w zakresie prezentowanych tematów, rozwijają aktywność studentów przez udział w rozwiązywaniu case study i pracę w grupie.
Treści kształcenia:
1. Podstawowe pojęcia z zakresu marketingu międzynarodowego. 2. Międzynarodowe otoczenie przedsiębiorstwa jako zespół uwarunkowań marketingu na rynkach zagranicznych. 3. Strategie i sposoby wejścia przedsiębiorstw na rynki zagraniczne. 4. Badania marketingowe rynków zagranicznych. 5. Strategie marketingu mix na rynkach zagranicznych. 6. Problemy organizacji marketingu międzynarodowego w przedsiębiorstwach.
Metody oceny:
Kryteria oceny - ocena składa się z następujących części: - Case study, - kolokwium, - aktywność na zajęciach, Procent wiedzy wymaganej dla uzyskania oceny: - bardzo dobrej - 100% - 91%, - dobrej plus - 90% - 81%, - dobrej - 80% - 71%, - dostatecznej plus - 70% - 61%,
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. Duliniec E., Marketing międzynarodowy, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2009 2. Schroeder J., Badania marketingowe rynków zagranicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2007 3. Fonfara K., Gorynia M., Najlepszy E., Schroeder J., Strategie w biznesie międzynarodowym, Wydawnictwo AE, Poznań 2004 Literatura uzupełniająca: 1. Gesteland R.R., Różnice kulturowe a zachowania w biznesie. Marketing, negocjacje i zarządzanie w różnych kulturach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000 2. Stawicka M., Wpływ otoczenia socjo-kulturowego na zachowania biznesowe menadżerów na rynkach krajów WNP, [w:] Levashova L., (red.) Problemy zarządzania kapitałem ludzkim- wyzwania współczesności, L&J Techtrading, International Business Consultants Group. Warszawa 2010 3. Duczkowska-Piasecka M., Stawicka M.,, Strategic changes in interprises in the process of the internationalisation, Globalization, the State and the Individual, International Scientific Journal, Free Universit of Varna Free Universit of Varna 3(7)2015 4. Gorynia, M., The internationalization of Polish firms - evidence from a qualitative study of FDI behaviour' w: Internationalization of Firms from Economies in Transition, red. Mai Thi Thanh Thai, Ekaterina Turkina, Edward Elgar Publishing, 2014
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt K_W01
Posiada wiedzę faktograficzną i przekrojową, dzięki której: opisuje i definiuje pojęcia z zakresu marketingu międzynarodowego,
Weryfikacja: Case Study, dyskusja dydaktyczna, kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08
Efekt K_W02
Posiada wiedzę na temat zarządzania międzykulturowego i zarządzania relacjami
Weryfikacja: Case Study, dyskusja dydaktyczna, kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_W05, K_W07
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W03, S2A_W04, S2A_W03, S2A_W06, S2A_W10, S2A_W11
Efekt K_W03
Ma wiedzę na temat rozwoju produktu, marki i kreowania wizerunku przedsiębiorstwa na rynkach zagranicznych.
Weryfikacja: Case Study, dyskusja dydaktyczna, kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04, K_W05, K_W07
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W03, S2A_W06, S2A_W10, S2A_W11

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt K_U01
Potrafi ocenić problemy związane z szeroko rozumianą działalnością przedsiębiorstwa i potrafi samodzielnie proponować strategie ogólne i marketingowych przedsiębiorstwa na rynkach zagranicznych
Weryfikacja: Case Study, dyskusja dydaktyczna,kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_U04, K_U06, K_U10
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U08, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05
Efekt K_U02
Posiada umiejętności właściwej oceny wpływu różnych zjawisk i procesów występujących w międzynarodowym otoczeniu przedsiębiorstwa na jego strategie marketingowe.
Weryfikacja: Case Study, dyskusja dydaktyczna, kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_U05, K_U12
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U02, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U06
Efekt K_U03
Potrafi rozpoznać relacje przyczynowo skutkowe wpływu poszczególnych czynników na politykę w zakresie instrumentów marketingowych, potrafi formułować własne opinie na temat tych zjawisk
Weryfikacja: Case Study, dyskusja dydaktyczna, kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_U03, K_U04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_K01
Potrafi działać w zespołach i porozumieć się z osobami reprezentującymi różne dziedziny wiedzy, w procesie przygotowywania strategii marketingowych.
Weryfikacja: Case Study, dyskusja dydaktyczna
Powiązane efekty kierunkowe: K_K03, K_K05
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K02, S2A_K03, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K07
Efekt K_K02
Jest przygotowany do użycia swojej wiedzy do podejmowania etycznych decyzji, będących częścią spójną strategii organizacji
Weryfikacja: Case Study, dyskusja dydaktyczna
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02, K_K04, K_K05
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K01, S2A_K04, S2A_K06, S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K07