- Nazwa przedmiotu:
- Skuteczny zespół projektowy
- Koordynator przedmiotu:
- dr Katarzyna Górniak
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A2_SZP
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin kontaktowych - 35 godz., w tym:
obecność na ćwiczeniach - 30 godz.,
konsultacje - 5 godz.
2. praca własna studenta - 40 godz. w tym:
przygotowanie do ćwiczeń (czytanie literatury, obserwacja, zapoznawanie się z praktyką) - 10 godz.,
przygotowanie się do zaliczenia - 30 godz.,
Łączny nakład pracy studenta wynosi 75 godz., co odpowiada 3 pkt. ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,4 pkt. ECTS co odpowiada 35 godz. kontaktowym.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,6 pkt. ECTS co odpowiada 40 godz., w tym:
obecność na ćwiczeniach - 30 godz.,
przygotowanie do ćwiczeń (czytanie literatury, obserwacja, zapoznawanie się z praktyką) - 10 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Przedmiot nie wymaga wstępnego wprowadzenia.
Wymagane są podstawowe wiadomości z zakresu socjologii
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- W ramach przedmiotu studenci zostaną zapoznani z zasadami, mechanizmami i procesami odpowiedzialnymi za funkcjonowanie zespołu, a szczególnie zespołu projektowego działającego w ramach administracji publicznej. Dowiedzą się, co jest przydatne w pracy zespołowej oraz co warunkuje jej skuteczność. Oprócz zdobywania wiedzy, będą mieli możliwość w trakcie elementów warsztatowych sprawdzić swoje umiejętności w zakresie pracy zespołowej oraz odnieść się do praktyki.
- Treści kształcenia:
- 1. Skąd pomysł na pracę zespołową? Praca zespołowa w administracji.
2. Projekt, metoda projektowa, zespół projektowy – idea, zasady, skuteczność
3. Istota zespołu projektowego – wartości i zasady, korzyści
4. Wyznaczenie i formułowanie celów zespołowych – zasada SAMRT
5. Budowanie zespołu projektowego – od czego zależy jego siła?
6. Powoływanie i budowanie zespołu – kogo wybrać, kto może pracować w zespole, od czego zależy jego siła
7. Dynamika zespołowa (etapy rozwoju) – życie zespołu a skuteczność
8. Konstruktywne i niekonstruktywne zachowania zespołowe
9. Trudni członkowie zespołu i trudne sytuacje
10. Jak podzielić pracę – wyznaczanie zadań, zakres odpowiedzialności, rozwiązywanie sytuacji trudnych
11. Skuteczne komunikowanie się w zespole
12. Proces integracji – mechanizmy wzmacniania
13. Zespołowe podejmowanie decyzji i rozwiązywanie problemów
14. Zarządzanie zespołem projektowym. Kim jest kierownik w zespole projektowym?
15. Podsumowanie i zaliczenie zajęć
- Metody oceny:
- Na zaliczenie przedmiotu składają się następujące elementy:
• aktywne uczestnictwo w zajęciach (elementach warsztatowych, casy study, praca w podgrupach, dyskusjach)
• uzyskanie pozytywnej oceny z zaliczenia pisemnego z pytaniami opisowymi i/lub testowymi
Ocena za przedmiot
Ocena Student, który zaliczył przedmiot (moduł) wie / umie / potrafi:
3.0 Uzyskał co najmniej 50% maksymalnej łącznej liczby punktów ze zaliczenia pisemnego oraz wykazał się obecnością oraz aktywnością na zajęciach.
3.5 Uzyskał co najmniej 60% maksymalnej łącznej liczby punktów ze zaliczenia pisemnego oraz wykazał się obecnością oraz aktywnością na zajęciach.
4.0 Uzyskał co najmniej 70% maksymalnej łącznej liczby punktów ze zaliczenia pisemnego oraz wykazał się obecnością oraz aktywnością na zajęciach.
4.5 Uzyskał co najmniej 80% maksymalnej łącznej liczby punktów ze zaliczenia pisemnego oraz wykazał się obecnością oraz aktywnością na zajęciach.
5.0 Uzyskał co najmniej 90% maksymalnej łącznej liczby punktów ze zaliczenia pisemnego oraz wykazał się obecnością oraz aktywnością na zajęciach.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. P. Wachowiak i in., Kierowanie zespołem projektowym, DIFIN, 2004
2. B. Grucza (red.), ABC zarządzania projektami miękkimi, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa 2012
3. M. Trocki, Zarządzenie projektem europejskim, PWE, Warszawa 2015
4. M. Gellert, C. Nowak, Zespół, GWP, 2008
5. R. Luecke, Stwórz zespół z ikrą : kompletny poradnik tworzenia wydajnych i skutecznych zespołów, MT BIZNES, 2006
Literatura uzupełniająca:
1. M. Holliday Coaching, mentoring i zarządzanie. Jak rozwiązywać problemy i budować zespół, ONE PRESS, Warszawa, 2006
2. W. Bańka, Operacyjne kierowanie pracownikami w organizacjach, Wydawnictwo Adam Marszałek, Warszawa, 2007
3. J. Kisielnicki, Zarządzanie projektami. Ludzie – procedury – wyniki, Wolters Kluwer, Warszawa, 2014
4. Kozłowski T., Poradnik planowania projektu, Regionalne Centrum Informacji i Wspomagania Organizacji Pozarządowych, Gdańsk 2006
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
- nie dotyczy
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- Zna pogłębioną terminologię w zakresie działania zespołów.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych. Rozwiązywanie case study
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W02, K_W06
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W07, S2A_W11, S2A_W06, S2A_W09
- Efekt W_02
- Ma ugruntowaną i pogłębioną wiedzę o strukturze i funkcjach zespołów projektowych.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych. Rozwiązywanie case study
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W02, K_W06
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W07, S2A_W11, S2A_W06, S2A_W09
- Efekt W_03
- Zna mechanizmy i procesy właściwe dla działania zespołów, a szczególnie zespołów projektowych.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych. Rozwiązywanie case study
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W02, K_W06
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W07, S2A_W11, S2A_W06, S2A_W09
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji otaczających go zjawisk społecznych w zakresie działania zespołów.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych. Rozwiązywanie case study
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02, K_U04, K_U05, K_U07
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U06
- Efekt U_02
- Potrafi posługiwać się poznanymi zasadami, teoriami i konstrukcjami w podejmowanej i prowadzonej działalności, przewiduje skutki ewentualnych zdarzeń w odniesieniu do działania zespołów.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych. Rozwiązywanie case study
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02, K_U04, K_U05, K_U07
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U06
- Efekt U_03
- Posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające dostrzec istniejące problem w odniesieniu do działania zespołów.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych. Rozwiązywanie case study
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02, K_U04, K_U05, K_U07
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U06
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_01
- Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie konieczność dalszego doskonalenia się zawodowego i rozwoju osobistego w zakresie funkcjonowania zespołów projektowych.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych. Rozwiązywanie case study
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K03, K_K05
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K02, S2A_K05, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K07
- Efekt K_02
- Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań w zakresie działania zespołów.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych. Rozwiązywanie case study
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K03, K_K05
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K02, S2A_K05, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K07
- Efekt K_03
- Docenia wpływ działania zespołów projektowych w na rozwój społeczny oraz sprawność funkcjonowania administracji publicznej.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej o zróżnicowanych pytaniach. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych. Rozwiązywanie case study.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K03, K_K05
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K02, S2A_K05, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K07