Nazwa przedmiotu:
Socjologia administracji
Koordynator przedmiotu:
dr Katarzyna Dzieniszewska-Naroska
Status przedmiotu:
Fakultatywny dowolnego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A21_SO
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Ogółem 90 godzin, 30 godzin ćwiczeń i 60 godzin pracy przygotowanie do ćwiczeń oraz zadań
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
3
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
grupa obieralna
Cel przedmiotu:
Nauczenie Socjologii administracji na kierunku administracja ma na celu zapoznanie studentów ze społecznym otoczeniem administracji publicznej takim jak: organizacje pozarządowe, związki zawodowe, przedsiębiorcy oraz różne nieformalne postaci działania społecznego obywateli. Studenci podczas kursu będą mogli poznać teoretyczne oraz praktyczne uwarunkowania społeczne skutecznego współdziałania administracji różnych szczebli z podmiotami społecznymi zorganizowanymi lub też indywidualnymi. Szczególny nacisk położony został na rozwijanie praktycznych umiejętności społecznych słuchaczy w komunikowaniu się administracji z otoczeniem takich jak metody i formy komunikowania decyzji. Program przewiduje również wprowadzenie i przećwiczenie ze słuchaczami elementów umożliwiających diagnozę społeczną, z uwzględnieniem metody ewaluacyjnej. Słuchacze podczas kursu poznają dysfunkcje występujące w administracji publicznej oraz metody przeciwdziałania nim.
Treści kształcenia:
1 Socjologiczne podejście do administracji publicznej. Systemy administracji publicznej w ujęciu teorii socjologicznej i w świetle badań socjologów i psychologów społecznych. Główne nurty badań nad administracją publiczną. Konwersatorium Klasyczne a nowoczesne podejście do zarządzania w administracji publicznej. Wdrażanie nowych idei w praktyce. Zawód urzędnik i jego społeczny wizerunek. Postawy społeczne wobec administracji publicznej, ich przyczyny i skutki. Narzędzia diagnozy. Formy oddziaływania na zmiany postaw wobec administracji. Ocena instytucji publicznych. Skutki negatywnych postaw wobec administracji. Ćwiczenie 1. cz. 1 i cz.2 4 2 Administracja publiczna w Polsce i jej społeczni partnerzy. Pojęcie grupy docelowej. Pojęcie dialogu społecznego i dialogu obywatelskiego. Podstawowe kategorie partnerów administracji publicznej na poziomie administracji rządowej i samorządowej. Konwersatorium Relacje bezpośrednie i relacje pośrednie urząd – media - obywatele. Konwersatorium 4 3 Urząd relacje z klientem. Urząd jego organizacja pracy a relacje z klientami. Organizacyjne, przestrzenne a psychospołeczne czynniki wyznaczające relację między urzędnikiem a klientem. Konwersatorium 2 4. Komunikacja z Klientem, - podstawowe zasady komunikacji, - niewerbalna i werbalna komunikacja (Ćwiczenia z niewerbalnej i werbalnej komunikacji) – prosty przekaz informacyjny, Warsztat 1.Warsztat z tworzenia komunikatu (przekaz informacyjny). Omówienie wyników warsztatu. - przekaz złożony (procedury i instrukcje) Warsztat nr 2. Komunikaty złożone, Tworzenie procedur, Omówienie barier komunikacyjnych ( bariery w komunikacji) 6 5. Diagnozowanie potrzeb klientów urzędu. Metody diagnozy potrzeb. Metody konsultacji społecznych. Warsztat 1. Metoda wizji lokalnej (konsultacje z klientem w terenie) Warsztat. 2. Zebrania z mieszkańcami a debata publiczna. Podsumowanie warsztatów. Konwersatorium 6 6. Ewaluacja pracy urzędu, metody i techniki w badaniu ewaluacyjnym oraz tworzenie rekomendacji dla zmian organizacyjnych. Wprowadzenie do zadania zaliczeniowego „Komunikacja z obywatelem za pośrednictwem Internetu” Konwersatorium. Warsztat 1. Tworzenie kryteriów oceny strony internetowej urzędu. Omówienie błędów w pracach zaliczeniowych. 4 7. Samoocena słabych i mocnych stron kompetencji komunikacyjnych. Test kompetencji komunikacyjnych. Autodiagnoza, narzędzia do diagnozy stylów indywidualnych komunikacji (Ćwiczenie1) i kontekstu kulturowego komunikacji (Ćwiczenie 2.). 4
Metody oceny:
Zaliczenie zajęć na podstawie pracy na zajęciach oraz pracy zaliczeniowej. Ogółem można uzyskać 100 punktów. Praca na zajęciach (aktywność oceniana indywidualnie, realizacja zadań warsztatowych (oceniana zespołowo) Udział w warsztatach i ćwiczeniach punktowany jest od 0 do 10 punktów za każde ćwiczenie i warsztat. Aktywność podczas konwersatoriów punktowana jest w pojedynczymi punktami w trakcie konwersatorium. Student może otrzymać punkty dodatkowe za potwierdzone uczestnictwo w konferencjach organizowanych przez wydział lub za udział w badaniach naukowych z zakresu komunikacji w urzędzie. Ocena Studentka, który/a zaliczył przedmiot (moduł) wie / umie / potrafi: 3.0 Student/ka, który/a uzyskał/a, 51-60 punktów w stopniu podstawowym opanował/a wiedzę, umiejętności i kompetencje przypisane do przedmiotu. 3.5 Student/ka, który/a otrzymał/a 61-70 punktów w stopniu ponad podstawowym opanował/a wiedzę, umiejętności i kompetencje przypisane do przedmiotu. 4.0 Student/ka, który/a otrzymał/a 71-80 punktów w stopniu dobrym opanował/a wiedzę, umiejętności i kompetencje przypisane do przedmiotu. 4.5 Student/ka, który/a otrzymał/a 81-90 punktów w stopniu ponad dobrym opanował/a wiedzę, umiejętności i kompetencje przypisane do przedmiotu. 5.0 Student/ka, który/a otrzymał/a 90 i więcej punktów w stopniu bardzo dobrym opanował/a wiedzę, umiejętności i kompetencje przypisane do przedmiotu.
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura: Socjologia administracji in statu nascendi, pod red. K. Motyki i R. Steca, Warszawa 2013.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
przedmiot prowadzony metodą warsztatową

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_1
Student wie jakie czynniki wpływają na skuteczność pracy urzędu, rozumie i rozróżnia klasyczne i nowoczesne podejście do administracji publicznej ze szczególnym uwzględnieniem utrzymywania relacji urzędu z jego społecznym otoczeniem.
Weryfikacja: Sprawdzenie efektów poprzez zajęcia konwersatoryjne (Tamat2 i Temat 3) Studenci otrzymują punkty za udział w dyskusji i za podsumowania tematu) oraz podsumowania ćwiczenie 1 cz. 1 i cz. 2 w temacie 1.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W02
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W07, S2A_W11
Efekt W_2
Student wie jakie czynniki wpływają na relacje urzędu z otoczeniem. Rozumie znaczenie tych relacji dla skutecznego działania urzędu.
Weryfikacja: Sprawdzenie efektów poprzez zajęcia konwersatoryjne (Tamat2 i Temat 3) Studenci otrzymują punkty za udział w dyskusji i za podsumowania tematu) oraz podsumowania ćwiczenie 1 cz. 1 i cz. 2 w temacie 1.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08
Efekt W_3
Student wie jakimi narzędziami posługiwać się w utrzymywaniu dobrych relacji z otoczeniem urzędu. Sprawdzenie efektów poprzez zajęcia konwersatoryjne (Temat 3) Także podsumowania Warsztatów z tematu 5 i 6. pkt 3.
Weryfikacja: Sprawdzenie efektów poprzez zajęcia konwersatoryjne (Temat 3) Także podsumowania Warsztatów z tematu 5 i 6. pkt 3.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_1
Umie tworzyć warunki do współpracy z otoczeniem urzędu i wpływać na kulturę komunikacyjną urzędu.
Weryfikacja: Temat 6. Warsztaty temat 5. Studenci uczą się tworzyć kryteria diagnozy.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U08, K_U09
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U08, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07
Efekt U_2
Umie zorganizować i przeprowadzić samodzielnie proste badanie narzędzia komunikacyjnego urzędu oraz wyciągnąć z niego wnioski.
Weryfikacja: Temat 6. Praca zaliczeniowa. Temat 6.Sprawdzenie wiedzy na temat zasad tworzenia kryteriów diagnozy
Powiązane efekty kierunkowe: K_U05
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U02, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_1
Student potrafi skutecznie komunikować się z obywatelem w urzędzie, aktywnie kreować sytuacje komunikacyjne. Potrafi określić własne mocne i słabe strony w komunikacji z innymi i pracować nad poprawnymi relacjami w pracy zawodowej.
Weryfikacja: Warsztaty: Temat 5. – Diagnozowanie potrzeb klientów Warsztaty temat 4: Komunikacja z klientem Ćwiczenia Temat 7. –
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K03
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K02, S2A_K05, S2A_K02, S2A_K03
Efekt K_2
Student samodzielnie potrafi postawić diagnozę skuteczności komunikacyjnej urzędu z jego otoczeniem,
Weryfikacja: Praca zaliczeniowa: - sprawdzenie czy wnioski końcowe są postawione prawidłowo
Powiązane efekty kierunkowe: K_K07
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K03, S2A_K04, S2A_K06, S2A_K07
Efekt K_3
Student potrafi samodzielnie poszukiwać danych do analizy skutecznej komunikacji urzędu z otoczeniem ze szczególnym uwzględnieniem nowych technologii.
Weryfikacja: Temat 7.sprawdzenie czy student prawidłowo zebrał dane do diagnozy ze strony internetowej
Powiązane efekty kierunkowe: K_K04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07