- Nazwa przedmiotu:
- Historia myśli ekonomicznej
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. Włodzimierz Puliński
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Ekonomia
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- PP 5
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykład – 30 h, przygotowanie się do zajęć w tym zapoznanie z literaturą – 30 h, przygotowanie do egzaminu – 20 h, konsultacje - 15 h , egzamin -5 h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- I.1,4
II. 0,6 - konsultacje
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- mikroekonomia, makroekonomia
- Limit liczby studentów:
- min. 15
- Cel przedmiotu:
- 1. przekazanie studentom wiedzy o społecznym i ekonomicznym kontekście rozwoju myśli ekonomicznej. 2. Zapoznanie studentów z głównymi nurtami ekonomii od okresu "przed rynkowego" i wczesnego kapitalizmu oraz głównymi szkołami współczesnej ekonomii ortodoksyjnej i heterodoksyjnej.
- Treści kształcenia:
- 1. Myśl ekonomiczna starożytności i średniowiecza.
2. Początki nowożytnej myśli ekonomicznej.
a) merkantylizm,
b) prekursorzy klasycznej ekonomii angielskiej,
c) fizjokratyzm.
3. Klasyczna ekonomia angielska i jej ewolucja w XIX w.
System poglądów A. Smitha, D. Ricardo, J. B. Saya, T. R. Malthusa, J. S. Milla.
4. Dziewiętnastowieczne krytyki ekonomii klasycznej
a) niemiecka szkoła historyczna,
b) instytucjonalizm amerykański,
c) marksizm.
5. Ekonomia subiektywistyczna i marginalistyczna – metodologiczny przełom w badaniach ekonomicznych. Teoria wartości, kapitału, procentu i cyklu koniunkturalnego w szkole austriackiej. Teoria równowagi ogólnej w szkole matematycznej.
6. Metodologiczna odnowa ekonomii klasycznej i powstanie ekonomii neoklasycznej. Wkład A. Marshala.
7. Kryzys klasycznego paradygmatu i rewolucja keynesowska, keynesizm współczesny. Synteza neoklasyczna.
8. Ewolucja głównego nurtu współczesnej ekonomii – od formalizmu do nowej ekonomii instytucjonalnej.
a) monetaryzm i odrodzenie liberalizmu,
b) teoria racjonalnych oczekiwań i teza o nieefektywności polityki,
c) teoria wyboru publicznego,
d) nowa ekonomia instytucjonalna.
- Metody oceny:
- Egzamin pisemny składający się z pytań otwartych.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Podstawowa: 1. H. Landreth, D. C Colander, Historia Myśli Ekonomicznej, WN PWN, Warszawa 2005. 2. W. Stankiewicz, Historia Myśli Ekonomicznej, PWE, Warszawa 2007, 3. M. Blaug, Teoria Ekonomii. Ujęcie retrospektywne, WN PWN, Warszawa 1994. 4. B. Snowdon, H. Vane, P. Dynarczyk, Współczesne Nurty Teorii Makroekonomii, WN PWN,Warszawa 1998, 5. J. Godłów – Legiędź, Współczesna Ekonomia. Ku Nowemu Paradygmatowi, C. H. Beck, Warszawa 2010.
Uzupełniająca: 1. R. Heilbroner, Wielcy ekonomiści. Czasy. Życie. Idee. PWE Warszawa 1993
- Witryna www przedmiotu:
- www.knes.pw.plock.pl
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil praktyczny - wiedza
- Efekt W01
- 1. Student posiada wiedzę o społecznym i ekonomicznym kontekście rozwoju myśli ekonomicznej. 2. Student posiada wiedzę o głównych nurtach ekonomii od okresu "przed rynkowego", wczesnego kapitalizmu oraz o najważniejszych szkołach współczesnej ekonomii ortodoksyjnej i heterodoksyjnej. 3. Student posiada wiedzę o związkach występujących mieczy różnymi szkołami ekonomicznymi.
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01
Powiązane efekty obszarowe:
S2P_W01
Profil praktyczny - umiejętności
- Efekt U03
- 1. Po zakończeniu kursu student rozpoznaje i rozumie podstawowe pojęcia i zjawiska makroekonomiczne 2. Potrafi poddać krytycznej analizie dorobek głównych nurtów teoretycznych współczesnej ekonomii oraz określić ich historyczne źródła. 3. Student potrafi także ocenić wkład wybitnych ekonomistów w rozwój tej nauki.
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U03
Powiązane efekty obszarowe:
S2P_U03
Profil praktyczny - kompetencje społeczne
- Efekt K06
- Student ma świadomość konieczności pogłębiania i aktualizacji zdobytej wiedzy.
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K06
Powiązane efekty obszarowe:
S2P_K01, S2P_K06
- Efekt K08
- Student rozumie potrzebę etycznego postępowania.
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K08
Powiązane efekty obszarowe:
S2P_K04