- Nazwa przedmiotu:
- Komunikacja w społeczności lokalnej
- Koordynator przedmiotu:
- dr Katarzyna Górniak
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A1_KSL
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin kontaktowych - 35 godz., w tym:
obecność na ćwiczeniach - 30 godz.,
konsultacje - 5 godz.
2. praca własna studenta - 40 godz. w tym:
przygotowanie do ćwiczeń (czytanie literatury, analiza aktów prawnych, danych statystycznych, obserwacja) - 10 godz.,
przygotowanie się do zaliczenia - 30 godz.,
Łączny nakład pracy studenta wynosi 75 godz., co odpowiada 3 pkt. ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,4 pkt. ECTS co odpowiada 35 godz. kontaktowym
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,6 pkt. ECTS co odpowiada 40 godz., w tym:
obecność na ćwiczeniach - 30 godz.,
przygotowanie do ćwiczeń (czytanie literatury, analiza aktów prawnych, danych statystycznych, obserwacja) - 10 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Przedmiot nie wymaga wstępnego wprowadzenia.
Wymagane są podstawowe wiadomości z zakresu socjologii i psychologii społecznej.
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest wprowadzenie studentów w tematykę komunikacji w społeczności lokalnej, która jest nawiązywana i utrzymywana przede wszystkim przez przedstawicieli władzy/urzędników, a dotyczy relacji z lokalnymi partnerami, czyli mieszkańcami, przedsiębiorcami, grupami interesów, organizacjami pozarządowymi itp. Studenci jako przyszli pracownicy administracji publicznej, w tym samorządowej, zostaną przygotowani do skutecznego i pozytywnego komunikowania się z mieszkańcami, opartego na zaufaniu i wzajemnym szacunku, co przekłada się na skuteczność współpracy z różnymi grupami mieszkańców oraz instytucjami społecznymi w działającymi w środowisku lokalnym, ale również na pozytywny rozwój tychże społeczności.
- Treści kształcenia:
- Ćwiczenia (tematy oraz zagadnienia)
1. Wprowadzenie w tematykę zajęć – dlaczego komunikacja jest taka ważna?
2. Komunikacja jako proces: interpersonalna a publiczna
3. Społeczność lokalna i jej aktorzy – z kim się komunikować?
4. Kanały komunikacji: narzędzia i formy
5. Wizerunek i PR instytucji publicznych
6. Wystąpienia publiczne i organizowanie zebrań
7. Współpraca z mediami: sojusznik czy przeciwnik
8. Komunikacja w partycypacji: narzędzia i formy
9. Współpraca i komunikacja z organizacjami pozarządowymi
10. Dostęp do informacji publicznych
11. Komunikacja w sytuacjach trudnych, kryzysowych i konfliktowych
12. Podsumowanie zajęć i zaliczenie pisemne
- Metody oceny:
- Na zaliczenie przedmiotu składają się następujące elementy:
• aktywne uczestnictwo w zajęciach (elementach warsztatowych, casy study, dyskusjach),
• uzyskanie pozytywnej oceny z zaliczenia pisemnego z pytaniami opisowymi lub testowymi,
Ocena za przedmiot
Ocena Student, który zaliczył przedmiot (moduł) wie / umie / potrafi:
3.0 Uzyskał co najmniej 50% maksymalnej łącznej liczby punktów ze zaliczenia pisemnego oraz wykazał się obecnością oraz aktywnością na zajęciach.
3.5 Uzyskał co najmniej 60% maksymalnej łącznej liczby punktów ze zaliczenia pisemnego oraz wykazał się obecnością oraz aktywnością na zajęciach.
4.0 Uzyskał co najmniej 70% maksymalnej łącznej liczby punktów ze zaliczenia pisemnego oraz wykazał się obecnością oraz aktywnością na zajęciach.
4.5 Uzyskał co najmniej 80% maksymalnej łącznej liczby punktów ze zaliczenia pisemnego oraz wykazał się obecnością oraz aktywnością na zajęciach.
5.0 Uzyskał co najmniej 90% maksymalnej łącznej liczby punktów ze zaliczenia pisemnego oraz wykazał się obecnością oraz aktywnością na zajęciach.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. Komunikacja i partycypacja społeczna. Poradnik, red. Jerzy Hausner, brak wydawnictwa, Kraków 1999 (publikacja dostępna on-line).
2. Public relations instytucji użyteczności publicznej, red. Ewa Hope, Scientific Publishing Group, Gdańsk 2005.
3. Bogusława Dobek-Ostrowska, Podstawy komunikowania społecznego, Wyd. Astrum, Wrocław 2002.
4. Komunikowanie publiczne. Zagadnienia wybrane, red. Barbara Kudra, Elwira Olejniczak, Wyd. UŁ, Łódź 2014.
5. Krzysztof Bakalarski, Komunikacja a rozwój społeczności lokalnych, DIFIN, Warszawa 2014
Literatura uzupełniająca:
1. Bogusława Dobek-Ostrowska, Robert Wiszniowski, Teoria komunikowania publicznego i politycznego, Wyd. Astrum, Wrocław 2002
2. Przepis na uczestnictwo. Diagnoza partycypacji publicznej w Polsce. Tom II, red. Anna Olech, ISP, Warszawa 2013 (publikacja dostępna on-line)
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- Zna podstawową terminologię w zakresie pojęć i definicji dotyczących komunikowania się i tworzenia strategii komunikacyjnych urzędu/przedstawicieli władz.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych. Rozwiązywanie case study
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W02 , K_W03
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W02, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W09
- Efekt W_02
- Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą warunków i okoliczności wpływających na skuteczność komunikacji
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych. Rozwiązywanie case study
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W02 , K_W03
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W02, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W09
- Efekt W_03
- Ma wiedzę na struktury i funkcji komunikowania się.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych. Rozwiązywanie case study
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W02 , K_W03
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W02, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W09
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji otaczających go zjawisk społecznych w zakresie komunikacji.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych. Rozwiązywanie case study
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
- Efekt U_02
- Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swe zdolności, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych. Rozwiązywanie case study
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
- Efekt U_03
- Potrafi posługiwać się poznanymi zasadami w podejmowanej i prowadzonej działalności, przewiduje skutki ewentualnych zdarzeń w odniesieniu do podejmowanych działań komunikacyjnych.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych. Rozwiązywanie case study
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_01
- Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie konieczność dalszego doskonalenia się zawodowego i rozwoju osobistego.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych. Rozwiązywanie case study
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K04, K_K05
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07
- Efekt K_02
- Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań w zakresie systematycznego komunikowania się.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych. Rozwiązywanie case study
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K04, K_K05
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07
- Efekt K_03
- Docenia wpływ komunikacji na rozwój społeczny, w tym społeczności lokalnych.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych. Rozwiązywanie case study
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K04, K_K05
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07