Nazwa przedmiotu:
Społeczności regionalne
Koordynator przedmiotu:
dr Jolanta kowalczyk-Grzenkowicz
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A1_SR
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Liczba godzin kontaktowych - 35 godz., w tym: obecność na ćwiczeniach - 30 godz., konsultacje - 5 godz. 2. praca własna studenta - 40 godz. w tym: przygotowanie do ćwiczeń (czytanie literatury, obserwacja) - 10 godz., przygotowanie się do zaliczenia - 15 godz., przygotowanie prezentacji - 15 godz. Łączny nakład pracy studenta wynosi 75 godz., co odpowiada 3 pkt. ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,4 pkt. ECTS co odpowiada 35 godz. kontaktowym
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,6 pkt. ECTS co odpowiada 40 godz., w tym: przygotowanie do ćwiczeń (czytanie literatury, obserwacja), przygotowanie do prezentacji
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Socjologia ogólna
Limit liczby studentów:
grupa obieralna
Cel przedmiotu:
Zapoznanie studentów z procesami kształtowania się odrębności regionalnych, świadomości i tożsamości regionalnej, przekazanie wiedzy na temat polskich regionów – ich historii, kulturze i tradycji.
Treści kształcenia:
1. Wprowadzenie pojęcia regionu, rodzaje regionów – archiwalne (reliktowe), polityczne, ekonomiczne, geograficzne, socjologiczne; charakterystyka tożsamości regionalnej. 2. Zdefiniowanie pojęć: regionalizacja i regionalizm. Cechy i rodzaje regionalizmów. Badania nad tożsamością regionalną w Polsce i Europie. 3. Charakterystyka najpierwotniejszych wyznaczników odrębności regionalnej: podłoża fizjograficznego, obszarów zróżnicowania gospodarczego, formalnych granic terytorialnych 4. Odrębności kulturowe: omówienie definicji kultury: kultura w sensie antropologicznym, symbolicznym pedagogicznym i instytucjonalnym; kultura regionalna, etniczna i ogólnoludzka. Rola religii i języka w wyznaczaniu regionów. 5. Analiza roli podłoża historycznego i tradycji w procesach rozwoju społeczności regionalnej. 6. Omówienie narodzin i rozwoju regionalizmu w Europie. Regionalizm we Francji, Włoszech, Niemczech i Hiszpanii. 7. Historia regionalizmu w Polsce – okres zaborów. Ruch regionalny w okresie II Rzeczypospolitej, regionalizm po II wojnie światowej i po transformacji systemowej 1989r. 8. Charakterystyka społeczeństwa postindustrialnego i społeczeństwa informacyjnego; społeczeństwo informacyjne na szczeblu lokalnym. Analiza wpływu procesów cywilizacyjnych na zachowanie odrębności regionalnych. 9. Rola telewizji w kształtowaniu społeczności lokalnej. Pozytywne i negatywne skutki oglądania telewizji. Internet a regionalizm. 10. Zapoznanie się z najważniejszymi regionami w Polsce – ich historia, tożsamość regionalna, język, religia i kultura. Kaszuby, Śląsk, Podhale, Podlasie. 11. Mniejszości etniczne w Polsce: Łemkowie, Bojkowie, Tatarzy, Romowie. 12. Zaliczenie przedmiotu
Metody oceny:
Na zaliczenie przedmiotu składają się następujące elementy: - przygotowanie prezentacji na temat wybranego regionu, - pozytywna ocena z testu zaliczeniowego z pytaniami zamkniętymi lub otwartymi, - aktywne uczestnictwo w zajęciach , Końcowa ocena jest średnią oceną z prezentacji i testu zaliczeniowego. Ocena z testu Student, który zaliczył przedmiot: 3.0 - przygotował prezentację zawierającą podstawowe informacje na temat wybranego regionu; miał 50% poprawnych odpowiedzi w teście . 3.5 - przygotował prezentację zawierającą podstawowe informacje na temat wybranego regionu; miał 60% poprawnych odpowiedzi w teście. 4.0 - przygotował prezentację zawierającą poszerzone informacje na temat wybranego regionu; miał 70% poprawnych odpowiedzi w teście 4.5 - przygotował prezentację zawierającą szczególnie interesujące informacje na temat wybranego regionu; miał 80% poprawnych odpowiedzi w teście 5.0 przygotował prezentację zawierającą szczególnie interesujące informacje na temat wybranego regionu; miał ponad 90% poprawnych odpowiedzi w teście.
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. B. Jałowiecki: Rozwój regionalny i lokalny w perspektywie socjologicznej, Tychy 2007. 2. A. Sosnowski: Tożsamość regionalna, narodowa, europejska – poziomy współczesnej identyfikacji społecznej Polaków, Olsztyn 2008 3. Region i regionalizm w socjologii i politologii, pod red. A. Pawłowskiej, Z. Rykla, Rzeszów 2012 Literatura uzupełniająca: Literatura uzupełniająca: 1. Regionalne dziedzictwo kulturowe jako baza dla kształtowania tożsamości lokalnych, red. nauk. Samanta Kowalska, Poznań 2010 2. B. Jałowiecki (red.), Oblicza polskich regionów, Warszawa 1996.
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:
Brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
1. Student zna podstawową terminologię z zakresu problematyki regionalnej.
Weryfikacja: - przygotowanie pracy semestralnej na temat wybranego regionu - aktywne uczestnictwo w zajęciach, - uzyskanie pozytywnej oceny z zaliczenia pisemnego z pytaniami opisowymi lub testowymi.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W02 , K_W03, K_W04
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W02, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W09, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W11
Efekt W_02
2. Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą wyznaczników odrębności regionalnej.
Weryfikacja: - przygotowanie pracy semestralnej na temat wybranego regionu - aktywne uczestnictwo w zajęciach, - uzyskanie pozytywnej oceny z zaliczenia pisemnego z pytaniami opisowymi lub testowymi.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W02 , K_W03, K_W04
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W02, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W09, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W11

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
1. Potrafi scharakteryzować wybrany region pod kątem najważniejszych wyznaczników odrębności regionalnej.
Weryfikacja: - przygotowanie pracy semestralnej na temat wybranego regionu; - aktywne uczestnictwo w zajęciach, - uzyskanie pozytywnej oceny z zaliczenia pisemnego z pytaniami opisowymi lub testowymi.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U06
Powiązane efekty obszarowe: P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10
Efekt U_02
2. Potrafi przygotować prezentację na temat wybranego regionu kulturowego.
Weryfikacja: - przygotowanie pracy semestralnej na temat wybranego regionu; - aktywne uczestnictwo w zajęciach, - uzyskanie pozytywnej oceny z zaliczenia pisemnego z pytaniami opisowymi lub testowymi.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U06
Powiązane efekty obszarowe: P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_01
Potrafi w zespole przygotować prezentację wybranego regionu.
Weryfikacja: - przygotowanie pracy semestralnej na temat wybranego regionu; - aktywne uczestnictwo w zajęciach: - uzyskanie pozytywnej oceny z zaliczenia pisemnego z pytaniami opisowymi lub testowymi.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K05
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07