- Nazwa przedmiotu:
- Społeczności regionalne
- Koordynator przedmiotu:
- dr Jolanta kowalczyk-Grzenkowicz
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A1_SR
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin kontaktowych - 35 godz., w tym:
obecność na ćwiczeniach - 30 godz.,
konsultacje - 5 godz.
2. praca własna studenta - 40 godz. w tym:
przygotowanie do ćwiczeń (czytanie literatury, obserwacja) - 10 godz.,
przygotowanie się do zaliczenia - 15 godz.,
przygotowanie prezentacji - 15 godz.
Łączny nakład pracy studenta wynosi 75 godz., co odpowiada 3 pkt. ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,4 pkt. ECTS co odpowiada 35 godz. kontaktowym
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,6 pkt. ECTS co odpowiada 40 godz., w tym:
przygotowanie do ćwiczeń (czytanie literatury, obserwacja), przygotowanie do prezentacji
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Socjologia ogólna
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie studentów z procesami kształtowania się odrębności regionalnych, świadomości i tożsamości regionalnej, przekazanie wiedzy na temat polskich regionów – ich historii, kulturze i tradycji.
- Treści kształcenia:
- 1. Wprowadzenie pojęcia regionu, rodzaje regionów – archiwalne (reliktowe), polityczne, ekonomiczne, geograficzne, socjologiczne; charakterystyka tożsamości regionalnej.
2. Zdefiniowanie pojęć: regionalizacja i regionalizm. Cechy i rodzaje regionalizmów. Badania nad tożsamością regionalną w Polsce i Europie.
3. Charakterystyka najpierwotniejszych wyznaczników odrębności regionalnej: podłoża fizjograficznego, obszarów zróżnicowania gospodarczego, formalnych granic terytorialnych
4. Odrębności kulturowe: omówienie definicji kultury: kultura w sensie antropologicznym, symbolicznym pedagogicznym i instytucjonalnym; kultura regionalna, etniczna i ogólnoludzka. Rola religii i języka w wyznaczaniu regionów.
5. Analiza roli podłoża historycznego i tradycji w procesach rozwoju społeczności regionalnej.
6. Omówienie narodzin i rozwoju regionalizmu w Europie. Regionalizm we Francji, Włoszech, Niemczech i Hiszpanii.
7. Historia regionalizmu w Polsce – okres zaborów. Ruch regionalny w okresie II Rzeczypospolitej, regionalizm po II wojnie światowej i po transformacji systemowej 1989r.
8. Charakterystyka społeczeństwa postindustrialnego i społeczeństwa informacyjnego; społeczeństwo informacyjne na szczeblu lokalnym. Analiza wpływu procesów cywilizacyjnych na zachowanie odrębności regionalnych.
9. Rola telewizji w kształtowaniu społeczności lokalnej. Pozytywne i negatywne skutki oglądania telewizji. Internet a regionalizm.
10. Zapoznanie się z najważniejszymi regionami w Polsce – ich historia, tożsamość regionalna, język, religia i kultura. Kaszuby, Śląsk, Podhale, Podlasie.
11. Mniejszości etniczne w Polsce: Łemkowie, Bojkowie, Tatarzy, Romowie.
12. Zaliczenie przedmiotu
- Metody oceny:
- Na zaliczenie przedmiotu składają się następujące elementy:
- przygotowanie prezentacji na temat wybranego regionu,
- pozytywna ocena z testu zaliczeniowego z pytaniami zamkniętymi lub otwartymi,
- aktywne uczestnictwo w zajęciach ,
Końcowa ocena jest średnią oceną z prezentacji i testu zaliczeniowego.
Ocena z testu
Student, który zaliczył przedmiot:
3.0 - przygotował prezentację zawierającą podstawowe informacje na temat wybranego regionu; miał 50% poprawnych odpowiedzi w teście .
3.5 - przygotował prezentację zawierającą podstawowe informacje na temat wybranego regionu; miał 60% poprawnych odpowiedzi w teście.
4.0 - przygotował prezentację zawierającą poszerzone informacje na temat wybranego regionu; miał 70% poprawnych odpowiedzi w teście
4.5 - przygotował prezentację zawierającą szczególnie interesujące informacje na temat wybranego regionu; miał 80% poprawnych odpowiedzi w teście
5.0 przygotował prezentację zawierającą szczególnie interesujące informacje na temat wybranego regionu; miał ponad 90% poprawnych odpowiedzi w teście.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. B. Jałowiecki: Rozwój regionalny i lokalny w perspektywie socjologicznej, Tychy 2007.
2. A. Sosnowski: Tożsamość regionalna, narodowa, europejska – poziomy współczesnej identyfikacji społecznej Polaków, Olsztyn 2008
3. Region i regionalizm w socjologii i politologii, pod red. A. Pawłowskiej, Z. Rykla, Rzeszów 2012
Literatura uzupełniająca:
Literatura uzupełniająca:
1. Regionalne dziedzictwo kulturowe jako baza dla kształtowania tożsamości lokalnych, red. nauk. Samanta Kowalska, Poznań 2010
2. B. Jałowiecki (red.), Oblicza polskich regionów, Warszawa 1996.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
- Brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- 1. Student zna podstawową terminologię z zakresu problematyki regionalnej.
Weryfikacja: - przygotowanie pracy semestralnej na temat wybranego regionu
- aktywne uczestnictwo w zajęciach,
- uzyskanie pozytywnej oceny z zaliczenia pisemnego z pytaniami opisowymi lub testowymi.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W02 , K_W03, K_W04
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W02, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W09, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W11
- Efekt W_02
- 2. Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą wyznaczników odrębności regionalnej.
Weryfikacja: - przygotowanie pracy semestralnej na temat wybranego regionu - aktywne uczestnictwo w zajęciach, - uzyskanie pozytywnej oceny z zaliczenia pisemnego z pytaniami opisowymi lub testowymi.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W02 , K_W03, K_W04
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W02, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W09, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W11
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- 1. Potrafi scharakteryzować wybrany region pod kątem najważniejszych wyznaczników odrębności regionalnej.
Weryfikacja: - przygotowanie pracy semestralnej na temat wybranego regionu;
- aktywne uczestnictwo w zajęciach,
- uzyskanie pozytywnej oceny z zaliczenia pisemnego z pytaniami opisowymi lub testowymi.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U06
Powiązane efekty obszarowe:
P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10
- Efekt U_02
- 2. Potrafi przygotować prezentację na temat wybranego regionu kulturowego.
Weryfikacja: - przygotowanie pracy semestralnej na temat wybranego regionu;
- aktywne uczestnictwo w zajęciach,
- uzyskanie pozytywnej oceny z zaliczenia pisemnego z pytaniami opisowymi lub testowymi.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U06
Powiązane efekty obszarowe:
P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_01
- Potrafi w zespole przygotować prezentację wybranego regionu.
Weryfikacja: - przygotowanie pracy semestralnej na temat wybranego regionu;
- aktywne uczestnictwo w zajęciach:
- uzyskanie pozytywnej oceny z zaliczenia pisemnego z pytaniami opisowymi lub testowymi.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K05
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07